|
کدخبر: 33666

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن خبر داد:

بدهی ۵ هزار میلیاردی خودروسازان به قطعه سازان

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن گفت: جمع بدهی معوق کل خودروسازان، شامل دو خودروساز بزرگ و خودروسازان کوچک به قطعه سازان پنج هزار میلیارد تومان است، که این رقم یک رقم کم سابقه‌ای در طول مدت همکاری قطعه سازان با خودروسازان است.

گسترش نیوز: آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به این موضوع که قطعه سازان با سه دسته مشکل اساسی رو به رو هستند به خبرنگار خودروکار گفت: مشکل اول قیمت‌گذاری قطعات است که خودروسازان در این مورد به شدت تعلل می‌کنند، علت آن هم این است که جو عمومی سیاست‌گذاران در صنعت خودرو و مردم این است که در مورد افزایش نرخ خودرو مقاومت می‌شود و از طرفی طبق قانونی که متاسفانه از دولت دهم به ارث مانده، شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری زیر ۴۵ میلیون تومان است و چون آنجا نمی‌توانند افزایش نرخ را مدنظر بگیرند به قطعه سازان هم اجازه افزایش نرخ نمی‌دهند. در صورتی که شاهد هستید که فقط مواد اولیه قطعه‌سازی بین ۴۰ تا ۴۵ درصد گران شده و دستمزد نیز ۲۰ درصد افزایش یافته است. بنابر این چالش اول و مهم قطعه‌سازی بحث قیمت‌ها است.

او ادامه داد: چالش دوم قطعه سازان در شرایط فعلی بحث نقدینگی است، با روند خوبی که خودروسازان به خصوص یکی از خودروسازان در اوایل سه ماهه پایانی سال گذشته یعنی در دی ماه پیش گرفته بودند، تقریبا وضعیت پرداخت‌ها خیلی خوب شده بود اما از اسفند سال گذشته این روند به شدت دچار اختلال شد و درحال‌حاضر هر دو خودروساز به شدت به زنجیره تامین قطعه خود بدهکار هستند.

صنعت خودرو بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازی بدهکار است

محبی نژاد خاطر نشان کرد: جمع بدهی معوق کل خودروسازان شامل دو خودروساز بزرگ و خودروسازان کوچک به قطعه سازان پنج هزار میلیارد تومان است که این رقم، یک رقم کم سابقه در طول مدت همکاری قطعه سازان با خودروسازان است.و کل بدهی صنعت خودرو ایران به قطعه‌سازی ایران بین ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این بحث نقدینگی عملا قطعه‌سازی را زمین گیر و فلج خواهد کرد.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن با اشاره به سومین چالش قطعه سازان که سرمایه گذاری‌های انجام شده بر اساس قرارداد‌های پسابرجامی و برنامه‌های افزایش تیراژ خودروسازان است عنوان کرد: برنامه اولیه برای تولید خودرو در سال ۱۳۹۷، یک ملیون و هشتصد و سی هزار دستگاه بوده است و قطعه سازان براین مبنا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به نظر می‌رسد با شرایط فعلی به این تیراز نخواهیم رسید و این حجم سرمایه‌گذاری قطعه سازان در پروژه‌های توسعه‌ای وبال گردنشان خواهد شد و هزنیه‌های مالی و معنوی زیادی را به آنها تحمیل خواهد کرد و باز مجبور به تعدیل نیرو خواهند شد.

او در پایان افزود: همه این مسائل و مشکلات، تبعات کم و بیش تحریم است و اگر درست مدیریت نشود شاهد تعطیلی بسیاری ازکارخانه‌های قطعه‌سازی و بیکار شدن کارگرانشان خواهیم شد. اکنون هر روز به تعداد قطعه سازانی که تعطیل می‌شود اضافه می‌شود و اگر صنعت قطعه‌سازی کشور زمینگیر شود بلند شدنش به این راحتی نخواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها