|
کدخبر: 40059

قبل از خرید باند خودرو این گزارش را بخوانید

استقبال از خرید اسپیکرهای قدرتمند و با کیفیت بالا برای از گذشته تا کنون در بین قشر جوان جامعه وجود داشته است. با توجه به این که انتخاب در بازار فعلی ممکن است کمی مشکل باشد در این نوشتار قصد داریم به معرفی انواع اسپیکرهای خودرو بپردازیم.

گسترش‌نیوز: امروزه اکثر خودروهای وارداتی و خارجی از کیفیت مناسبی در بخش سیستم صوتی برخوردار هستند چه بسا که در بسیاری از آن‌ها از سیستم صوتی‌های با برندهای مشهور به همراه ساب‌ووفر و آمپلی‌فایر استفاده می‌شود. با این وجود تولیدات داخلی کشورمان همچنان توجه مناسبی به بجث کیفیت سیستم صوتی ندارد و می‌توان آن‌ها را در حد متوسط متمایل به ضعیف دانست. به همین دلیل بازار خرید و فروش سیستم‌های صوتی بسیار پر رونق است و جوانان و حتی افراد با سن بیشتر نیز نیاز به شنیدن صدای با کیفیت دارند. انتخاب در بازار سیستم‌های صوتی به خصوص در زمینه اسپیکر امروزه کمی سخت شده است چرا که انواع مختلفی از اسپیکرها با برندهای مختلفی به فروش می‌رسد که هر کدام می‌تواند نیاز قشر خاصی از افراد را برطرف کند. به همین بهانه در ادامه این نوشتار قصد داریم به معرفی انواع اسپیکرها و خاصیت هر کدام از آن‌ها بپردازیم.

band1.jpg

باند بیضی

به طور کلی باندهای خودرو به دو دسته گرد و بیضی تقسیم می‌شوند که عموما باندهای گرد از توان کمتری برخوردار هستند. باندهای بیضی را در بازار معمولا با نام خربزه‌ای می‌شناسند که بر روی طاقچه عقب خودرو می‌توان آن‌ها را نصب کرد. باند بیضی عموما از سه بخش تیوتر، میدرنج و ووفر تشکیل و در ابعاد ۹*۶ و ۱۰*۷ عرضه می‌شود. یک سری ازباندهای بیضی از آمپلی‌فایر پشتیبانی نمی‌کنند و به همین دلیل در صداهای بالا دچار نویز می‌شوند. اگر به دنبال صدای بسیار قدرتمند و هزینه بالا نباشید می‌توانید این نوع باندها را انتخاب کنید. در مقابل یک سری از باندهای بیضی قابلیت اتصال به آمپلی‌فایر را دارند و کیفیت آن‌ها از نوع قبلی بالاتر است. لازم به ذکر است که این نوع باندها طول عمر بیشتری نیز می‌کنند.

bandbeyzi.jpg

باندهای گرد

باندهای گرد در چهار دسته ۱۰، ۱۳، ۱۶ و ۲۵ سانتی‌متری در بازار وجود دارند که این نوع باند‌ها معمولا در بخش جلویی خودرو و داخل در خودرو قرار می‌گیرد. باند ۱۰ سانتی‌متری برای پراید، ۱۳ سانتی‌متری برای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ و تندر۹۰ و باندهای ۱۶ سانتی‌متری برای درهای جلو انواع پژو و عقب تندر ۹۰ و سمند مناسب است. باندهای ۲۵ سانتی‌متری نیز امکان نصب بر روی طاقچه عقب خودرو را دارند.

band3.jpg

کامپوننت

باندهای گرد معمول قابلیت اتصال به آمپلی فایر جهت تقویت صدا را ندارند اما باندهای گردی که این قابلیت را دارند کامپوننت خوانده می‌شوند. تفاوت این نوع باند‌ها با مدل‌های خربزه‌ای این است که تفکیک صدا در کامپوننت‌ها به نحو بهتری صورت می‌گیرد. این نوع باندها معمولا برای مواقعی استفاده می‌شود که تفکیک صدا از اهمیت بالایی برخوردار است و صدای بم در آن‌ها کمتر شنیده می‌شود به همین دلیل در کنار آن‌ها معمولا از ساب‌ووفر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

component.jpg

ساب‌ووفر

اگر به دنبال نصب سیستم صوتی حرفه‌ای بر روی خودرو باشید این امکان وجود دارد که علاوه بر تغییر باندها به سراغ استفاده از ساب‌ووفر نیز بروید. ساب‌ووفر برای مواردی به کار می‌رود که نیاز به حجم زیادی از صدای بم یا به اصطلاح Bass‌ زیاد دارید که این مورد برای علاقه‌مندان موسیقی بسیار جذاب به نظر می‌رسد. برای راه‌اندازی ساب‌ووفر نیاز به آمپلی‌فایر وجود دارد. نخوه نصب ساب‌ووفرها نیز معمولا به دو صورت است که بر روی طاقچه یا داخل باکس مخصوص آن‌ها را قرار می‌دهند.

subwoofer.jpeg

تیوتر

تیوترها اسپیکرهای با سایز کوچکی هستند که از آن‌ها برای افزایش کیفیت صدا و پخش صداهای ریز استفاده می‌شود.

band2.jpg

میدرنج

در صورتی که بخواهید سیستم صوتی کاملی داشته باشید می‌توانید از میدرنج نیز استفاده کنید. یک اسپیکر کامل توانایی پخش صداهای ریز، متوسط و بم را دارد اما میدرنج به تنهایی وظیفه تولید صدا متوسط را بر عهده می‌گیرد. بنابراین می‌توان از میدرنج در کنار ساب‌ووفر و تیوتر جهت دست‌یابی به بهترین کیفیت صدا استفاده کرد.

mid.jpg

آمپلی فایر

آمپلی‌فایر وظیفه بهبود کیفیت صدای پخش شده در خودرو را برعهده دارد. آمپلی‌فایرها باعث می‌شوند بتوان از نهایت کیفیت صدای قابل پخش توسط اسپیکرها استفاده کرد و میزان نویز در صداهای بند کاهش یابد. آمپلی‌فایرها در انواع مختلف ۲، ۴ و ۶ کانال عرضه می‌شوند. آمپلی‌فایر ۲ کانال برای یک جفت باند، ۴ کانال برای یک جفت باند و ساب‌ووفر و ۶ کانال برای ۲ جفت باند و ۱ ساب‌ووفر مناسب است.

ampli.jpg

قیمت

در حال حاضر قیمت باندهای گرد از حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود و در گران‌ترین حالت به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد. باندهای بیضی نیز از قیمت ۲۰۰ هزار تومان الی ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در بازار وجود دارند. اگر علاقه‌مند به خرید ساب‌ووفر باشید باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان برای این مورد کنار بگذارید و لازم به ذکر است که ساب‌ووفر در گران‌ترین حالت ممکن به ۲ میلیون تومان می‌رسد. میدرنج‌ها نیز در بازار با قیمت ۶۰ الی ۷۵۰ هزار تومانی به فروش می‌رسند. در پایان تیوترها نیز قیمتی در حدود ۵۰ الی ۵۰۰ هزار تومان هستند که خرید نمونه‌های گران‌قیمت این نوع اسپیکرها با توجه به تاثیر نسبتا پایین مناسب به نظر نمی‌رسد.

  • علی اسپرت ارسالی در

    نمونه نصبی روی تیبا یک عکسشو بزارین اگه با طاقچه سه بعدی باشه مشتری بیشتر میشه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها