|
کدخبر: 43275

مدیر روابط عمومی ساپکو در حاشیه اتوشو ۲۰۱۹ مطرح کرد:

تمرکز قطعه‌سازان بر خودکفایی

سومین دوره نمایشگاه خودرو همچنان در شهر آفتاب در حال برگزاری است و تا جمعه این هفته ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه تمرکز بر خودکفایی و محصولات تولید داخل است و قطعه‌سازان و زیرمجموعه‌های دو خودروساز بزرگ کشور نیز حضور پیدا کرده‌اند.

گسترش‌نیوز: هر چند که نمایشگاه خودرو امسال دارای جذابیت زیادی همانند سال‌های قبل نیست اما با توجه به مشکلات و تحریم‌های مختلف توجه زیادی به خودکفایی در تولید محصولات شده است. شرکت ایران‌خودرو نیز در این نمایشگاه با زیرمجموعه خود یعنی ساپکو در زمینه قطعات خودرو حضور پیدا کرده است. در حاشیه نمایشگاه گفت‌وگویی با احدی‌نژاد مدیر روابط عمومی شرکت ساپکو صورت گرفته است که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

sapco.jpg

احدی‌نژاد در خصوص نمایش قطعات در غرفه ساپکو گفت: به دستور وزیر در حاشیه نمایشگاه قطعاتی که در سنوات گذشته خودکفا شده به نمایش گذاشته شود در نتیجه توانمندی‌های قطعه‌سازان در این نمایشگاه به معرض دید قرار می‌گیرد. در کنار نمایش قطعات مختلف فراخوان برای خودکفایی سایر قطعات نیز اعلام شده است.

وی در رابطه با انواع مگاماژول‌ها و درصد خودکفایی آن‌ها اظهار کرد: غرفه ساپکو بر اساس همین رویکرد چیده شده است و این غرفه از ۵ مگاماژول تشکیل می‌شود. این ۵ مگاماژول شامل بدنه و مکانیزم‌ها،‌ قوای محرکه، شاسی، تزئینات داخلی و خارجی و مگاماژول برق و الکترونیک است. هر یک از این مگاماژول‌ها بخش از خودرو و هدف خاصی را دنبال می‌کنند. تقسیم‌بندی به صورتی انجام گرفته که هر مگاماژول چند درصد از یک خودرو را تشکیل می‌دهد و چند درصد از آن خودکفا شده است. در زمینه بدنه و مکانیزم‌ها بیشترین خودکفایی صورت گرفته و در مگاماژول برق و الکترونیک کمترین میزان خودکفایی را داریم.

مدیر روابط عمومی ساپکو در مورد قطعات خودکفا نشده گفت: قرار است در این نمایشگاه بگوییم در هر مگاماژول چند درصد به خودکفایی رسیده‌ایم و در زنجیره تامین چه توانمندی‌هایی دارد. برخی از بخش‌ها را به درستی نتوانستیم به خودکفایی برسیم بنابراین فراخوان‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم تا شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت‌گران و سازنده‌هایی که علاقه‌مند هستند وارد حوزه شوند. افراد و شرکت‌های مختلف می‌توانند لیست قطعاتی که به خودکفایی کامل نرسیده را مشاهده و در این زمینه ثبت‌نام و همکاری کنند.

وی در پایان به زمینه برق و الکترونیک که کمترین میزان خودکفایی را دارد اشاره کرد: کمترین میزان خودکفایی همانطور که گفته شد در زمینه برق و الکترونیک است که مهم‌ترین دلیل آن، تکنولوژی است. با توجه به این که بخش برق و الکترونیک از تکنولوژی بالایی برخوردار است باید شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه وقت بگذارند. این نکته نیز حائز اهمیت است که سرعت رشد برق و الکترونیک در دنیا بالا است و ایران نه تنها در زمینه خودرو بلکه در سایر زمینه‌ها سرعت هماهنگی با دنیا ندارد. یکی از قطعات در این زمینه کامپیوتر خودرو یا ECU است که از لحاظ سخت‌افزاری قابلیت تولید داریم اما از لحاظ نرم‌افزاری دچار مشکل هستیم. در غرفه ساپکو کامپیوتر خودرو نیز وجود دارد که تا حدود ۳۵ درصد خودکفا شده است.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها