|
کدخبر: 38247

وضعیت بیمه خودروبرها به چه صورت است؟

این روزها هرچند که با ممنوعیت واردات ممکن است فعالیت خودروبرها کاهش یافته باشد اما این وسایل نقلیه تاثیر ویژه‌ای بر صنعت خودرو دارند. خطرات مختلفی، خودروبرها را تهدید می‌کند اما صاحبان این وسایل نقلیه چگونه می‌توانند با این خطرات مقابله کنند؟

گسترش نیوز: شاید تا کنون تصاویر بسیاری از خودروبرها را دیده باشید که در خیابان‌ها و یا جاده‌ها دچار سانحه شده‌اند. تعداد خودروهایی که توسط این خودروبرها حمل می‌شود می‌تواند از یک الی ۶ دستگاه و حتی بیشتر باشد. حادثه‌ای که برای چنین وسایل نقلیه‌ای ایجاد می‌شود در نهایت به آسیب رسیدن به خودروهایی که در حال حمل است منجر خواهد شد. در نهایت آیا صاحب خودروبر باید هزینه چنین خودروهایی را بپردازد؟ در ادامه قصد داریم به معرفی دو نوع بیمه مخصوص برای این موارد بپردازیم.

khodrobar.jpg

بیمه باربری

به طور کلی حمل و نقل خودرو به ویژه خودروهای وارداتی خطر بالایی دارد چرا که در صورت ایجاد حادثه برای این نوع خودروها، هزینه هنگفتی باید توسط صاحب خودروبر پرداخت شود اما برای این حالت نیز راه حلی دیده شده است. بیمه باربری یکی از مواردی است که کمک می‌کند خودروبرها با خیال راحت به حمل و نقل این نوع خودروها بپردازند. یک کارشناس حوزه بیمه در رابطه با بیمه مرتبط با خودروبرها اظهار کرد: بیمه باربری می‌تواند راهکار مفیدی در این زمینه باشد و این نوع بیمه را صاحب خودروهایی که باید حمل شوند انجام می‌دهد تا در این زمینه هزینه‌ای توسط صاحب خودروبر در صورت ایجاد حادثه پرداخت نشود. خودروسازان و شرکت‌های واردکننده خودرو معمولا از چنین بیمه‌ای برای حمل و نقل خودروهایشان استفاده می‌کنند.

در گفت و گوی خبرنگار گسترش نیوز با کارشناس بیمه البرز به این نکته اشاره شد: افرادی که به دنبال بیمه باربری هستند با توجه به میزان خسارتی که می‌خواهند تحت پوشش قرار دهند اقدام به خرید آن بیمه می‌کند. به طور کلی بیمه باربری نوعی بیمه حمل و نقل کالا است که به وسیله آن در صورت وقوع یا بروز حادثه در جریان حمل کالا در حین عملیات حمل و نقل از نقطه‌ای به نقطه دیگر خسارات احتمالی را بیمه جبران می‌کند و یا وجه معینی را می‌پردازد.

khodrobar4.jpg

از جمله انواع بیمه‌های باربری می‌توان به بیمه باربری وارداتی، بیمه باربری صادراتی، بیمه باربری ترانزیت و بیمه باربری داخلی اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین موارد بیمه باربری داخلی است که به حمل و نقل خودروها توسط خودروبرها در داخل کشور مربوط می‌شود. در این نوع بیمه خسارت‌های تصادف، واژگونی، پرتاب شدن محموله از وسیله، آتش‌سوزی، سرقت کلی محموله به همراه وسیله حمل پوشش داده می‌شود. در صورتی که مبلغ بیشتری توسط بیمه‌گر پرداخت شود نیز خسارت‌های بیشتری از جمله سرقت جزئی، خسارت در حین تخلیه و بارگیری، آبدیدگی، ریزش و نشتی، خیانت در امانت و مواردی از این قبیل را به پوشش بیمه اضافه کنند.

بیمه مسئولیت

نوع دیگری از بیمه وجود دارد که بیمه مسئولیت است و این حالت برای زمانی است که از بیمه باربری استفاده نشود. استفاده از این نوع بیمه نسبت به بیمه باربری برای خودروبرها کمتر است چرا که معمولا شرکت‌های واردکننده خودرو، خودروهایشان را بیمه می‌کنند. در صورتی که بیمه توسط واردکنندگان انجام نشود، شرکتی که وظیفه حمل و نقل را بر عهده دارد برای این که صاحب خودروبر متحمل هزینه‌های گزاف در صورت آسیب دیدن در حین حمل نشود. در این حالت بیمه مسئولیت انواع مختلفی دارد که بیمه مسئولیت مدنی مورد نظر است. بیمه مسئولیت مدنی نیز شامل چندین حالت است که مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان همان موردی است که می‌توان در زمینه خودروبرها به آن اشاره کرد.

khodrobar5.jpg

عوامل تاثیرگذار در قیمت

عوامل مختلفی به خصوص در مورد بیمه باربری در قیمت تمام شده بیمه تاثیرگذار خواهد بود. به طور کلی بعد مسافت تاثیرگذاری بالایی بر نرخ بیمه باربری ندارد اما یکی از فاکتورهایی است که در صورت دور یا نزدیک بودن نرخ ریسک را بالا یا پایین می‌کند. نوع کالا نیز تاثیر مستقیمی بر نرخ بیمه باربری دارد چرا که ریسک و مبلغ هر یک از کالاها با دیگری متفاوت است. هر چه آسيب پذيري كالاها بالاتر باشد احتمال خسارت بيشتر خواهد بود، مثلاً اگر كالا شكستني باشد مانند شيشه يا تخم مرغ، شدت خسارت بيشتر خواهد بود پس منطقي است كه براي اينگونه كالاها حق بيمه بيشتري تعیین گردد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها