|
کدخبر: 41751

راهنمای خرید و انتخاب ترموستات خودرو + قیمت

ترموستات وسیله‌ای است برای تنظیم درجه حرارت در محدوده‌ای مشخص که علاوه بر خودرو در وسایل دیگر نیز استفاده می‌شود. مواردی باید رعایت شود تا ترمسوتات به خوبی عمل کند و باید در حین خرید نیز به نکاتی توجه شود.

گسترش‌نیوز: برای این که پیشرانه خودرو عملکرد صحیحی داشته باشد،‌دمای آن باید در محدوده معینی نگه داشته شود که این دما معمولا در حدود ۸۵ درجه سانتی‌گراد است. سرد بودن پیشرانه باعث می‌شود غلظت روغن بیش از حد معمول افزایش یابد و روانکاری به خوبی انجام نشود و گرم بودن بیش از حد نیز باعث می‌شود روغن خاصیت روانکاری خود را به درستی انجام ندهد. به صورت کلی ترموستات به نحوی طراحی شده است تا خودرو اول صبح سریع‌تر گرم شود و به در مدت زمان کوتاه‌تری به دمای کاری و مطلوب خود برسد.

termoostat.jpg

طرز کار

در ابتدا که خودرو روشن می‌شود ترموستات در حالت بسته قرار دارد و آب مسیر بسته‌ای را در پیشرانه طی می‌کند و به رادیاتور متصل نمی‌شود. پس از این که آب به دمای معینی رسید و گرم شد برای این که گرما بیش از حد افزایش نیابد ترموستات باز می‌شود و این مایع با مایع رادیاتور مخلطو می‌شود. به همین صورت با پایین آمدن درجه حرارت ترموستات دوباره بسته و سیکل مورد نظر بارها و بارها تکرار می‌شود. بدین صورت درجه حرارت یشرانه همیشه در شرایط مطلوب و ایده‌آل قرار می‌گیرد.

مشکلات و میزان عمر

در صورتی که سیستم خنک‌کننده پیشرانه همیشه تمیز باشد و به صورت منظم بازدید شود، درجه حرارت پیشرانه در حالت مطلوبی قرار می‌گیرد و ترموستات سال‌ها عمر خواهد کرد. دلایل مختلفی ممکن است ترموستات گیر کند که این عامل مشکلات مختلفی را ایجاد خواهد کرد. اگر ترموستات در وضعیت باز گیر کند، در فصل زمستان پیشرانه به درجه حرارت موثر نخواهد رسید. از طرف دیگر در صورتی که ترموستات در وضعیت بسته گیر کند، درجه حرارت بیش از حد افزایش می‌یابد و آب سیستم خنک‌کننده به جوش خواهد آمد.

termoostat2.jpg

بازدید ترموستات

درجه حرارت ترموستات معمولا در کارخانه تنظیم می‌شود و در صورتی که نقصی در آن‌ها ایجاد شود، غیر قابل تنظیم هستند. به عنوان مثال اگر ترموستات یک خودرو در درجه حرارت ۸۲ تنظیم شده باشد و در ۷۱ درجه سانتی‌گراد باز شود این مورد نشان می‌دهد که ترموستات از تنظیم خارج شده است. ترموستات به صورت کلی یک دستگاه یک بار مصرف و غیر قابل تعمیر است بنابراین اگر در عملکرد آن مشکلی را مشاهده کردید به سرعت اقدام به تعویض آن کنید چرا که تعمیر پذیر نیستند.

انواع ترموستات

ترموستات‌ها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد الکترومکانیکی، فانوسی و مومی اشاره کرد. در ترموستات‌های الکترومکانیکی با استفاده از فرمان حسگر حرارتی قطع و وصل مدار به صورت الکتریکی صورت می‌گیرد و این نوع ترموستات‌ها معمولا عمر بالایی دارند. ترموستات‌های فانوسی نیز معمولا در زمان قدیم استفاده می‌شد.

قیمت

ترموستات خودروهای داخلی معمولا قیمت بالایی ندارند بنابراین نگرانی خاصی از این بابت نداشته باشید هرچند که باید مبلغی جهت تعویض آن به صورت جداگانه پرداخت کنید. ترموستات مناسب برای پژو ۴۰۵، سمند و پارس در حال حاضر قیمتی در حدود ۲۵ هزار تومان است. ترموستات پراید نیز همین قیمت را دارد و برای خودرویی مانند پژو ۲۰۶ قیمت آن حدود ۳۷ هزار تومان است. این موارد را می‌توان جزء ارزان‌ترین‌ها دانست و قیمت ترموستات در گران‌ترین حالت برای خودرویی مانند رنو مگان به ۲۵۰ هزار تومان نیز خواهد رسید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها