|
کدخبر: 38058

تایر خودرویتان را در این موارد تعویض کنید

تایر یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود ضمن این که تایرها بر روی ایمنی خودرو و سرنشینان تاثیر به سزایی دارند. موارد مختلفی وجود دارد که نشان‌ می‌دهد زمان تعویض تایر فرا رسیده است و در این نوشتار به آن‌ها خواهیم پرداخت.

گسترش نیوز: هر چه مدت زمانی زیادی از خرید خودرو می‌گذرد تایرها نیز فرسوده‌تر می‌شوند و در نهایت ریسک حرکت با چنین تایرهایی افزایش خواهد یافت. نکاتی وجود دارد که با دقت به آن‌ها زمان لازم برای تعویض تایر را متوجه خواهید شد و می‌توانید از ایجاد خطرات احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

TYRE-.jpg

سن تایر

چک کردن تاریخ تولید تایرها یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید و می‌توانید از این طریق عمر تقریبی لاستیک را پیدا کنید. در حالت عادی و در شرایط رانندگی نرمال می‌توان این انتظار را داشت که یک تایر به طور تقریبی نزدیک به ۶ سال عمر کند. تایرهایی وجود دارند که میزان عمر آن‌ها بیشتر از ۶ سال است اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود نهایتا از یک تایر تا مدت زمان ۱۰ سال استفاده کرد. با توجه به این که تایرها از جنس لاستیک هستند در طول زمان و حتی در صورت عدم استفاده از آن‌ها و در اثر شرایط آب و هوایی مختلف فرسوده می‌شوند. در صورتی که زمان خریداری تایر را نمی‌دانید این امکان وجود دارد که با استفاده یک عدد چهار رقمی حک شده بر روی بدنه لاستیک، زمان تولید آن را پیدا کرد. دو رقم اول مربوط به هفته و دو رقم بعدی مربوط به سال تولید است.

TYRE1.jpg

تست سکه

یکی از روش های رایج برای تست مناسب بودن وضعیت تایر استفاده از تست سکه است. با استفاده از یک سکه می‌‌توان وضعیت آج تایرها را بررسی کرد. در صورتی که نیمی از سکه داخل آج لاستیک قرار داشت وضعیت لاستیک مناسب است و در غیر این صورت و میزان کمتر، زمان تعویض تایر به مرور فرا رسیده است. سازمان ایمنی NHTSA آمریکا اعلام کرده است، درصورتی که ارتفاع آج لاستیک به ۲.۳۲ اینچ رسیده باشد زمان تعویض آن فرا رسیده است.

TYRE2.jpg

آج لاستیک

اکثر تایرهای موجود در بازار قسمت خاصی بر روی آج لاستیک خود دارند. این قسمت لاستیکی با شکل خاص زمانی نمایان می‌شود که آج لاستیک تا حد قابل توجهی کاهش یافته باشد در نتیجه هنگام حرکت ایجاد صدا می‌کنند.

TYRE3.jpg

ساییدگی ناهماهنگ

موارد مختلفی باعث می‌شود ساییدگی در تایر به صورت ناهماهنگ ایجاد شود و این مورد باعث پستی و بلندی بر روی تایر می‌شود. در اکثر موارد لام است تایر به صورت کامل تعویض شود و بهتر است ریسک رانندگی با این نوع تایرها را نپذیرد. برای جلوگیری از ایجاد چنین حالتی بر روی لاستیک‌ها بهتر است سیستم تعلیق خودرو را به صورت کامل چک کنید.

TYRE4.jpg

خرابی واضح

در مواردی مانند پنچر شدن ممکن است نیازی به تعویض تایر نباشد. اما مواردی وجود دارد که باعث می‌شود حرکت با آن تایر خطرناک باشد بنابراین پارگی یا تغییراتی که بر روی دیواره تایر ایجاد می‌شود باید به خوبی بررسی شود.

TYRE5.jpg

لرزش

همیشه و نه تنها برای تایرها بلکه برای تمامی موارد به صدا و لرزش‌های خودرو توجه کنید. در صورتی که متوجه صدا یا لرزش غیر عادی از طرف تایرها شدید باید آن‌ها را به سرعت بررسی کنید. این مشکل ممکن است از طرف سیستم تعلیق نیز باشد اما تاثیر خود را بر روی تایرهای نیز خواهد گذاشت.

TYRE6.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها