|
کدخبر: 37220

رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

وسایل نقلیه سنگین در دید دوربین‌ها نیست

با نزدیک شدن به فصل سرما و پررنگ شدن آلودگی هوا، نگاه‌ها به سمت مراکز معاینه فنی خودروها نیز می‌رود. در صورتی که معاینه فنی به درستی انجام شود، تاثیر به سزایی در این زمینه نیز خواهد داشت. در مورد معاینه فنی، معضلاتی و ابهاماتی وجود دارد که در این گزارش به آنها پرداخته‌ایم.

گسترش نیوز: با توجه به این که اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه سنگین از لحاظ میزان آلایندگی اوضاع نا به سامانی دارند، باید توجه ویژه‌ای به آنها شود. با شروع شدن مدارس، حضور این نوع وسایل نقلیه در خیابان‌ها بیشتر از گذشته می‌شود و بحث ایمنی و آلایندگی این نوع وسایل نقلیه بسیار حائز اهمیت است.

درحال‌حاضر تعداد کمی از اتوبوس‌های پایتخت عمر بین یک الی ۵ سال را دارند که تعداد آنها به صورت تخمینی ۶۳۰ دستگاه اعلام شده و عمر بقیه اتوبوس‌ها حتی تا ۱۶ سال نیز می‌رسد. این آمارها نشان می‌دهد وضعیت ناوگان اتوبوسرانی خوب نیست و باید در زمینه معاینه فنی بررسی‌های گسترده‌ای بر روی آنها صورت بگیرد.

moayene1.jpg

وسایل نقلیه چند وقت یکبار باید معاینه فنی شوند؟ بر اساس مصوبه هیات وزیران، اتوبوس‌های برون شهری و خودروهای سنگین بالای ۱۰ سال باید هر سه ماه یک بار و سایر اتوبوس‌ها باید هر ۶ ماه یک بار معاینه فنی دریافت کنند. در زمینه معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین دو مورد دودزایی و سیستم ترمز از جمله موارد اصلی است که باعث رد شدن این نوع وسایل نقلیه در بررسی‌های معاینه فنی می‌شود.

عباس مجیدی نژاد رئیس انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور در رابطه با معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین به خبرنگار گسترش نیوز گفت: انواع وسایل نقلیه در دو دسته توسط مراکز معاینه فنی بررسی می‌شوند؛ خودروهای سنگین توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و خودروهای سبک توسط وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها بررسی می‌شود.

تمام توجه‌ها به خودروهای سواری جلب شده است وی در ادامه سخنان خود به مشکلات اشاره و اظهار کرد: یکی از معضل‌های اساسی در شهرهای بزرگ و پر جمعیت این است که توجه به سمت خودروهای سواری معطوف شده است. بنابراین وسایل نقلیه سنگین از دید خارج می‌شوند. پلیس راهور با نصب دوربین‌های مختلف، نداشتن معاینه فنی خودروهای سواری را بررسی می‌کند اما این مسئله برای وسایل نقلیه سنگین انجام نشده است. عدم سخت‌گیری در این زمینه باعث ایجاد یک خلاء قانونی و سیستمی در این زمینه شده و باید به حال آن فکری کرد.

moayene6.png

دو نکته اصلی در معاینه فنی وی در ادامه سخنان خود گفت: در مورد معاینه فنی وسایل نقلیه دو مورد به شدت مورد بررسی قرار می‌گیرد و به آن توجه ویژه‌ای می‌شود که یکی از آن میزان دودزایی و دیگری ایمنی وسایل نقلیه است. برخی از مراکز معاینه فنی وجود دارد که سخت‌گیری کمتری دارند و در مقابل برخی دیگر سخت‌گیری‌های بیشتری را انجام می‌دهند. علاوه بر این مورد بسیاری از مراجعه‌کنندگان با روش‌های مختلف سعی در دور زدن و رفع مشکلات خودرویشان از طریق روش‌های جدید دارند.

مجیدی نژاد در زمینه مسئله ایمنی خودروها و بررسی آن توسط مراکز معاینه فنی افزود: در مراکز معاینه فنی دو نوع بررسی صورت می‌گیرد که یکی از آنها مربوط به بررسی‌های آنلاین و مورد دیگر مربوط به بررسی به صورت دیداری یا ویژوال است. در بررسی‌های دیداری باید به نوع و آج لاستیک توجه کرد چرا که این مورد در ایمنی خودرو بسیار تاثیر‌گذار است. در معاینه فنی به این مورد توجه نمی‌شود و به طور کلی دو نوع استاندارد ۸۱۹۱ و استاندارد ۸۱۹۲ داریم که در حقیقت این دو استاندارد متمم یکدیگر هستند. بر اساس این استاندارد، پلیس راهور هرگونه موردی مانند دود، شکستگی شیشه و یا حتی کمبود آج لاستیک را می‌تواند بررسی کند و با فرد متخلف بررسی کند که این گزینه می‌تواند جبرانی برای مراکز معاینه فنی باشد.

moayene3.jpg

وی در انتها در مورد تعویض رینگ و لاستیک خودروها اظهار کرد: یک سری از افراد اقدام به تعویض رینگ و لاستیک می‌کنند به صورتی که این رینگ و لاستیک مناسب خودرو به صورت استاندارد نیست و بیرون زدگی یا مواردی از این قبیل را دارد. استفاده از خودروهای تیونینگ شده در مکان‌های مشخصی باید باشد و در این زمینه خودروهای آفرود را نیز می‌توان مثال زد که استفاده از آنها در شهر مناسب نیست. بنابراین در زمینه تعویض رینگ و لاستیک تنها به خودروهایی معاینه فنی داده می‌شود که در حالت استاندارد باشند. حال مواردی دیده شده است که افراد با اجاره لاستیک معاینه فنی دریافت می‌کنند و این مورد به صداقت افراد باز می‌گردد و در نهایت ممکن است خطراتی برای خود و دیگران به وجود آورند.

moayene2.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها