|
کدخبر: 36261

راهنمای خرید قطعات و لوازم خودرو(۴)؛

قبل از خرید باتری خودرو این گزارش را بخوانید

یکی از اجزاء اصلی خودرو باتری آن است که وظیفه ذخیره انرژی مورد نیاز را بر عهده دارد و در مواقع لزوم برق قسمت‌های مختلف را تامین می‌کند. با توجه به این که باتری‌های مختلف و با مشخصات متفاوتی در بازار وجود دارد، قصد داریم در این نوشتار به پارامترهای مختلفی که در هنگام خرید باتری باید به آن توجه کنید بپردازیم.

گسترش نیوز: یکی از اصلی‌ترین وظایف باتری خودرو، تامین برق مورد نیاز برای استارت زدن است و در واقع بدون باتری نمی‌توان خودرو را روشن کرد. باتری خودرو در داخل قالبی قرار دارد که به آن پوسته گفته می‌شود؛ وظیفه این پوسته محافظت از باتری در مقابل ضربه، انواع اسید و دماهای بین ۵۰- الی ۱۵۰ درجه سانتی گراد است. وجود برندهای مختلف ( اعم از اصل و تقلبی) و پارامترهای متمایز‌کننده باتری‌ها از لحاظ مشخصات باعث سردرگمی افراد در هنگام خریداری می‌شود.

carbattery.jpg

آمپراژ‌ باتری

یکی از موارد مهم در انتخاب باتری خودرو، آمپر آن است که برای هر خودرو می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی باتری خودروها بین ۳۵ الی ۲۲۰ آمپر ساخته می‌شوند. وقتی خودرویی را از کارخانه تحویل می‌گیرد با مشاهده آمپر باتری آن می‌توانید برای دفعه‌های بعد از باتری با همان آمپر استفاده کنید ضمن این که آمپر مناسب برای باتری خودرو در دفترچه راهنما خودرو نیز ذکر شده است. لازم به ذکر است که اگر تجهیزات اضافه بر روی خودرویتان نصب کرده باشید ممکن است نیاز شود از باتری با آمپر بیشتر استفاده کنید که در این حالت می‌توانید با مراجعه به باتری سازی‌ها در مورد خرید باتری مشاوره بگیرید. به طور کلی اگر هیچ مصرف‌کننده اضافه در خودرویتان ندارید، از میان آمپرهای پیشنهاد شده برای خودرویتان پایین‌ترین مورد و اگر مصرف‌کننده اضافه دارید بالاترین نمونه باتری از لحاظ میزان آمپر را انتخاب کنید.

باتری خشک یا تر

به طور کلی دو نوع باتری خشک یا سیلد و باتری تر که حاوی مایع اسید است در بازار وجود دارد. باتری خشک را می‌توان از هر لحاظ مناسب تر و ایمن تر از باتری تر برای استفاده از آن در خودروها دانست. تنها مزیت باتری‌های تر اران تر بودن آنها است اما در مقابل باتری‌های خشک مزایای مختلفی دارند. از جمله مزایای باتری‌های خشک می‌تواند به عدم داشتن بخارات سمی، نگران نبودن از لحاظ ریختن مایع اسید، نوسانات ولتاژی کمتر و عمر طولانی تر اشاره کرد.

کشور سازنده باتری

درحال‌حاضر باتری هایی که در کشور موجود است عموما ایرانی و کره‌ای است اما در این بین باتری‌های ساخت کشور چین و ترکیه نیز وجود دارد. اگر قصد انتخاب بین باتری‌های ایرانی و ترکیه‌ای را دارید به طور کلی باتری‌های ایرانی از کیفیت و طول عمر بیشتری برخوردار هستند. باتری‌های کره‌ای نیز با برند هایی مانند پوما، سین، دلکور، شارک، اوراستارت و تایگر عرضه می‌شوند که بیشتر آنها ساخت شرکت مادر دلکور است.

تاریخ باتری

هر چند که باتری در اثر شارژ و دشارژ شدن فرسوده می‌شود اما بهتر است در هنگام خرید به تاریخ تولید آنها دقت کنید و جدید‌ترین تاریخ را انتخاب کنید. در باتری‌های کره‌ای تاریخ با فرمت خاصی حک می‌شود به عنوان مثال در ۴LR۱۱ عدد ۴ مربوط به سال ۲۰۱۴، حرف L مربوط ماه ساخت باتری است و چون L حرف دوازدهم انگلیسی است مربوط به ماه دسامبر می‌شود و R‌ حرف اختصاصی نام کارخانه تولید‌کننده است و در نهایت ۱۱ مربوط به روز ساخت می‌شود.

چشمی باتری

معمولا بر روی باتری‌های اسیدی یک چشمی وجود دارد که در هنگام خرید حتما توجه کنید که این چشمی به رنگ سبز باشد. وضعیت سبز رنگ نشان دهنده شارژ کامل باتری و رنگ مشکی نشان دهنده افت شارژ باتری است. هنگامی که رنگ چشمی سفید شود این وضعیت نشان دهنده کاهش سطح الکترولیت باتری یا خراب شدن آن است.

گارانتی

از موارد دیگری که در هنگام خرید باتری ماشین باید بدان دقت کنید مدت و نحوه گارانتی باتری است. باتری‌های ایرانی از دوازده ماه تا هجده ماه گارانتی و باتری‌های کره‌ای از شش ماه تا یک سال دارای گارانتی دارند. همیشه باتری خریداری کنید که دارای ضمانت نامه معتبر باشد تا در هنگام استفاده از گارانتی دچار مشکل نشوید. اگر قصد خرید باتری ایرانی دارید بر روی ضمانت نامه تاریخ شروع گارانتی نوشته شده است. دقت کنید که تاریخ خرید باتری قبل از تاریخ شروع گارانتی باشد تا بتوانید از مدت زمان گارانتی به صورت کامل استفاده کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها