|
کدخبر: 32837

معاون حمل‌ونقل وزیر راه در نشست خبری عنوان کرد:

حمل و نقل ریلی در اولویت طرح‌های عمرانی قرار دارد

معاون وزیر راه در بخش حمل‌ونقل با اشاره به اولویت‌های این وزرتخانه گفت: توسعه حمل‌ونقل ریلی، هوایی و بعد از آن جاده ای به ترتیب از اولویت‌های کاری سال۹۷ هستند.

گسترش نیوز: نشست خبری معاون حمل‌ونقل وزیر راه با موضوع استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل برگزار شد. مهرداد تقی زاده، معاون وزیر راه در بخش حمل‌ونقل در این نشست گفت: باید به منظور ایجاد حمل‌ونقل ایمن و مناسب فعالیت هایمان را طوری جهت دهی کنیم تا به هدف غایی حمل‌ونقل برسیم.

taghizadeh-haml.jpg

وی افزود: نباید سیاست‌های مغایر را دراقدامات خود جای دهیم. به طور مثال اگر میخواهیم به سمت توسعه حمل‌ونقل عمومی برویم حتما باید مبارزه باخودرو محوری را سرلوحه کنارمان قرار دهیم. یا اگرشعارمان توسعه حمل‌ونقل ریلی است باید بودجه‌ای که به ابتکار اختصاص میدهیم به مراتب بیشتر از حمل‌ونقل جاده‌ای باشد.

تقی زاده همچنین گفت: در کشور ما توسعه حمل‌ونقل ریلی در اولویت است و در کنار آن توسعه حمل‌ونقل هوایی و بعد از آن حمل‌ونقل جاده ای قرار دارد. این اولویت بندی باید در بودجه ما نیز به همین ترتیب باشد. درحال‌حاضر ما٤٠ اقدام استراتژیک در دست اقدام داریم که تقریبا حدود کمتر از١٠ موردآن در دولت‌های قبلی به ان پرداخته شده و٣٠ مورد در دو دولت اخیر پرداخته شده است.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: حدود٥٠ اقدام است که هنوز سراغش نرفتیم و جز برنامه‌های آتی ما محسوب می‌شود. گفتنی است که ما فقط پیشنهاد دهنده بودجه هستیم و نظر دولت مجلس سازمان برنامه و بودجه نیز در این خصوص بسیار مهم است. این مجموعه‌ها باید با ما همراه باشند و گرنه این طرح‌ها فقط در غالب طرح باقی می‌مانند و عملیاتی نمی‌شوند.

وی در خصوص استراتژی‌های حمل‌ونقل اظهارکرد: این سند بالادستی در شورای‌عالی ترابری به تصویب رسیده و به همه زیربخش‌های وزارت راه ابلاغ شده است.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از مهم‌ترین استراتژی این وزارتخانه برای افزایش ایمنی جاده‌ها، افزایش نرخ سوخت همزمان با کاهش تعرفه واردات خودرو است.

تقی زاده افزود: در کشورهای پیشرفته، نرخ خودرو ارزان بوده ولی هزینه نگهداری آن بالا است؛ درحالی‌که در کشور ما برعکس این استراتژی عمل می‌شود؛ ما نرخ خودرو را افزایش داده‌ایم این درحالیست که هزینه نگهداری آن تغییری نکرده است.

به گفته معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، برای آنکه افزایش نرخ سوخت باعث فشار بر مردم نشود، دولت باید کاهش تعرفه واردات خودرو را همزمان با افزایش نرخ سوخت عملیاتی کند.

وی ادامه داد: سیاست وزارت راه و شهرسازی، افزایش نرخ سوخت در قبال کاهش نرخ خودرو تعیین شده است.

تقی‌زاده، استراتژی وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل‌ونقل عمومی را توسعه ناوگان حمل‌ونقل هوایی عنوان کرد و افزود: بر اساس این استراتژی، فرودگاه‌های کوچکتر باید با هواپیماهای کوچک فعال شوند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: نقشه راهی برای افزایش ایمنی حمل‌ونقل تدوین کرده‌ایم که در صورت تصویب در هیأت دولت، آمار کشته‌ها از ۱۶ هزار نفر فعلی طی ۱۰ سال به ۹ هزار نفر و با نرخ سوخت فعلی کاهش می‌یابد.

ارسال نظر