|
کدخبر: 41676

راهنمای خرید و انتخاب تایر + قیمت

تایر با ابعاد و برندهای مختلف درحال‌حاضر در بازار عرضه می‌شود و همین عامل باعث سردرگمی خریداران شده است. یک سری نکات وجود دارد که در هنگام خرید تایر باید به آنها توجه شود.

گسترش‌نیوز: تایر را می‌توان یکی از آخرین اعضا در سیستم انتقال قدرت خودرو دانست که باید در انتخاب آن دقت لازم به خرج داده شود. معمولا بر روی تایرهای اعداد و رقم‌های مختلفی وجود دارد که خریداران به آنها توجه نمی‌کنند اما در هنگام خرید باید بدانید که هر کدام از این اعداد نشانگر چه چیزی هستند. در ادامه این گزارش قصد داریم به معرفی و بررسی نکات مهم در هنگام خریداری تایر خودرو بپردازیم.

tyreshop.jpg

تاریخ تولید

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید تایر به آن توجه کنید تاریخ تولید است. تایر خودرو نیز همانند بسیاری فرآورده‌های مصنوعی تاریخ مصرف دارد که این تاریخ مصرف معمولا تا ۴ سال پس از تولید انقضا دارد. تاریخ تایر معمولا به صورت ۴ رقمی بر روی تایر حک می‌شود و پیدا کردن آن کار ساده‌ای است. با استفاده از این ۴ رقم متوجه سال و ماه تولید تایر خواهید شد. تایری که از تاریخ تولید آن بیش از ۴ سال گذشته باشد امکان ترکیدن ناگهانی آن افزایش می‌یابد.

اندازه تایر

بسیاری از افراد هنگام خرید تایر اطلاع دقیقی از اندازه تایر خودرو ندارند و به صحبت‌های فروشنده اطمینان می‌کنند. هرچند در صورتی که مدل خودرو را اعلام کنید سایز تایر استاندارد برای خودرو را به شما تحویل می‌دهند اما بد نیست که با اعداد مشخص‌کننده سایز تایر آشنا باشید. به عنوان مثال سایز یک تایر به صورت R۱۴-۱۷۰/۷۰ ذکر می‌شود که حرف R‌به معنی رادیال است. عدد ۱۴ قطر رینگ بر حسب اینچ، عدد ۱۷۰ پهنای تایر بر حسب میلی‌متر و ۷۰ فاق تایر است.

مقاومت حرارتی

یکی دیگر از مواردی که در خرید تایر خودرو تعیین‌کننده است و هرچند که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند، مقاومت حرارتی است. مقاومت حرارتی تایرها با حروف لاتین مشخص می‌شود و به ترتیب از بیشترین تا کمترین درجه با حروف C، A، B مشخص می‌شود.

چسبندگی

هنگامی که یک تایر را خریداری می‌کنید انتظار دارید که این تایر در شرایط بارانی و زمین خیس نیز به خوبی عمل کند. چسبندگی نیز به میزان قابلیت متوقف کردن خودرو در جاده خیس مربوط می‌شود و چسبندگی بیشتر نشان‌دهنده این است که خودرو در مسافت کوتاه‌تری متوقف می‌شود. میزان چسبندگی تایر از بیشترین تا کمترین مقدار به ترتیب با حروف C، AA، A، Bنشان داده می‌شود.

نکات دیگر

یک سری نکات دیگر علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد باید در هنگام خرید و پس از آن به آنها توجه کنید. توجه داشته باشید که به صورت منظم از تایرهای خود بازدید کنید و پیشنهاد می‌شود که باد لاستیک‌ها هر دو هفته یک بار کنترل شود. بهتر است تمام تایرهای خودرو از یک نوع باشد و استفاده از تایر با برندها و نوع‌‌های متفاوت استفاده نکنید. این مورد را هیچ‌گاه فراموش نکنید که حتما در هنگام کنترل باد تایرها، میزان باد تایر زاپاس را نیز چک کنید. در پایان عمق تایر را نیز به صورت مداوم بررسی کنید.

قیمت

قیمت تایر مدت‌ها است که به تیتر بسیاری از خبرها تبدیل شده و افزایش نرخ نیز شامل این قطعه شده است. در ارزان‌ترین حالت ممکن، نرخ تایر از برند دانلوپ برای هر حلقه ۳۲۰ هزار تومان است و این نرخ برای برندهایی مانند نکسن، تراینگل و گلدستون به ترتیب ۳۵۰، ۴۰۰ و ۴۵۰ هزار تومان است. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که نرخ تایر علاوه بر برند به سایز آن نیز بستگی دارد. در گران‌ترین حالت ممکن نیز نرخ تایر برای یک جفت به حدود ۸ میلیون تومان نیز خواهد رسید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها