|
کدخبر: 40870

نکاتی درباره تقویت پیشرانه خودرو (۲)

چهار روش برای تیونینگ

فرقی نمی‌کند پیر باشید یا جوان، همه افراد دوست دارند تا خودرویشان شتاب و سرعت بالایی داشته باشد و بتوانند از دیگران سبقت بگیرند. تیونینگ و تقویت خودرو نیاز به علم و مهارت بالایی دارد بنابراین در هر قسمت از این علم باید دقت کافی و تجربه لازم را داشته باشید.

گسترش‌نیوز: در کشور ما درحال‌حاضر خودرو‌های پر شتاب و سریع نظیر پورشه، بنز، ب ام و و بسیاری از برندهای محبوب دیگر دارای نرخ هایی گزاف است و تنها قشرهای مرفه و ثروتمند توانایی خریداری این خودرو‌ها را دارند.افرادی که خودروهایی میان رده یا حتی ارزان نرخ دارند آرزوی رسیدن به شتابی نظیر این خودرو‌ها را داردند و برای رسیدن به این آرزو به تیونینگ خودرو متوسل می‌شوند. در بخش دوم این مقاله سعی داریم شما را با انواع روش‌های تیونینگ اتمسفریک خودرو آشنا کنیم. برای مطالعه بخش اول اینجا کلیک کنید.

میل بادامک مسابقه ای

میل بادامک از یک استوانه فلزی تشکیل شده که همراه با سرعت پیشرانه به چرخش در می‌آید و وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ‌ها را دارد. میل سوپاپ مسابقه‌ای به منظور کاهش مصرف سوخت و افزایش قردت پیشرانه طراحی می‌شود.زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها بسیار مهم است و میل سوپاپ مسابقه‌ای از طریق تغییر در زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها به افزایش قدرت پیشرانه کمک می‌کند.با توجه به نوع و طراحی میل سوپاپ، نوع پیشرانه و حجم آن تغییر این قطعه می‌تواند از ۱۰ الی ۱۰۰ اسب بخار افزایش قدرت را به همراه داشته باشد.برای تهیه یک میل سوپاپ باید عوامل مختلفی نظیر جنس، مارک، میزان بسته بودن سوپاپ بر حسب درجه گردش میل سوپاپ، میزان درجه‌ای که هر دو سوپاپ ورودی و خروجی با هم باز هستند، محدوده‌ای از دور موتور که در آن میل سوپاپ حداکثر کارایی را دارد، ارتفاع برجستگی بادامک از سطح دایره، میزان درجه باز بودن سوپاپ ورودی و خروجی بر حسب گردش میل لنگ و میزان درجه‌ای که میل سوپاپ تا آخرین حد، سوپاپ‌ها را باز می‌کند توجه داشت.

tune1-1.jpg

فیلتر هوا اسپرت

به منظور افزایش میزان هوا ورودی به پیشرانه می‌توان از فیلتر هوای اسپرت استفاده نمود.این فیلتر‌ها به دلیل دارا بودن سوراخ‌های منفذ‌های درشت تر می‌تواند هوا را به مقدار بیشتری به داخل پیشرانه بفرستد.از ضررهای این فیلتر‌ها می‌توان به ورود گرد و خاک بیشتر به پیشرانه نسبت به فیلتر استاندارد اشاره نمود.استفاده از این گونه فیلتر‌ها با توجه به نوع و حجم پیشرانه می‌تواند ۳ الی ۱۵ اسب بخار به قدرت خودرو بیافزاید.

tune2-1.jpg

هدرز

این قطعه معمولا به جای منیوفلد چدنی استاندارد خودرو نصب می‌شود و در حقیقت جزئی از سیستم اگزوز خودرو محسوب می‌شود.منیوفلد استاندارد نصب شده بر روی خودرو‌ها عموما از جنس چدن است و معمولا کارخانه‌های سازنده خودرو اقدام به نصب هدرز نمی‌کند.منیوفلد چدنی دارای قسمت‌های ناصاف و غیر صیقلی است به همین دلیل برای مقاصد مسابقه‌ای معمولا از هدرز استفاده می‌شود.هدرزهای استاندارد ویژه هر خودرو بر اساس قوانین سیالات به شکل دقیق طراحی و به صورت دقیق خم کاری و صیقل داده می‌شود و به این دلیل افزایش قدرت، کاهش مصرف سوخت و تنفس بهتر پیشرانه را به دنبال دارد.هدرز‌ها عموما از آلیاژ‌های گران نرخ نظیر استیل یا فولاد ساخته می‌شود و به سبب صیقلی بودن داخل لوله‌ها گاز‌ها ناشی از احتراق به صورتی بهتر از پیشرانه خارج می‌شود و همچنین این صیقلی بودن باعث کاهش اصطکاک گازهای خروجی و در نتیجه باعث کاهش مصرف سوخت و تنفس بهتر پیشرانه می‌شود.استفاده از این قطعه وابسته به نوع و حجم پیشرانه عموما می‌تواند بین ۵ الی ۲۰ درصد به قدرت و گشتاور تولید شده توسط پیشرانه بیافزاید.

tune3-1.jpg

صفحه کلاچ مسابقه ای

امروزه انواع مختلفی از کیت کلاچ‌ها برای خودرو‌ها وجود دارد و عموما به دو دسته فنر دار و بدون فنر تقسیم می‌شود.کیت کلاچ‌ها فنر دار به منظور کاهش ارتعاشات در شروع حرکت برای استفاده شهری و کیت کلاچ‌ها ی بدون فنر برای مقاصد مسابقه‌ای مناسب است.استفاده از کیت کلاچ‌های بدون فنر باعث می‌شود تا نیرو بسیار سریع از پیشرانه به گیربکس و بدون کوچک‌ترین وقفه منتقل شود به این دلیل از اینگونه کلاچ‌ها در مسابقه استفاده می‌شود.باید توجه داشت که استفاده از این گونه کیت کلاچ‌ها به دلیل نداشتن فنر باعث ایجاد فشار ناگهانی و زیاد بر روی دسته موتور ها، دسته گیربکس و اتصالات میل گاردان شده و منجر به کاهش عمر مفید این قطعات می‌شود.

tune4.jpg

قیمت

میل بادامک، صفحه کلاچ مسابقه‌ای و هدرز دارای بازه قیمتی بسیار گسترده‌ای در بازار هستند و با توجه به نوع خودرو نرخ آنها متفاوت است. فیلتر هوا اسپرت از جمله مواردی است که تهیه آن کمی از سایر موارد ساده‌تر است اما باید در خرید آن و حتی بقیه موارد نیز دقت زیادی به خرج دهید چرا که ممکن است به پیشرانه خودرو صدمه وارد کنید. فیلتر هوا اسپرت قیمت‌های متفاوتی دارد و از ۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۱۰۰ هزار تومان و حتی بالاتر نیز می‌رود.

ارسال نظر