|
کدخبر: 39510

عضو هیات مدیره و دبیر انجمن قطعه‌سازان در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

آزادسازی قیمت، کلید حل مشکل صنعت خودرو

این روزها قطعه‌سازان با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند که این مشکلات باعث کاهش تعداد قطعه‌سازان در کشور شده است. مازیار بیگلی، عضو هیات مدیره و دبیر انجمن قطعه‌سازان در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه قطععات خودرو تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گسترش‌نیوز به نحوه قیمت‌گذاری به عنوان مهم‌ترین مشکل حال حاضر صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی اشاره کرد.

گسترش‌نیوز: سیزدهمین دوره نمایشگاه قطعات تهران امروز فعالیت خود را در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی آغاز کرده است و تا روز ۲۴ آبان این نمایشگاه ادامه دارد. نه تنها قطعه‌سازی بلکه تمامی صنعت خودرو کشور این روزها وضعیت مناسبی ندارد چرا که مشکلات داخلی از یک سو و اعمال تحریم‌های خارجی از طرف دیگر باعث ایجاد مشکلات فراوان برای این صنعت شده است. در این خصوص گفت‌و‌گویی با مازیار بیگلو، عضو هیات مدیره و دبیر انجمن قطعه‌سازان صورت گرفته است که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

BEYGLOO.jpg

وضعیت نمایشگاه قطعات خودرو نسبت به سال‌های گذشته

بیگلو در ابتدا به وضعیت برپایی سیزدهمین دوره نمایشگاه قطعات خودرو چنین پرداخت: سیزدهمین دوره نمایشگاه قطعات خودرو تهران چه از لحاظ تعداد شرکت‌کننده و چه کیفیت شرکت‌کننده نسبت به سال‌های گذشته ضعیف‌تر است. دلیل آن نیز بحران اقتصادی است که گریبانگیر قطعه‌سازان شده است. از این جهت نمایشگاه امسال را موثر می‌دانیم چرا که فرصتی است تا قطعه‌سازان دور هم جمع شوند و به تصمیم درستی در این زمینه برسند. امروز در نمایشگاه قطعات خودرو قرار است قطعه‌سازان مختلف با هم‌فکری یکدیگر به نتیجه‌ای برند تا صنعت قطعه‌سازی از وضعیت بد قیمت‌گذاری و کمبود نقدینگی خارج شود. جای تاسف دارد چرا که سال‌های گذشته نمایشگاه را با قوت و پر پیمان دیدیم و امسال به شدت ضعیف شده است که آن هم به دلیل مشکلات ایجاد شده برای فضای کسب و کار است. در زمینه شرکت‌کننده‌های خارجی حاضر در نمایشگاه نیز لازم به ذکر است که شرکت‌کننده های خارجی عموما چینی‌ها هستند و معدود شرکت‌های کره‌ای و اروپایی نیز در این نمایشگاه شرکت داشتند.

مشکل اصلی قطعه‌سازان چیست؟

وی در ادامه در رابطه با بزرگترین مشکل قطعه‌سازی کشور افرزود: بزرگترین مشکل قطعه‌سازی کشور تنها مسيل مرتبط با قیمت است. اگر بتوانیم در زمینه مشکل قیمت‌گذاری در نمایشگاه قطعات خودرو به نتیجه‌ای برسیم قطعه‌سازی از وضعیت حال حاضر خارج می‌شود. زمانی که قطعه‌سازان سود مناسبی داشته باشند به صورت اتوماتیک به سراغ تامین نقدینگی، دور زدن تحریم‌‌ها، افزایش کیفیت قطعه و به دست آوردن تکنولوژی لازم برای ساخت قطعه می‌روند. در دهه ۸۰ قیمت‌گذاری آزاد بود و تمامی افراد و متولیان صنعت قطعه‌سازی به سادگی به فعالیت خود ادامه می‌دادند. در حال حاضر قیمت دستوری است ضمن این که قیمت تمام شده قطعات ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرده است. قطعات با حاشیه زیان ۶۰ درصد تحویل خودروسازان می‌شود و در نتیجه این که حضور قطعه‌سازان به مرور کم‌رنگ‌تر می شوند و در نهایت ریزش در صنعت قطعه‌سازی خواهیم داشت. اگر بتوانیم قیمت را از شورای رقابت خارج کنیم و قیمت به صورت اختیاری در دست خودروسازان باشد و نهادهای نظارتی مانند سازمان حقوق مصرف‌کننده نظارت لازم را داشته باشند از این وضعیت خارج می‌شویم. اگر قیمت به صورت اختیاری باشد می‌توان گفت نزدیک به ۸۰ درصد مشکل قطعه‌سازان حل خواهد شد.

میزان صادرات قطعه چقدر است؟

بیگلو در رابطه با صادرات قطعات خودرو افزود: صادرات در زمینه قطعات خودرو خیلی کم و به صورت ضعیف در حال انجام است. در صورتی که به دنبال صادرات باشیم نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. خودروهایی که در حال حاضر خودروسازان درگیر ساخت و تامین قطعات آن‌ها هستند مثل پراید، پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ در دنیا منسوخ شده‌اند و دیگر تولید نمی‌شوند. برای این که بخواهید صادرات داشته باشیم باید دانش و فناوری لازم برای ساخت قطعات خودروهای به روز خارج از کشور فراهم باشد. در نهایت با توجه به این که همچنان مشکل تامین قطعات خودروهای مربوط به دهه ۸۰ را داریم این امکان به سختی صورت می‌پذیرد که بتوان قطعه برای خودروهای خارجی تولید و صادر کرد. زمانی که قیمت‌گذاری به درستی صورت بپذیرد امکان سرمایه‌گذاری و صادرات نیز ایجاد خواهد شد و این موضوع برای قطعه‌سازانی مانند کوشش رادیاتور و رادیاتور ایران اتفاق افتاد و با سرمایه‌گذاری توانستند به صادرات نیز دست یابند.

تحریم به معنای هزینه اضافه است

وی در رابطه با تحریم‌های حال حاضر و تاثیر آن بر صنعت قطعه‌سازی به این نکات اشاره کرد: تحریم به صورت کلی برای کشور و صنعت خودرو و قطعه‌سازی به معنی هزینه اضافه است. برای این که بتوان تحریم‌ها را دور زد باید هزینه بیشتری صرف این مسئله شود. زمانی که قطعه‌ساز سود مناسبی داشته باشد قطعا به سراغ این می‌رود که تحریم‌ها را دور بزند و در این زمینه هزینه لازم را انجام دهد. از یک طرف قیمت‌ها صنعت قطعه‌سازی را به صنعتی زیان ده تبدیل کرده است و از طرفی دیگر باید هزینه‌هایی نیز جهت دور زدن تحریم‌ها انجام دهیم. زمانی که نقدینگی به مقدار کافی وجود داشته باشد تمامی مشکلات برطرف می‌شود همانطور که در گذشته نیز چنین تحریم‌هایی را داشتیم و همچنین swift نیز بسته بوده است. در سال ۹۱ دقیقا همین اتفاقی که امسال افتاده است ایجاد شد و نه تنها آمریکا بلکه اتحادیه اروپا نیز ایران را تحریم کرد. هزینه مالی زمانی قابل پذیرش خواهد بود که بتوانید سود تولید بکنید و زمانی که قطعه سازان در حال زیان دادن هستن نمی‌توان انتظارات خارق‌العاده‌ای از آن‌ها داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها