|
کدخبر: 41343

در میزگرد صمت با اعضا کمیسیون اقتصادی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو / (۲)

به جای بستن واردات باید کالا پس‌انداز می‌کردیم

صنعت خودروسازی کشور و صنایع مرتبط با آن این روزها حال خوشی ندارد. معظلات مختلفی که در زمینه واردات خودرو و قطعه ایجاد شده باعث ایجاد مشکلات و موارد مختلفی در زمینه خودروسازی شده است. در خصوص مشکلات مرتبط با تامین لوازم یدکی خودرو و قطعات مرتبط با آن میز گردی با حضور اعضا کمیسیون اقتصادی اتحادیه انجمن لوازم یدکی صورت گرفته است. لازم به ذکر است که بخش نخست این گزارش را می‌توانید در این لینک بخوانید.

گسترش‌نیوز: با اعمال تحریم‌های جدید علیه کشور نه تنها در بخش خودرو بلکه در بسیاری از بخش‌های دیگر مشکلات تشدید شده است. خودرو به عنوان دومین صنعت مهم کشور نیز تحت تاثیر تحریم‌ها با در حال عبور از موانع مختلف است و قطعات و لوازم یدکی نیز که عضو جدایی ناپذیر خودرو است از این قاعده مسثنی نیست. با ورود به سال ۹۷ روز به روز مشکلات در بازار لوازم یدکی خود را بیش از پیش نشان داد بدین صورت که با کمبود قطعه، وجود قطعات تقلبی و بی کیفیت و مواردی از این قبیل مواجه شدیم. به همین بهانه میز گردی با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی فروشندگان لوازم یدکی خودرو به همت موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت تشکیل شد تا به بحث پیرامون معظلات این حوزه پرداخته شود. این میز گرد با حضور وحید کازرانی و امیرحسین صیرفی از اعضای کمیسیون اقتصادی، نادر روان، تولیدکننده غیرمتمرکز و غلامرضا بخشی‌زاده، رئیس اتحادیه برگزار شد.

mizegerd123.JPG

لنت ترمز، نمونه‌ای مهم

در ابتدای صحبت‌ها به بحث در مورد مشکلات مرتبط با قطعه‌ای مانند لنت ترمز پرداخته شد که ورادات آن به کشور ممنوع شده است. وحید کازرانی در رابطه با این قطعه به نکاتی اشاره کرد: در حال حاضر قطعه‌ای مانند لنت ترمز با مشکلاتی مواجه شده است چرا که واردات آن به کشور ممنوع است. خودروسازان برای این که قیمت‌ها پایین باشد به سمت استفاده از لنت‌های نامرغوب می‌روند و به همین دلیل است که در کشور آمار زیادی از تصادفات را داریم. به صورت کلی می‌توان گفت دولت، سیاست‌های اشتباهی را در نظر گرفته است و می‌توان رقابت را عامل اصلی پیشرفت دانست.

وی در ادامه گریزی به مصرف قطعه‌ای مانند استپر موتور زد و گفت: مصرف استپر موتور برای هر خودروی داخلی حداقل ۴ عدد باشد. اگر ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار هیوندای در بازار باشد، به صورت کلی کمتر از ۱۰۰ عدد استپر موتور تا کنون فروختیم. مشکلات مختلفی باعث ایجاد چنین مواردی شده است که می‌توان کیفیت مواد اولیه را نیز یکی از همین عوامل دانست اما بیشتر این قطعات به کشور وارد می‌شود. متاسفانه کالای بی کیفیت برای واردات تعرفه پایین و کالای با کیفیت تعرفه بالایی دارد. در کشورهای آسیای میانه کالاهای اروپایی و با کیفیت تعرفه پایین‌تری نسبت به کالاهای چینی و بی کیفیت دارد.

اهمیت انتقال تکنولوژی

نادر روان در زمینه ساخت قطعات و انتقال تکنولوژي گفت: همین قطعه مانند استپر موتور ممکن است در داخل کشور نیز تولید شود اما به صورت کلی انتقال تکنولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است. با وجود این که محصولات قدیمی پژو را همچنان تولید می‌کنیم اما باید کیفیت محصولات تولیدی حال حاضر از نمونه‌های قدیمی بهتر نیست و همین مورد را می‌توان برای خودرویی مانند پراید نیز مثال زد. طبق آمارهایی که اخیرا نیز از کیفیت خودروهای منتشر شده، پراید کمترین کیفیت را داشته است. بحث این است که ما در زمینه انتقال تکنولوژي تا کنون به صورت موفق عمل نکرده‌ایم.

دلایل رکود در سال‌های قبل

غلامرضا بخشی‌زاده به عنوان رئیس اتحادیه صحبت را چنین ادامه داد: رکودی که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ داشتیم کاملا صحیح و دلایل مختلفی داشته است. کشوری که به بدترین تحریم‌ها تبدیل شده و ما باید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. از فروردین سال ۹۷ تا مهر امسال با پیگیری‌های مختلف ورود کالا همچنان نداشتیم و اگر هم داشتیم توقیف بوده‌اند. اگر دولت در این مدت کالا را پس‌انداز می‌کرد به جای این که گمرک و واردات را ببندد در حال حاضر با چنین مشکلاتی مواجه نمی‌شدیم.

عدم فرهنگ‌سازی

امیرحسین صیرفی در پایان در خصوص فرهنگ‌سازی استفاده از قطعات با کیفیت گفت: اثرات استفاده از قطعات یدکی بی کیفیت به مرور در صنعت حمل و نقل و ناوگان کشور مشخص می‌شود و هزینه اضافی ایجاد خواهد کرد. به عنوان مثال خودرویی که باید به مدت ۱۰ سال در ناوگان حمل و نقل به فعالیت می‌پرداخت حال بعد از ۶ سال از کار می‌افتد. هیچ فرهنگ‌سازی برای مصرف کالای با کیفیت و استفاده از این نوع کالاها صورت نگرفته است. توقع داریم که سیاست‌گذاران در خصوص این موارد فکر کنند و مشاوره بگیرند.

ارسال نظر