|
کدخبر: 42467

نگاهی به برترین خودروهای چهارچرخ متحرک / ۲

نبرد شاسی‌بلندها + تصاویر

امروزه افزایش علاقه‌مندی به خودروهای شاسی‌بلند به واسطه خصوصیات مختلف در آنها پدیده‌ای است که نمی‌توان آن را انکار نمود. هدف بسیاری از افراد از خرید خودروهای شاسی‌بلند به خصوص خانواده‌ها را می‌توان استفاده از فضای بار و فضای کابین بزرگ این خودروها دانست.

گسترش‌نیوز: در مقابل افرادی نیز هستند که علاقه وافری به آفرودسواری دارند بنابراین به دنبال خودروهای شاسی بلند مجهز به سیستم ۴WD می‌گردند. در این مطلب قصد داریم نگاهی به برترین خودروهای چهارچرخ متحرک بیاندازیم.

JEEP RENEGADE

جیپ رنگید را می‌‌توان از جمله مدل‌‌های خاص جیپ دانست که از طراحی خارجی جعبه‌‌مانندی برخوردار است و با دیدن چهره این شاسی‌‌بلند کامپکت حس یک آفرودر به طور کامل به فرد القا نمی‌‌شود اما به واسطه تجربه بالا جیپ در ساخت خودروهای آفرود این محصول نیز توانسته است در لیست برترین خودروهای چهارچرخ متحرک قرار بگیرد. نسخه TRAILHAWK رنگید که نسخه‌‌ای مخصوص آفرود از این مدل است از ارتفاع بیشتری نسبت به نسخه‌‌های دیگر برخوردار بوده و همچنین تایرهای مخصوصی نیز برای این مدل در نظر گرفته شده است. این خودرو در نسخه TRAILHAWK از سیستم چهارچرخ متحرک فول تایم و سیستم انتقال قدرت با دو حالت LOW RANGE و HI RANGE برای دستیابی به بهترین عملکرد در جاده و شرایط آفرود سخت بهره می‌‌برد که به این سیستم ACTIVE DRIVE LOW گفته می‌شود.

jeeprenegade.jpg

LEXUS LX

به واسطه این که لکسس زیرمجموعه‌‌ای از برند تویوتا است، لکسس LX نیز از استخوان‌‌بندی مشابهی با تویوتا لندکروزر بهره می‌‌برد بنابراین از قابلیت مشابهی نیز در زمینه سیستم چهارچرخ متحرک و آفرود برخوردار است. همانطور که لکسس برند لوکس تویوتا است می‌‌توان این خودرو را گزینه‌‌ای مناسب برای افرادی دانست که علاوه بر قابلیت آفرود بالا به لوکس بودن خودرو چه در طراحی خارجی و چه در داخل خودرو اهمیت زیادی می‌‌دهند. از امکانات پایه لکسس LX می‌‌توان به سیستم کنترل خزش، سیستم انتقال قدرت دو حالته و سیستم قفل دیفرانسل اشاره کرد که با یک پیشرانه ۸ سیلندر ۳۸۳ اسب‌‌بخاری همراه می‌شود. انتخاب این خودرو را می‌‌توان انتخابی کاملا سلیقه‌‌ای دانست چرا که این خودرو از قیمتی بسیار بالاتر نسبت به لندکروزر برخودار است همچنین خرید اینفینیتی QX۸۰ نیز می‌‌تواند گزینه مناسبی باشد.

lexuslx.jpeg

LANDROVER DISCOVERY SPORT

لندروور دیسکاوری اسپرت یکی از جدیدترین مدل‌‌هایی است که به خط تولید لندروور قدم نهاده است؛ شاسی‌‌بلند کامپکت و لوکسی که علیرغم ابعادش از فضای بار و کابین نسبتا جاداری برخوردار است و در کنار آن قابلیت‌‌های آفرود قابل توجهی نیز دارد. DISCO SPORT را درحال‌حاضر می‌‌توان یکی از برترین خودروها با قابلیت آفرود در بین کراس‌‌اوورها در سال ۲۰۱۷ دانست. این خودرو همانند برادران بزرگترش یعنی جیپ چروکی و گرند چروکی از سیستم TERRAIN RESPONSE برای تشخیص لغزندگی و نوع سطح و انتقال قدرت به چرخ‌‌ها به بهترین نحو بهره می‌‌برد. هرچند که قابلیت‌‌های آفرود این خودرو با توجه به کلاسش قابل ستایش است اما این خودرو نسبت به رقبایش از فروش کمتری برخوردار است و ب‌‌ام‌‌و X۳ را می‌‌توان یکی از رقبای اصلی این خودرو دانست که از پیشرانه‌های مختلفی بهره می‌‌برد و مصرف سوخت کمتری نیز دارد.

landroverdiscovery.jpeg

LEXUS GX

مدل GX در بسیاری از موارد با تویوتا ۴RUNNER مشابه است بنابراین می‌‌توان گفت از قابلیت‌‌های قابل توجهی در سیستم چهارچرخ‌‌متحرک برخوردار است. این خودرو از امکاناتی نظیر سیستم چهارچرخ‌‌متحرک به همراه دیفرانسیل خاصی که برای مقاصد آفرود مناسب است بهره می‌‌برد. اگر بخواهیم این خودرو را با برادر بزرگترش مقایسه کنیم می‌‌توان گفت هر دو خودرو از قابلیت‌‌های نسبتا خوبی در زمینه آفرود برخوردار هستند اما لکسس LX در بین شاسی‌‌بلند‌‌های سایز بزرگ و لوکس قرار می‌‌گیرد و GX دربین شاسی‌‌بلندهای سایز متوسط با قیمتی در حدود ۴۰هزار دلار ارزان‌‌تر قرار می-گیرد. این خودرو در مقابل رقبایی نظیر ب‌‌ام‌‌و X۵ و آکورا MDX قرار می‌‌گیرد که هر کدام در مواردی برنده هستند اما قسمتی که این خودرو در آن می‌‌درخشد برخوردای از قابلیت‌‌های آفرود خوب و به خصوص تجهیز بودن آن به سیستم CRAWL CONTROL است.

lexusgx.jpeg

TOYOTA ۴RUNNER

تویوتا ۴RUNNER شاسی‌‌بلند خانوادگی چهارچرخ‌‌متحرکی است که به واسطه ظاهر متفاوتش نسبت به سایر رقیبان می‌‌توان دارا بودن قابلیت‌‌های آفرود بالایی را حتی با دیدن چهره این خودرو تشخیص داد. این شاسی‌‌بلند نیز همانند بسیاری از خودروهای نام برده شده در این لیست از سیستم کنترل خزش و انتقال قدرت به صورت HI RANGE و LO RANGE برخوردار است. برای نسخه ۲۰۱۷ این مدل، تویوتا دو نسخه TRD OFFROAD و TRD OFFROAD PREMIUM را عرضه کرده است که از امکاناتی نظیر سیستم کنترل کشش، سیستم تعلیق مخصوص آفرود و سیستم قفل دیفرانسیل عقب بهره می‌‌برد. این خودرو را می‌‌توان بسیار مناسب برای خانواده‌‌هایی داسنت که به سفرهای برون شهری علاقه خاصی دارند و فضای مناسبی چه در بخش بار و چه برای تمام ۵ سرنشین در اختیار قرار می‌دهد اما اگر جزء خانواده‌‌های کم جمعیت باشید تویوتا هایلندر نیز می‌‌تواند گزینه مناسبی باشد.

4runner.jpeg

MERCEDES-BENZ G-CLASS

بسیاری از خودروسازان تبلیغات گسترده‌‌ای در زمینه قابلیت‌‌های آفرود محصولاتشان می‌کنند اما مرسدس بنز جی کلاس از خودروهایی است که نیازی به تبلیغ ندارد و در تاریخچه این خودرو می‌‌توان به ریشه‌‌های استفاده از آن در زمینه نظامی را نیز بیابید. این خودرو که از طراحی مکعبی‌‌شکل بهره می‌‌برد از گذشته تا به امروز اصالت طراحی خود را حفظ کرده است و هرچند که از طراحی نسبتا ساده‌‌ای برخوردار است و چهره-ای به‌‌روز ندارد با برچسب نرخ پایه در حدود ۱۲۲هزار عرضه می‌شود. این محصول مرسدس‌‌بنز خودرویی است که اگر قابلیت‌‌های آفرود آن را کنار بگذاریم می‌‌توان گفت خریدارانش بیشتر برای جلب توجه اقدام به خرید این محصول می‌کنند چرا که با قیمتی بسیار پایین‌‌تر می‌‌توان خودروهای مختلفی با قابلیت آفرود خوب را خریداری کرد. این خودرو به تجهیزاتی نظیرسیستم چهرا چرخ متحرک فول‌‌تایم و دیفرانسیل قفل‌‌شونده مجهز شده است.

lexusgx.jpeg

JEEP WRANGLER

بسیاری از خودروهای موجود در این لیست به امکانات مختلفی نظیر سیستم‌‌های مختلف چهارچرخ‌‌متحرک مجهز شده‌‌اند که نیرو را به تمام چرخ‌‌ها منتقل می‌کند اما جیپ رانگلر از خودروهایی محسوب می‌شود که تمام تجربیات جیپ را در خودروهای آفرود در خود جای داده است و در بین آفرودسواران به یکی از محبوب‌‌ترین خودروها بدل شده است. هر چند که بسیاری از خودروسازان در حال ساخت خودروهای قدرتمند در زمینه آفرود هستند اما همچنان رانگلر یکی از گزینه‌‌های اصلی متخصصان و با تجربه‌‌ها در زمینه صخره‌‌نوردی است و رانگلر RUBICON نیز خودرویی است که به سیستم ارتقا یافته ROCK-TRAC مخصوص عبور از صخره‌‌ها تجهیز شده است. علاوه بر موارد گفته شده این نسخه از رانگلر که مخصوص مقاصد آفرود ساخته شده است از سیستم قفل دیفرانسیل، سیستم چهارچرخ‌‌متحرک پارت‌‌تایم و سیستم تعلیق سنگین‌‌تر بهره می‌‌برد.

wrangler.jpg

ارسال نظر