|
کدخبر: 33529

در گفت‌وگو بارییس اتحادیه نمایشگاه‎داران و فروشندگان خودرو تهران مطرح شد

چرا بازار خودرو دچار حباب شد؟

این روزها شاهد افزایش نرخ خودروها و شکاف بیشتری بین نرخ کارخانه و بازار هستیم اتفاقی که برخی از مدیران و کارشناسان از آن به عنوان قیمت‌های حبابی نام می‌برند. اما به هر صورت این امر بازار را ملتهب کرد و روز به روز به جای ترکیدن مسئله جدی‌تر می‌شود.

گسترش نیوز: سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‎داران و فروشندگان خودرو تهران این فاصله را ناشی از نامتوازن بودن عرضه و تقاضا در بازار دانست و گران شدن خودروها در پایان خرداد را دلیلی برای کاهش عرضه عنوان کرد.

khodro.jpg

او گفت: مدتی بود که قیمت خودروها روند کاهشی داشت اما با اعلام این خبر از سوی رقابت مبنی بر افزایش قیمت‌ها در پایان خرداد دوباره قیمت‌ها بالا رفت و این امر نیز ادامه دارد. در واقع می‌توان گفت کسانی که بازار را تغذیه می‌کنند خودرو نمی‌دهند.

خریداران سبدی خودرو!

رییس اتحادیه نمایشگاه‎داران و فروشندگان خودرو تهران عنوان کرد: امروز مدیریت بازار در دست حدود ۵ یا ۶ شرکت نمایندگی است که خودروها را به شکل سبدی خریداری می‌کنند و وارد بازار می‌شود. وضعیت در این بازار به سمتی در حال حرکت است که در مدت یک روز شاهد اختلاف نرخ ۲۰ میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار بودیم و هستیم. چرا؟ محدودیت‌های عرضه باعث به وجود آمدن چنین تنش‌هایی شده است.

نمایندگی‌های خاص چه کسانی هستند؟

وی خاطرنشان کرد: بارها اتحادیه نمایشگاه‌داران اعلام کرده چرا باید خودرو در بازار به این شیوه عرضه شود اما ترتیب اثری داده نشده است و پای واسطه‌ها از سوی خود شرکت‌های خودروسازی منجر به کاهش عرضه ایجاد تنش در بازار شده است. حتی خودروهای پیش‌فروش شده نیز سر زمان مقرر تحویل متقاضیان ثبت‌نامی نمی‌شود زیرا زمانی که خودرو زیر نرخ ۴۵ میلیون تومانی اختلاف نرخ کارخانه و بازار آن ۱۴ میلیون تومان می‌شود یک ماه به ۴ ماه می‌رسد یا هنگام تحویل به نرخ روز محاسبه می‌شود(البته این مورد شامل خودروهای وارداتی بود). از این رو باید گفت نظارت کافی در حوزه خودرو وجود ندارد. باید مشخص شود شرکت‌های نمایندگی خاصی که خودروها را در بازار توزیع می‌کنند چه کسانی هستند؟ چرا شبکه توزیع باید در دست ۵ یا ۶ شرکت گمنام باشد؟

افزایش قیمت در برابر حجم تقاضا طبیعی است

موتمنی درباره چرایی این وضعیت در بازار خودروهای وارداتی نیز گفت: وقتی از ابتدای سال ۲ هزار دستگاه بیشتر خودرو وارد نشده باشد در حالی که تقاضا وجود دارد افزایش قیمت‌ها طبیعی است. همچنین باید گفت شرکت‌های جدیدی که در حال ثبت‌نام خودرو هستند حاشیه بازار درست می‌کنند به این شکل که یکصد دستگاه سفارش می‌دهند اما ۱۰ دستگاه را ثبت‌نامی به متقاضیان داخلی واگذار و باقی را در بازار آزاد معامله می‌کنند. به طور نمونه یک شرکتی که ۳۲۰ دستگاه سفارش خودرو داشته آنها را با نرخ ۳۰۰ میلیون تومان وارد کرده با افزایش قیمت‌ها ۲۰۰ میلیون فاصله کارخانه و بازار شده و سعی می‌کند با عرضه آن به بازار آزاد بیشترین سود را برای خود کسب کند. این اختلاف‌ها با احتکار به وجود می‌آید. حتی درگیری‌هایی به وجود آمد که شرکت‌های کارچاق‌کن این نمایندگی‌ها ۳۰ هزار تومان می‌گرفتند تا از متقاضیان ثبت‌نام کنند.

خودرو همیشه حاشیه بازار داشت

رییس اتحادیه نمایشگاه‎داران و فروشندگان خودرو تهران تاکید کرد: حدود ۲ دهه است که این مشکل در بازار وجود دارد و مسئله‌ مربوط به زمان حال نیست. ما از گذشته در بحث خودرو حاشیه بازار داشتیم. پرسش این است که چرا باید این حاشیه بازار وجود داشته باشد و به نوعی خود ما در داخل برای خود بازار سیاه به وجود بیاوریم؟ تحریم‌ها و شایعاتی که در بازار به وجود می‌آید باعث می‌شود مردم به بازارها هجوم بیاورند و پول خود را تبدیل به کالا کنند. این مسئله مدت کوتاهی است که به وجود آمده اما حاشیه سود در بازار موضوع امروز نیست و شرکت‌های واردکننده و نمایندگی‌های خاص به وجود می‌آورند که سود بیشتری به‌دست بیاورند.

موتمنی تاکید کرد: اگر خودرو از راه درست توزیع شود شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار نخواهیم بود. در این امر نیاز به نظارت و کنترل است تا شاهد چنین چالش‌هایی نباشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها