|
کدخبر: 37110

فولکس واگن رسما ایران را ترک کرد

پس از برندهای فرانسوی رنو، پژو و سیتروئن، فولکس‌واگن آلمان هم به دلیل تحریم‌های امریکا، فعالیت خود در ایران را متوقف کرد. شرکت ماموت خودرو، نماینده‌ی فروش و خدمات فولکس در ایران است.

گسترش نیوز - برجام، فرصت مناسبی برای صنایع ایران و خصوصا کارخانه‌های خودروسازی بود تا با نزدیک شدن به برندهای صاحب نام جهان، به فناوری‌های جدید دست پیدا کنند و عقب‌افتادگی چند دهه را با خودروهای مدرن، جایگزین کنند. این رویا، البته رنگ حقیقت نگرفت و حتی خطوط تولید مشترک پژو با ایران خودرو (ایکاپ) و سیتروئن با سایپا، بدون استفاده از قطعات ساخت ایران و به دلیل منفعت‌طلبی متکی بر مونتاژ، عامل رشد صنعتی خودروسازان داخلی نشد.

پس از تصویب برجام، بسیاری از شرکت‌های تجاری فعال در ایران به فکر تاسیس نمایندگی واردات از برندهای خارجی گرفتند. در این میان، همکاری ماموت خودرو و فولکس‌واگن با موفقیت بسیار خوبی مواجه شد. مدل‌های تیگوان و پاسات، هرچند گران‌قیمت اما به سرعت پیش‌فروش شدند. امروزه با افزایش ارزش دلار در بازار آزاد، قیمت پاسات به ۶۰۰ میلیون و تیگوان به ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. از سویی دیگر، سرنوشت خدمات پس از فروش برای این مدل‌ها، مبهم خواهد بود؛ چرا که با آغاز تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، شرکت خودروسازی فولکس واگن نیز تقریبا تمام فعالیتهای خود را در ایران متوقف خواهد کرد. این خبر روز چهارشنبه از سوی ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین به خبرگزاری بلومبرگ اعلام شد.

بنا بر گزارش بلومبرگ، این تصمیم فولکس واگن پس از گفتگوی مدیران این شرکت آلمانی با سفیر آمریکا در برلین اتخاذ شده است و بر اساس توافق آنها شرکت فولکس واگن تنها به آن بخش از فعالیتها در ایران که با اهداف بشردوستانه انجام می‌شود، ادامه می‌دهد.

با این تصمیم، فولکس واگن باید پروژۀ همکاری اقتصادی خود با ایران که خبر آن را در تابستان ۱۳۹۶ اعلام کرده بود، رها کند. آنهم در حالی که پس از هفده سال غیبت، همکاری تجاری و صنعتی با ایران را از سر گرفته بود.

تا کنون هیچ کدام از مقامات شرکت دربارۀ این خبر اظهارنظری نکرده‌اند.

منبع: زومیت

ارسال نظر