|
کدخبر: 38156

این نکات را باید در مورد ضد یخ بدانید + قیمت

با توجه به این که در فصل سرما قرار داریم و به مرور در حال نزدیک شدن به زمستان هستیم به مایع رادیاتور باید توجه ویژه‌ای شود. بسیاری از افراد از نقش کلیدی این مایع در خودرو بی خبر هستند و به آن توجه نمی‌کنند. در ادامه این نوشتار قصد داریم به مشخصات، زمان تعویض و خاصیت مایع رادیاتور بپردازیم.

گسترش نیوز: در گذشته در خودروهای قدیمی تنها از آب به عنوان مایع رادیاتور استفاده می‌شد اما در مقابل مشکلات مختلفی پدید می‌آمد. از جمله مشکلات آن می‌توانست به نقطه جوش پایین و نقطه انجماد بالا اشاره کرد بدین ترتیب این مایع به سرعت جوش می‌آمد و به سرعت نیز یخ می‌بست. در حال حاضر اکثر سازندگان خودرو ترکیب ۵۰-۵۰ ضد یخ و آب را پیشنهاد می‌کنند. زمانی که می‌گوییم ضدیخ بدین معنا است که این مایع علاوه بر خاصیت ضد یخ خاصیت ضد جوش را نیز دارد. یکی دیگر از مواردی که باعث اهمیت کاربرد این نوع مایع‌ها می‌شود خاصیت ضدخورندگی است چرا که در صورت استفاده از آب به صورت خالص، شاهد خوردگی در بخش‌های مختلف خواهیم بود.

ضدیخ از چه ساخته می‌شود؟

سیال ضدیخ از ترکیب مواد مختلفی که معروف‌ترین آن مونو اتیلن گلیکول است ساخته می‌شود و به آن ترکیبات دیگری در زمینه خاصیت ضد خوردگی، ضد زنگ‌زدگی و ضد کف کردن اضافه می‌شود. علاوه بر این موارد برخی از شرکت‌ها مایع را به صورت ۵۰-۵۰ با آب مخلوط می‌کنند و برخی دیگر آب باید توسط مشتری به آن افزوده شود همچنین به این مایع‌ها رنگ نیز اضافه می‌شود. معمولا رنگ مایع‌های رادیاتور سبز است اما رنگ‌های دیگری مانند آبی، صورتی، قرمز و موارد دیگری نیز وجود دارد. استفاده از رنگ در این نوع مایع‌ها باعث می‌شود در صورت هرگونه نشتی به سرعت محل نشتی مشخص شود.

engine-coolant.jpg

انواع ضد یخ‌ها

به طور کلی ضدیخ‌ها به دو دسته پایه معدنی و پایه آلی تقسیم می‌شوند. ضدیخ‌های پایه معدنی عمده‌ترین و معروف‌ترین نوع موجود در بازار است که بیشتر از مورد دوم استفاده می‌شود اما زمان کارکرد آن‌ها تقریبا ۲ سال است. در مقابل ضدیخ‌های پایه آلی به دلیل نوع مواد افزودنی موجود در آن‌ها مدت زمان بیشتری خاصیت خود را حفظ می‌کنند همچنین این نوع ضدیخ‌ها هماهنگی بیشتری با قطعات پیشرانه دارند. در نهایت می‌توان گفت بهتر است از ضدیخ‌های پایه آلی استفاده شود اما با مراجعه به دفترچه راهنما خودرو نیز می‌توان نوع ضد یخ مورد تایید سازنده را متوجه شد.

enginecool.jpg

زمان تعویض و نکات

در صورتی که ضد یخ خالص خریداری می‌کنید و عمل اختلاط با آب را خود انجام می‌دهید باید از آب با سختی پایین استفاده کنید. استفاده از آب شهری باعث ایجاد رسوب در قسمت‌های مختلف می‌شود. بهترین راه حل استفاده از آب دی‌یونیزه و یا مقطر است که امکان خرید این نوع آب‌ها از داروخانه‌ها وجود دارد. در مورد زمان تعویض نیز بهترین حالت در اول بهار و اول پاییز است و پیشنهاد می‌شود مایع رادیاتور را حداکثر ۲ سال یک بار تعویض کنید. اگر به خودرویتان اهمیت ویژه‌ای می‌دهد تعویض هر ۳۰هزار کیلومتر یا به صورت سالانه نیز پیشنهاد می‌شود. حجم مایع رادیاتور معمولا در دفترچه راهنما خودرو نوشته می‌شود بنابراین می‌توان با توجه به آن حجم میزان ضدیخ و آب دی‌یونیزه مورد نظر را در حجم صحیحی خریداری کرد.

قیمت

در حال حاضر برندهای مختلفی در زمینه ضد یخ در بازار وجود دارد و می‌توان انوع مدل‌های خارجی و ایرانی را خریداری کرد. برندهایی مانند کاسپین و پارس از جمله موارد مشهور ساخت داخل است. در مقابل برندهایی مانند توتال و پریستون را می‌توان از موردهای مشهور خارجی دانست. قیمت نمونه ۲ کیلوگرمی کاسپین نزدیک به ۳۷ هزار تومان است که باید آن را با آب مخلوط کرد اما قیمت محصولات خارجی طبق معمول گران تر است. برای خرید نمونه ۴ لیتری خارجی که با آب نیز مخلوط شده است باید در حدود ۱۵۰ هزار تومان مبلغ پرداخت کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها