|
کدخبر: 37558

گزارش گسترش‌نیوز از بدفروش‌ترین خودروهای موجود در ایران(۳)؛

شکست بزرگ مینی‌ون‌ها در کشور

در کشورهای مختلف افراد با توجه به نیاز خود اقدام به انتخاب سگمنت مورد نظر از بین خودروهای می‌کنند. سگمنت خودروهای مینی ون یا MPV ها در ایران به شدت مظلوم واقع شد و تنها عده کمی به سمت این نوع خودروها رفتند.

گسترش نیوز: امروزه استفاده از خودروهای شاسی‌بلند به شدت در کشور گسترش یافته و بازار این نوع خودروها داغ شده است. در کشورهای مختلف هر فرد یا خانواده‌ای بر حسب نیاز خود اقدام به خرید خودرو می‌کند، در این میان سگمنت مینی‌ون‌ها به شدت مورد توجه خانواده‌های قرار می‌گیرد چرا که مهم‌ترین مسئله برای خانواده‌ها فضای داخل کابین است که با خریداری این سگمنت از این لحاظ به خوبی تامین خواهند شد. در ایران یز چندین شرکت با مینی‌ون‌های خود وارد بازار شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به هیوندای، سانگ‌یانگ و کیا اشاره کرد. با توجه به این که قیمت خودروهای وارداتی در کشورمان بالا است، بنابراین خریدارارن ترجیح می‌دهند به جای خرید مینی‌ون‌ها به سراغ شاسی‌بلندها بروند. این مورد به شدت به ظاهر خودروهای مینی‌ون مربوط می‌شود چرا که این نوع خودروهای معمولا ظاهر ساده‌تری دارند اما در مقابل می‌توان آن‌ها را کاربردی‌تر دانست. در ادامه به معرفی مینی‌ون‌های موجود در بازار ایران می‌پردازیم.

کیا کارنیوال و کارنز

دو مینی‌ون توسط شرکت اطلس خودرو به صورت همزمان به کشور وارد شد که کارنیوال و کارنز نام‌های آن‌ها بود. این دو خودرو علی‌رغم دارا بودن قابلیت‌ها و فضای داخلی مناسب برای خانواده‌ها با استقبال از طرف خریداران مواجه نشدند. کیا کارنیوال از لحاظ ابعادی در رده ای بزرگتر از کارنز قرار می گیرد و در بخش فنی به پیشرانه ۲.۷ لیتری ۶ سیلندر با حداکثر توان ۱۸۹ اسب‌بخار مجهز شده است. برای کارنیوال گیربکس ۵ سرعت اتوماتیک در نظر گرفته شده که توان را به محور عقب نیز منتقل می‌کند. کارنیوال به عنوان یک ون ۷ نفره از ویژگی‌های مثبتی نظیر ایربگ‌های راننده، سرنشین و جانبی، سیستم تهویه اتوماتیک، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف، سنسور پارک عقب و کروز کنترل بهره می‌برد. کیا کارنز نیز به عنوان یک مینی‌ون ۷ نفره می‌توان آن را برادر کوچکتر کارنیوال دانست که از پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر با حداکثر توان ۱۴۵ اسب‌بخار بهره می‌برد. شتاب صفر تا صد کارنز در حدود ۱۲ ثانیه است و می‌توان آن را با توجه به ابعاد و جثه این خودرو مناسب تلقی کرد. بعد از مدت‌ها نسل جدید کارنز نیز با مدل ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ توسط اطلس خودرو به بازار وارد شد که استقبال از این خودرو حتی از نسل قبلی آن در ایران نیز کمتر بود. نسل جدید کارنز به پیشرانه ۲ لیتری با حداکثر توان ۱۶۶ اسب بخار مجهز شده است و از لحاظ امکانات رفاهی در سطح قابل قبولی قرا می‌گیرد اما مسئله اساسی بدفروش بودن این نوع خودروها است که حتی علاقه‌مندان به مینی‌ون ها را از خرید آن‌ها پیشمان می‌کند.

carens2.jpg

carnival.jpg

carens1.jpg

سانگ‌یانگ رودیوس

سانگ‌یانگ که خودروسازی مشهور در کره جنوبی است از گذشته تمرکز خاصی بر روی تولید محصولات شاسی‌بلند و مخصوص آفرود داشته است. خودروهای این کمپانی تا چندی پیش علی‌رغم برخورداری از توانایی و کیفیت فنی بسیار بالا دارای چهره‌های عجیب و غریب و به خصوص زشت بود. رودیوس نیز که می‌توان آن را یکی از برترین مینی‌ون‌های موجود در کشور دانست از چهره خاص و متفاوتی برخوردار است که به عقیده بسیاری از افراد می‌توان آن را یک از زشت‌ترین خودروهای تاریخ دانست. این خودرو در بخش فنی از پدیشرانه ۳.۲ لیتری ۶ سیلندر بهره می‌برد که توانایی تولید حداکثر توان ۲۲۰ اسب بخار را دارد. بنابراین می‌توان رودیوس را مینی ونی قدرتمند در این سگمنت دانست ضمن این که این خودرو از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ متحرک استفاده می کند که علاوه بر ایجاد هندلینگ بهتر، عملکرد مناسب تری را در شرایط آفرود نیز فراهم خواهد کرد. رودیوس از لحاظ امکانات رفاهی و فضای کابین در شرایط ایده‌الی قرار دارد اما ییکی از نکات منفی بسیار بزرگ در مورد این خودرو مصرف سوخت آن است. مصرف سوخت رودیوس به صورت ترکیبی ۱۹ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که این رقم بسیار بالا است. در زمینه امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به مواردی مانند سیستم مالتی‌مدیا مجهز به بلوتوث، سنسور باران، سنسور نور، گرمکن صندلی‌های جلو، کروز کنترل، سنسور پارک و سانروف اشاره کرد. بنابراین حتی با وجود خودروهای وارداتی جدید می‌توان رودیوس را از لحاظ امکانات رفاهی خودرویی مناسب تلقی کرد که اکثر موارد لازم را دارد.

rodius.jpg

ارسال نظر