|
کدخبر: 37777

رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

سخت‌گیری بیشتر برای معاینه فنی کلان‌ شهرها

مسئله دریافت معاینه فنی برای خودروها با توجه به این که شدت کنترل خودروها افزایش یافته بیش از پیش مورد توجه صاحبان خودروها قرار گرفته است. در این میان مسئله‌ای به نام معاینه فنی برتر نیز مطرح شده است که بسیاری از افراد اطلاعات درستی در این رابطه ندارند.

گسترش نیوز: امروزه شهرهای پر جمعیت به خصوص تهران با مشکل آلایندگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و علی رغم دریافت معاینه فنی توسط بسیاری از خودروها اما همچنان مشکل آلایندگی هوا پابرجاست. بخش از مشکل آلایندگی هوا به وسایل نقلیه سنگین مربوط می‌شود که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود اما بخش دیگر نیز به خودروهای سواری مرتبط است. در سال ۹۷ سخت‌گیری بر روی مقوله معاینه فنی بیشتر از گذشته شد و عدم داشتن معاینه فنی توسط دوربین‌ها کنترل می‌شود. به همین دلیل خودروهای سواری مجبور به دریافت معاینه فنی شدند.

moayenefani.jpg

علاوه بر معاینه فنی، مسئله‌ای تحت عنوان معاینه فنی برتر مطرح شده است که بسیاری از افراد اطلاع دقیقی در مورد این مسئله ندارند و اطلاع‌رسانی صحیحی در این موضوع صورت نگرفته است. به طور کلی در تشریح معاینه فنی می‌توان ذکر کرد که این نوع معاینه در مقایسه با حالت عادی دارای سخت‌گیری بیشتری است اما در مقابل مزایایی را نیز به همراه دارد. لازم به ذکر است که امکان دریافت معاینه فنی برای تمامی خودروها وجود دارد اما این معاینه اجباری نیست.

سخت‌گیری بیشتر

عباس مجیدی نژاد رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور در گفت و گو با خبرنگار گسترش‌نیوز در رابطه با معاینه فنی برتر اعلام کرد: در تمامی کشور معاینه فنی داده می‌شود اما برای برخی از شهرها، میزان آلایندگی را با دقت بیشتری بررسی می‌کنند و به آن معاینه فنی برتر گفته می‌شود. در معاینه فنی استاندارد میزان آلایندگی خودروها در دور آرام اما در معینه فنی برتر میزان آلایندگی خودروها در دور بالا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

moayene6-1.png

در مورد معاینه فنی برتر نکته‌ای که حائز اهمیت است، اعلام شده که صاحبان خودروهای دارای معاینه فنی برتر می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی طرح ترافیک برخوردار شوند که همین عامل باعث تشویق بسیاری از افراد به گرفتن این نوع معاینه‌ها شده است. به طور کلی مهم‌ترین عامل در زمینه دریافت معاینه فنی برتر دارا بودن کاتالیست سالم و فعال است بنابراین در صورتی که خودرو مورد نظر فاقد کاتالیست فعال باشد امکان دریافت معاینه فنی برتر را نخواهد داشت.

خلاء قانونی بزرگ

مجیدی نژاد در رابطه با خلاءهای قانونی معاینه فنی خودروها افزود: خودروهای تولید داخل دارای ۲ سال گارانتی و خودروهای وارداتی در حال حاضر معمولا دارای ۵ سال گارانتی هستند. در این میان بسیاری از خودروهای داخلی از کیفیت بسیار پایین رنج می‌برند و حتی در مواردی در دریافت معاینه فنی برای مرتبه اول با مشکل مواجه می‌شوند. در مقابل خودروهای وارداتی نیز در مدت زمان ۴ سال باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند در صورتی که همچنان یک سال از گارانتی آن‌ها باقی مانده است و به ندرت دارای مشکل در این زمینه هستند. نکته حائز اهمیت این است که یک خلاء بسیار بزرگی در این میان وجود دارد چرا که خودروهای داخلی پس از ۲ سال تا زمانی که به ۴ سال برسند مورد بررسی قرار نمی‌گیرند اما در مقابل یک سال از زمان گارانتی خودروهای وارداتی، آن‌ها زودتر بررسی می‌شوند.

با توجه به این که معاینه فنی برتر در کشور به خصوص در کلان‌شهر‌ها می‌تواند مفید باشد اما همچنان مشکلات مختلفی در زمینه دریافت معاینه فنی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود. از جمله مسائل مهم در این زمینه می‌توان به معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین و دقت بیشتر به آن‌ها، تمرکز بر روی خودروهای تولید داخل و سخت‌گیری بیشتر برای آن‌ها اشاره کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها