|
کدخبر: 37892

در حاشیه همایش چالش‌های مراکز معاینه فنی خودرو کشور مطرح شد

کدام نهاد مسئول نرخ معاینه فنی است؟

صبح امروز همایشی در خصوص چالش‌های مراکز معاینه فنی خودرو کشور برگزار شد تا مسائل و مشکلات مهم موجود در این حوزه میان افراد متخصص بررسی و مطرح شود.

گسترش نیوز: در همایش مراکز معاینه فنی به مواردی از جمله نرخ مراکز معاینه فنی و مالیات، مسائل حقوقی مرتبط، تعدد مراکز و مکان‌یابی، تست خودروهای دوگانه‌سوز و حضور نمایندگان منتخب در جلسات تغییر آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های تابع و کارگروه کشوری به عنوان محورهای اصلی اشاره شد. در حال حاضر مراکز معاینه فنی را می‌توان از جمله مراکز مهم در زمینه تست و بررسی سلامت خودروها و آلایندگی‌های آن‌ها دانست اما مشکلات مختلفی در این زمینه ایجاد شده است که در این همایش به آن‌ها اشاره شد.

majidi2.jfif

عباس مجیدی نژاد رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور در مورد بحث نرخ مراکز معاینه فنی و مالیات‌ها اشاره کرد: همچنان پس از گذشت ۱۲ سال از زمانی که نرخ معاینه فنی تعیین شده است هیچ‌گونه توضیحی در مورد نحوه تعیین قیمت اعلام نشده است. از سال ۸۹ به بعد نرخ معاینه فنی توسط وزارت کشور تعیین شد اما نمی‌توان گفت که نحوه قیمت‌گذاری به چه صورت بوده است. در شرایط حال حاضر هیچ‌گونه نرم‌افزار علمی برای قیمت‌گذاری به کار نرفته است اما همچنان دلیل محرمانه بودن قیمت معاینه فنی مشخص نیست.

majidi1.jfif

وی در ادامه افزود: نامه‌نگاری‌های مختلفی در زمینه تعیین قیمت مراکز معاینه فنی تا کنون با وزارت کشور صورت گرفته اما پاسخی دریافت نشده است. درخواست اصلی انجمن مراکز معاینه فنی، ارائه آنالیز‌های سازمان اطلاعاتی به وزارت کشور است تا پاسخگویی لازم توسط وزارت کشور انجام شود. زمانی که وزارت کشور در این زمینه جوابگو نباشد در نتیجه هرساله از مراکز مختلف مالیات بیشتری دریافت می‌شود.

مجیدی نژاد در رابطه با مالیات دریافت شده از مراکز معاینه فنی اعلام کرد: پیش از این تنها ۲۰ درصد از وجوه دریافتی به عنوان مالیات داده می‌شد اما در ضرایب مالیاتی سال ۹۴ در کمال تاسف یک بند مستقل برای مراکز معاینه فنی در نظر گرفته می‌شود و میزان مالیات به ۲۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه این افزایش مالیات باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای در مورد مراکز معاینه فنی ایجاد شده است.

در ادامه سردار تیمور حسینی رئیس پلیس پیشین راهور در خصوص ترویج فرهنگ استفاده از مراکز معاینه فنی افزود: در شرایط حال حاضر باید به گونه‌ای عمل کرد که هر فرد به صورت خود به خود در زمان مقرر به مراکز معاینه فنی مراجعه کند. این مورد در رابطه با بیمه شخص ثالث اتفاق افتاد چرا که هر راننده‌ای که صاحب خودرو است خود را موظف به دریافت بیمه شخص ثالث می‌داند. هر چند که در این میان تعداد افراد انگشت‌شماری نیز وجود دارند که بیمه شخص ثالث دریافت نمی‌کنند اما این مسئله به خوبی در میان عموم مردم جا افتاده است.

majidi4.jfif

در انتها ایشان در مورد تقلب‌هایی در زمینه معاینه فنی به این نکته اشاره کرد: یک سری از افراد با تعویض لاستیک و مواردی از این قبیل باعث به خط انداختن جان سایر افراد می‌شوند. در این خصوص یکی از افراد حاضر در همایش سوالی پرسید که چنین اعمالی بسیار خطرناک است و در صورت اتفاق افتادن تصادف و یا حتی مرگ، مراکز معاینه فنی در این خصوص مسئولیت خواهند داشت. سردار حسینی در این خصوص پاسخ داد که با استفاده از دوربین می‌توان چندین عکس از خودروها تهیه کرد که به عنوان مستند ذخیره شود اما در نهایت صداقت افراد در این زمینه نکته مهمی است. همچنین مراکز معاینه فنی نیز با مشکلات مختلفی نیز مواجه خواهند بود که نمونهه آن در همین زمینه است و باید برای آن راه حلی پیدا کرد.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها