|
کدخبر: 37056

گزارش گسترش‌نیوز از بدفروش‌ترین خودروهای موجود در ایران(۱)؛

شکست بزرگ هوندا در کشور

هوندا به عنوان یکی از برندهای اصیل و با‌سابقه ژاپنی جزء خودروسازانی است که علیرغم فروش گسترده رقبایش در ایران نتوانسته به موفقیت‌‌های بزرگی دست یابد. نمایندگی گلرنگ موتورفامیلی وظیفه واردات خودروهای هوندا را بر عهده داشت که به دلایل مختلف نتوانست به خوبی به وظیفه خود عمل کند.

گسترش نیوز: درحال‌حاضر در بازار، خودروهای کارکرده هوندا و در مدل‌‌های سال ۲۰۱۳ به بالا ۳ خودرو آکورد، CR-V و سیویک را می‌‌توان یافت که این ۳ خودرو در حقیقت به گمنامان بازار ایران تبدیل شدند و نتوانستند به فروش موفقی دست یابند.

هوندا آکورد

در شرایطی که بازار کشور مملو از خودروهای کره‌‌ای یا چینی شده است، شاید عده‌‌ای نیز علاقه به خرید خودرویی اصیل و با‌کیفیت ژاپنی داشته باشند و اگر جزء خانواده‌‌های پر‌جمعیت باشید، انتخاب یک سدان بزرگ یا شاسی‌‌بلند می‌‌تواند نیاز شما را برطرف کند. درحال‌حاضر سدان آکورد را می‌‌توان با مدل‌‌های ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۶ و در تعداد بسیار محدود و اندک با مدل ۲۰۱۷ خریداری کرد و اکثرا نمونه‌‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به صورت کارکرده در دسترس است. همچنین به سختی می‌‌توان نمونه صفر کیلومتر از این خودرو را خریداری کرد. در بخش فنی آکورد در مدل ۲۰۱۶ از پیشرانه ۲.۴ لیتری بهره می‌‌برد که به خوبی با جعبه‌‌دنده CVT هماهنگ شده است و می‌‌تواند این سدان نسبتا سنگین با وزن ۱۵۸۰ کیلوگرم را تنها در مدت زمان ۷.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰کیلومتر بر ساعت برساند. نزدیک‌‌ترین رقیب به آکورد، کیا اپتیما است که در مدل ۲۰۱۶ از پیشرانه ۲.۴ لیتری همانند آکورد بهره می‌‌برد و می‌‌تواند با بهره‌‌گیری از جعبه‌‌دنده اتوماتیک ۶سرعته در مدت زمان حدود ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر بر ساعت برسد از این حیث می‌‌توان آکورد را سدانی موفق و قابل قبول در بخش فنی دانست. در بخش تجهیزات رفاهی نیز از مدل‌‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ شاهد سدانی کامل هستیم و از جمله امکانات این خودرو می‌‌توان به صندلی‌‌های چرم برقی، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، کروزکنترل، ترمزدستی برقی، سنسور پارک و دوربین دید عقب اشاره کرد. در نهایت آکورد را می‌‌توان خودرویی با‌کیفیت، پرقدرت، مجهز به امکانات قابل قبول و با سواری نرم و هندلینگ مناسب دانست که علاوه بر دارا‌بودن چهره‌‌ای زیبا در داخل و خارج خودرو، گزینه‌‌ای خاص نیز محسوب می‌شود اما به فروشی که شایسته بود دست نیافت.

accord123.jpg

accord13.jpg

هوندا CR-V

CR-V را می‌‌توان تنها شاسی‌‌بلند و در اصل کراس‌‌اوور هوندا در ایران دانست که درحال‌حاضر تنها در مدل ۲۰۱۶ و به تعداد بسیار اندک در مدل ۲۰۱۷ یافت می‌شود. این خودرو برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۵ به تولید رسید و هم‌‌اکنون شاهد حضور چهارمین نسل این بلند‌قد چشم‌‌بادامی در کشورمان هستیم. شاسی‌‌بلند هوندا به واسطه ویژگی‌‌های مثبت در بسیاری از زمینه‌‌ها چه در بخش فنی و چه در بخش ظاهری و کیفیتی در بسیاری از موارد توانسته است عناوین مختلفی را کسب کند و از جمله آنها می‌‌توان به کسب عنوان پرفروش‌‌ترین کراس‌‌اوور‌ در سال ۲۰۱۴ در امریکا اشاره کرد. طراحی CR-V را می‌‌توان کاملا خاص و مدرن دانست؛ چیزی که شاید باب میل هر فردی نباشد و این خاص‌‌گرایی در بخش جلو خودرو نمود بیشتری پیدا می‌کند اما بخش عقب خودرو کمی ساده‌‌تر طراحی شده است. به نظر می‌‌رسد با گذشت زمان و در صورت حضور پر‌رنگ‌‌تر این خودرو در کشورمان، چهره این خودرو ماندگاری بیشتری در طول زمان پیدا کند و نظر مشتریان را به سمت خود جلب کند. درحال‌حاضر هر‌چند که نمونه‌‌های صفر‌کیلومتر این خودرو به سختی یافت می‌شود اما در مدل‌‌های کارکرده این خودرو باید با رقبایی نظیر تویوتا RAV۴، میتسوبیشی اوتلندر، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو به رقابت بپردازد. یکی از نکات قابل توجه این مدل و ۲ مدل دیگر سیویک و آکورد را می‌‌توان در استفاده از متریال کاملا مرغوب در کابین خودرو به خصوص برای چرم صندلی‌‌ها دانست که حتی در نمونه‌‌های با کارکرد بالا نیز همچنان صندلی‌‌ها شکل و ظاهر خود را حفظ کرده‌‌اند؛ موردی که کمتر برای خودروهای کره‌‌ای شاهد آن هستیم. CR-V از پیشرانه ۲.۴ لیتری ۱۸۵ اسب بخاری بهره می‌‌برد و در مدت زمان تنها ۸.۵ ثانیه به واسطه جعبه دنده CVT اتوماتیک می‌‌تواند به مرز ۱۰۰کیلومتر بر ساعت برسد از این جهت می‌‌توان این شاسی‌بلند را پر‌قدرت دانست. در بخش تجهیزات رفاهی نیز CR-V از امکانات مناسبی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، کروزکنترل، دوربین دید عقب، سنسور پارک، سیستم حرکت بین خطوط و هشدار نقطه کور بهره می‌‌برد. با توجه به این که ممکن است در تهیه قطعات خودروهای هیوندای به خصوص در شرایط حال حاضر که خودروهای پرطرفدار نیز در این مورد مشکل دارند، خرید این محصولات پیشنهاد نمی‌شود.

crv1.jpg

crv2.jpg

هوندا سیویک

سیویک را می‌‌توان سدان کامپکت و اقتصادی هوندا دانست که آن را برای خروج از دوران رکود اقتصادی در غرب طراحی کرد و نسلی که درحال‌حاضر در کشور وجود دارد، نهمین نسل این خودرو است. هوندا با طراحی هر نسل از این خودرو از گذشته خود و بازخورد‌‌های خریداران درسی آموخت و از آن برای کامل‌‌تر شدن محصول اقتصادی‌‌اش استفاده کرد. در نهایت سیویکی که در کشور و در مدل‌‌ ۲۰۱۳ یافت می‌شود، حاصل تلاش‌‌های هوندا برای ساخت یک سدان شهری تمام‌عیار است که می‌‌توان طراحی خارجی این خودرو را کاملا خاص و فضایی توصیف کرد که آن را از سایر خودروها متمایز می‌کند و این طراحی منحصر‌به‌فرد را در داخل خودرو نیز شاهد هستیم. هرچند که این محصول توانست به یکی از موفق‌‌ترین محصولات هوندا در بازار جهانی تبدیل شود و بتواند فروش بسیار موفقی در بازار امریکا داشته باشد اما بر‌خلاف آن در کشورمان نتوانست حضور موفقی داشته باشد و از جمله دلایل آن می‌‌توان به نداشتن نمایندگی‌‌های گسترده در کشور، مشکلات واردات و همچنین قیمت‌‌گذاری نامناسب اشاره کرد؛ تمامی این موارد باعث شد تا یک خودرو موفق در کشورمان به یک خودرو کاملا ناموفق تبدیل شود. هوندا سیویک در بخش فنی از پیشرانه ۱.۸ لیتری ۱۴۰ اسب بخاری بهره می‌‌برد که تنها ۸ اسب بخار از هموطن خود یعنی مزدا ۳ کمتر است و شتاب صفر تا ۱۰۰ سیویک و مزدا ۳ به ترتیب ۱۰.۴ و ۹.۲ ثانیه است بنابراین می‌‌توان گفت سیویک با توجه به پیشرانه کم‌حجم‌‌تر نسبت به مزدا ۳ با پیشرانه ۲ لیتری عملکرد مناسبی دارد. کابین سیویک نیز همانند سایر محصولات این برند با‌کیفیت است و طراحی زیبا و جاداری دارد. همچنین تجهیزاتی نظیر کروزکنترل، سانروف، دوربین دید عقب و سیستم تهویه اتوماتیک نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

civic121.jpg

civic2.jpg

ارسال نظر