|
کدخبر: 42615

راهنمای خرید و تعویض فیلتر گیربکس + قیمت

در هر خودرو فیلترهای مختلفی به کار می‌رود که هر کدام در بخش خاصی به کار می‌رود. وظیفه اصلی فیلترها جداسازی املاح و ذرات از ماده اصلی و جلوگیری از ورود آن‌ها به بخش مورد نظر است. یکی از این فیلترها فیلتر گیربکس است که باید به آن توجه کرد.

گسترش‌نیوز: ممکن است تا کنون شنیده باشید که گیربکس‌های اتوماتیک از ظرافت و پیچیدگی بالاتری نسبت به نمونه‌های دستی برخوردار هستند. این گیربکس‌ها بسیار حساس هستند و باید در تعویض روغن آن‌ها توجه خاصی داشت. تعویض روغن برای گیربکس‌های اتوماتیک به تنهایی کافی نیست. بسیاری از گیربکس‌های اتوماتیک به فیلتر نیز مجهز هستند که پیشنهاد می‌شود فیلتر آن‌ها نیز به صورت دوره‌ای تعویض شود.

gearboxfilter2.jpg

عدم تعویض

تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک نیاز به تخصص بالایی دارد ضمن این که در صورت خرابی این نوع گیربکس‌ها هزینه بالایی نیز به صاحب خودرو تحمیل می‌شود. فیلترها به مرور با جذب املاح و ذرات مختلف کارایی خود را از دست می‌دهند و گرفته می‌شوند. فیلتر گیربکس نیز برای جلوگیری از ورود ذرات مختلف به گیربکس است. در صورتی که فیلتر به موقع تعویض نشود، جریان روغن به سمت گیربکس با مشکل مواجه می‌شود. یکی از خطراتی که گیربکس‌های اتوماتیک را به شدت تهدید می‌کند خطر گرما و داغ شدن بیش از حد روغن است و باید به این نکته توجه کرد.

زمان تعویض

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که روغن گیربکس یا واسکازین نیاز به تعویض ندارد و مادام‌العمر است. در مورد خودروهای مجهز به گیربکس دستی در زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ صاحبان خودرو مجبور به تعویض روغن گیربکس می‌شوند. عمر یک دیسک و صفحه کلاچ با توجه به رانندگی به صورت متوسط ۸۰ هزار کیلومتر است بنابراین در همین زمان روغن گیربکس نیز تعویض می‌شود. در مورد گیربکس‌های اتوماتیک نیز باید روغن آن‌ها به صورت دوره‌ای و طبق گفته شرکت سازنده تعویض شود. پیشنهاد می‌شود در هنگام تعویض روغن گیربکس در صورت مجهز بودن خودرو به فیلتر گیربکس، این قطعه را نیز تعویض کنید.

gearboxfilter3.JPG

قیمت

فیلتر گیربکس در برخی خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک به کار می‌رود و با توجه به برند خودرو و کشور سازنده دارای قیمت‌های متفاوتی است. از جمله خودروهای موجود در ایران که به فیلتر گیربکس مجهز هستند می‌توان به محصولات بنز، ب‌ام‌و،‌ تویوتا،‌ مزدا و ... اشاره کرد. فیلتر گیربکس خودرویی مانند مرسدس بنز کلاس‌های اس،‌ سی و ای حدودا ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت فیلتر گیربکس محصولات تویوتا نیز از حدود ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. قیمت فیلتر گیربکس در برخی موارد می‌تواند نجومی شود به صورتی که فیلتر گیربکس ب‌ام‌و در برخی مدل‌ها حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

ارسال نظر