|
کدخبر: 43411

کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

ترخیص خودروها تاثیر خاصی بر قیمت‌ها ندارد

با توجه به این که خودروهای وارداتی مدتی است که در گمرک متوقف شده، حال ممنوعیت ترخیص آن‌ها برداشته شده است. ترخیص خودروها از گمرک می‌تواند تبعات مختلفی داشته باشد اما با این وجود احتمال تعدیل قیمت‌ها پایین است.

گسترش‌نیوز: بسته بودن واردات خودرو باعث وارد شدن لطمات زیادی به شرکت‌ها ورادکننده و خریداران خودرو شده است. در خصوص ۱۳ هزار خودرو موجود در گمرک طبق مصوبه ممنوعیت ترخیص آن‌ها لغو شده است. با این وجود همچنان مشکلات زیادی در زمینه خودروهای وارداتی وجود دارد. در مورد آسیب‌های وارد شده به خودروها در گمرک، خدمات پس از فروش شرکت‌های وارد کننده و تصمیم در مورد خرید خودرو گفت‌و‌گویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

zave1.jpg

زاوه در رابطه با تاثیر ترخیص خودروها بر قیمت‌ها گفت: ترخیص خودروها از گمرک تاثیر به‌سزایی در قیمت خودروهای وارداتی نخواهد داشت ضمن این که اگر واردات در آینده آزاد شود امکان افزایش قیمت‌ها نیز وجود خواهد داشت. این مورد به این دلیل است که اگر خودروهای مذکور را با نرخ ارز آزاد محاسبه کنیم قیمتی بالاتر از رقم‌های موجود در بازار خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت با ترخیص ۱۳ هزار خودرو موجود در گمرک نیز تاثیر خاصی در تعدیل قیمت خودروهای وارداتی ایجاد نخواهد شد.

واردات آزاد می‌شود؟

وی در خصوص تصمیم دولت برای آزادسازی واردات خودرو اظهار کرد: در حال حاضر معلوم نیست که دولت تمایلی به آزادسازی واردات خودرو دارد یا خیر اما در صورت آزادسازی واردات خودرو نه تنها در زمینه خودروهای وارداتی بلکه در مورد تمامی محصولات انتظار می‌رود بازار پر رونقی در سال آینده نداشته باشیم. با توجه به وضعیت موجود، شرکت‌های واردکننده و به طور کلی خودروسازان با وضعیت نامساعدی مواجه هستند و مشکلات گریبان این شرکت‌ها را گرفته است.

ترجیح خودروهای بدون گارانتی

زاوه در مورد معظل ارائه خدمات پس از فروش توسط شرکت‌ها نکاتی را اعلام کرد: خدمات پس از فروش نیز در این زمینه با مشکل مواجه خواهد شد و در زمان وزرای قبلی پیشنهاد شد که در زمینه واردات خودرو دخالتی نشود. با توجه به این که واردات خودرو در حال حاضر بسته است،‌ شرکت‌ها نیز در زمینه خدمات پس از فروش به صورت مناسبی خدمات ارائه نمی‌دهند در صورتی که برای گارانتی مبالغی از مشتریان دریافت شده است. مبلغ گارانتی ۳ درصد از کل بهای یک خودرو محسوب می‌شود. در این حوزه وزارت صنعت تصمیماتی گرفته است که باید به مشتریان و خریداران خودرو پاسخ و توضیحات داده شود. پیش‌بینی می‌کنم که شرکت‌ها در آینده خدمات ارائه نخواهند داد و تکلیف ۳ درصد هزینه‌ای که از مشتریان گرفته شده مشخص نخواهد شد. در صورتی که نظرسنجی انجام می‌شد نزدیک به ۷۰ درصد از مردم به سراغ خودروهای فاقد گارانتی می‌رفتند چرا که شرکت‌ها خدمات مناسبی ارائه نمی‌دهند.

آسیب دیدن خودروها در گمرک

gomrokkhodro.jpg

وی در مورد آسیب‌های وارد شده به خودروها در گمرک و هزینه‌های لازم برای تعمیر آن‌ها گفت: خودروهای موجود در گمرک ۸ الی ۹ ماه به صورت ثابت در یک مکان بودند و این مورد باعث ایجاد خرابی در برخی از بخش‌ها می‌شود. احتمال دارد که بعضا برخی از خودروها آسیب دیده باشند و قاعدتا باید شرکت‌ها در این زمینه تعویض لازم را انجام دهند. معمولا دولت نیز هزینه‌های لازم در این زمینه را نخواهد داد و شرکت‌های وارد کننده ناچار به صرف هزینه هستند چرا که مشتریان، خودرو دارای مشکل را دریافت نخواهند کرد.

ریسک خرید خودرو

زاوه در پایان نکاتی در مورد خرید خودرو اعلام کرد: در شرایط حال حاضر با توجه به این که خدمات به صورت مناسبی ارائه نمی‌شود خرید خودرو این خطر را دارد که ممکن است خودرو در پارکینگ متوقف شود. نه تنها در زمینه خودروهای وارداتی بلکه خودروهای داخلی این امکان وجود دارد که تامین قطعات با مشکل مواجه شود. این احتمال وجود دارد که خودروها برای مدت طولانی در تعمیرگاه‌ها بخوابد بنابراین باید چه افرادی که به دنبال خرید خودرو هستند و چه افرادی که خودرو دارند به این نکته توجه کنند. پروسه تجارت خارجی کشور به حدی از پیچیدگی رسیده است که حتی ساده‌ترین کار ممکن است چند ماه طول بکشد.

ارسال نظر