|
کدخبر: 39596

گزارش گسترش نیوز از مدرن‌ترین روش‌های پرداخت شهری

بدون کارت، سوار مترو شوید!

تا آخر سال ۲۰۱۹ میلادی مترو و اتوبوس‌های شهر نیویورک به سیستم پرداخت غیر لمسی مجهز می‌شوند.

گسترش نیوز: پیش‌تر برای استفاده از اتوبوس و مترو از سکه استفاده می‌شد. سپس بلیت‌های کاغذی روی کار آمد و امروزه در بیش تر کشور‌ها از کارت مترو استفاده می‌شود.

no_contact_Cards2.jpg

این کارت‌ها ‌که امروزه با توجه به پیشرفت‌های فن‌آوری، قدیمی شده‌اند یک ایراد مهم دارند. کارت‌های مترو به اندازه کافی سریع نیستند و وقت زیادی را به هدر می‌دهند. انتظار در صف‌های طولانی شارژ کارت و صف و ورود مسافران از درگاه‌ها وقت زیادی از مردم می‌گیرد. در نتیجه با وجود پیشرفت‌های هرروزه فن‌آوری این روش قدیمی به نظر می‌رسد. حالا اما با استفاده از جدیدترین روش‌های پرداخت، راه جدیدی برای استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی به وجود آمده است.

ظهور کارت‌های غیر لمسی

سیستم پرداخت با کارت‌های غیر لمسی و گوشی‌های هوشمند چند سالی است در قدیمی‌ترین مترو جهان، ‌یعنی مترو لندن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

no_contact_Cards.jpg

در این سیستم صرفا با تکان دادن یا گرفتن کارت یا گوشی هوشمند مقابل دستگاه‌های کارت خوان و بدون نیاز به لمس کردن صفحه کارت خوان پرداخت انجام شده و درگاه‌ها باز می‌شوند. این روش مزایای زیادی نسبت به کارت مترو دارد. پرداخت الکترونیکی در مقایسه با کارت مترو آسان‌تر و امن‌تر است و امکان سو استفاده را کاهش می‌دهد. این روش همچنین سریع‌تر بوده و در چند ثانیه پرداخت را انجام می‌دهد.

کارت‌های غیر لمسی در نیویورک

براساس گزارشی که چند روز پیش در نیویورک تایمز منتشر شد، «پاتریک فویی» رئیس بخش حمل‌ونقل نیویورک از امضای قراردادی برای مجهز کردن ایستگاه‌های مترو و اتوبوس به کارت‌خوان‌های الکترونیکی خبر داد. این اقدام در راستای به‌روز‌سازی سیستم حمل‌ونقل نیویورک صورت گرفته و قرار است تا آخر سال ۲۰۱۹ میلادی به صورت سراسری در این شهر به اجرا در بیاید. این در حالی است که حتی در بعضی از بهترین متروهای دنیا پرداخت هنوز با پول نقد و بلیت‌های کاغذی صورت می‌گیرد.

londonsubwayfarecard.jpg

سال گذشته نیز انگجت از طرح شهرداری نیویورک برای جایگزینی پرداخت‌های موبایلی به جای کارت مترو خبر داده بود. بر اساس این گزارش مقامات محلی به همین منظور قراردادی ۵۷۳ میلیون دلاری را با یک شرکت خصوصی منعقد کرده اند تا سیستم های سازگار با فناوری پرداخت همراه ان اف سی در متروی شهر نیویورک نصب شود. نصب این سیستم ها در ۵۰۰ دروازه ورودی مترو و ۶۰۰ اتوبوس از اواخر سال ۲۰۱۸ آغاز می شود و تا اوایل سال ۲۰۲۰ پایان خواهد یافت.

کارت‌های مترو در ایران

در مقایسه کلی با کشورهای جهان، ایران یکی از سریع‌ترین کشورها در زمینه پیشرفت خطوط مترو است. سیستم پرداخت سامانه حمل‌ونقل شهری ایران نیز در میان کشورهای جهان از جایگاه مناسبی برخوردار است. با این ‌وجود هنوز جای زیادی برای پیشرفت در این زمینه وجود دارد. در حال حاضر کارت‌های مترو ایران به صورت الکترونیکی و به کمک فیبر نوری کار می‌کنند.

ارسال نظر