|
کدخبر: 41731

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم مطرح شد:

قیمت بالای کاتالیست، مانعی برای تعویض به موقع

هر سال با نزدیک شدن به فصل سرما، کلانشهرها با یک مشکل همیشگی به نام آلودگی هوا مواجه می‌شوند. تعدد خودروها که از طرفیت شهر تهران بسیار بیشتر است، باعث ایجاد آلودگی هوا می‌شود. در این میان قطعه‌ای مانند کاتالیست در وسایل نقلیه می‌تواند تاثیرگذاری خود را نشان دهد.

گسترش‌نیوز: آلودگی هوا در کلانشهرها و به خصوص شهر تهران از چندین عامل تاثیر می‌پذیرد. تعداد بسیار زیاد خودروها را نمی‌توان انکار کرد چرا که در صورت سلامت تمامی خودروها از لحاظ فنی باز هم مقداری گازهای آلاینده وارد هوا می‌شود. حضور وسایل نقلیه سنگین فرسوده از جمله اتوبوس‌ها در شهر تهران که از حدود ۶۰۰۰ دستگاه، نزدیک به ۳۰۰۰ دستگاه فرسوده هستند نیز در افزایش آلودگی هوا تاثیر به سزایی دارد.

catalist23.jpg

در این میان صحبت‌های فراوانی از قطعه‌ای به نام کاتالیست می‌شود، قطعه‌ای که می‌تواند تا حد زیادی گازهای آلاینده ناشی از احتراق سوخت در داخل پیشرانه را به خود جذب کند. نام‌های مختلفی از جمله کاتالیست، کاتالیست کانورتر و کاتالیزور برای این قطعه گفته می‌شود که از جمله مهم‌ترین مزایای آن را می‌توان کاهش آلایندگی،‌ کاهش صدا و کاهش دما دانست. کاتالیست می‌تواند تا ۹۰ درصد از گازهای سمی را بی اثر کند و هیدروکربن‌های نسوخته خارج شده از پیشرانه را به آب و دی‌اکسید کربن تبدیل کند. این قطعه در داخل سیستم اگزوز خودروها، وانت‌ها و حتی وسایل نقلیه سنگین قرار می‌گیرد و شکل آن تا حدودی شبیه لانه زنبور است. در ادامه این گزارش گفت‌و‌گویی در خصوص مسائل مرتبط با آلودگی هوا و تاثیر کاتالیست در این پدیده با مسعود زندی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست صورت گرفته است که مشروح آن را می‌خوانید.

zandi-1.jpg

زمان تعویض

زندی در مورد زمان تعویض کاتالیست اشاره کرد: خودروها برای این که استاندارد را رعایت کنند، تجهیزاتی بر روی آن‌ها نصب می‌شود که کاتالیست کانورتر نام دارد. در این قطعه فعل و انفعالات شیمیایی انجام و در نهایت از ورود آلاینده‌های مضر به داخل هوا جلوگیری می‌شود. این قطعه باید پس از حدود ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود اما به دلیل قیمت بالایی که این قطعه دارد بسیاری از افراد آن را تعویض نمی‌کنند. این قطعه بدون استثنا در زمان تولید بر روی خودروها نصب می‌شود اما بحث نگهداری کاتالیست با مالک خودرو است.

معاینه فنی

وی در رابطه با معاینه فنی خودروها گفت: هر چه معاینه فنی سخت‌گیرانه تر شود، افراد مجبور به تعویض کاتالیست معیوب خواهند بود. تنها جایی که مشخص می‌شود کاتالیست خودرو از سلامت کافی برخوردار است یا خیر در مراکز معاینه فنی است. لازم به ذکر است که نظارت منظمی توسط سازمان برنامه‌ریزی محیط زیست بر روی نصب و کیفیت کاتالیست‌ها انجام می‌شود. اگر شرایطی پیش بیاید که متوجه شویم خودرویی امکان پاس کردن استاندارد یورو۴ را نداشته باشد، از شماره‌گذاری آن جلوگیری می‌کنیم.

moayene123.jpeg

کیفیت سوخت

زندی در خصوص کیفیت بنزین پایتخت اشاره کرد: سازمان محیط زیست به صورت پیوسته از بنزین پایتخت نمونه‌برداری می‌کند و کیفیت بنزین را از جهات مختلف کنترل می‌کند. بسیاری از افراد انتقادهایی از کیفیت بنزین می‌کنند و آن را یکی از عوامل ایجاد آلودگی هوا می‌دانند اما طبق آزمایش‌هایی که صورت گرفته است، وضعیت سوخت در شهر تهران و ۸ کلانشهر دیگر نسبتا رضایت‌بخش است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها