|
کدخبر: 32830

بهترین قطعات مصرفی خودرو کدامند؟/ جنس خوب ایرانی چند؟

خودرو این روزها یکی از محصولات ضروری خانواده‌های ایرانی است که همچون پوشاک و خوراک در سبد کالایی آنها قرار دارد. شاید بسیاری در مناطق متوسط رو به پایین منزلی اجاره‌ای داشته باشند اما خودرویی به نسبت لوکس زیرپا دارند.

گسترش‌نیوز: قطعاتی مانند لنت ترمز، دیسک و صفحه کلاچ، فیلتر هوا، برف پاک‌کن، شمع و... از جمله قطعات به‌اصطلاح مصرفی خودرو است که هر چند وقت یک بار ما را به به تعمیرگاه‌های سطح شهر می‌رسانند و باید نمونه جدید را با نمونه قدیمی جایگزین کنیم. در این رابطه مهم‌ترین دغدغه شاید این باشد که چطور می‌توان جنس خوب ایرانی تهیه کرد. کالایی که هم نرخ مناسب داشته باشد و هم بتواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند. در این گزارش گسترش‌نیوز سعی دارد بهترین برندهای قطعات مصرفی خودروها را به مخاطبان معرفی کند. با ما همراه باشید:

لنت ترمز

lent-tormoz.jpg

مهدی ستوده از فعالان بازار لوازم یدکی خودرو درباره بهترین لنت ترمزهایی که به لحاظ نرخ و کیفیت نظر مشتریان را تامین می‌کند به مارک تکستار اشاره کرد و گفت: تکستار لنت ترمز خوبی است که بیشترین موارد استفاده آن برای محصولات ایران‌خودرو است. پارس لنت نیز یکی دیگر از برندهای داخلی است که مناسب است اما در سطح کیفی عالی قرار ندارد.

وی درباره لنت ترمزهای خودروهای شرکت سایپا نیز به سکو اشاره کرد و گفت: مارک گلد نیز مناسب برای خودروهای این شرکت خودروساز داخلی است. البته لازم به یادآوری است پارس لنت برای محصولات سایپا نیز قابل استفاده است.

دیسک و صفحه کلاچ

disk-safhe-kelaj.jpg

وی درباره بهترین برندهای مناسب برای صاحبان خودرو در بحث دیسک و صفحه کلاچ نیز گفت: والئو یکی از برندهای معروف در بازار لوازم یدکی است. وی معتقد است برندهای ایرانی این قطعه زیاد مطلوب نیست به طور نمونه مارک عظام در بازار وجود دارد اما پس از ۳ تا ۴ ماه نیاز به تعویض دارد.

برف پاک‌کن

barf-pak-kon.jpg

ستوده درباره برف پاکن‌های ایرانی نظری مساعد دارد اگر چه می‌گوید تیراژ آنها محدود است از این‌رو بیشتر خط تولید خودروسازان را پوشش می‌دهد.

وی در ادامه به نرخ تمام شده بالای این قطعه در ایران پرداخت و گفت: چون تولید آن در داخل با نرخ بالایی تمام می‌شود این مارک‌های خارجی است که بیشترین نیاز بازار لوازم یدکی را پوشش می‌دهند. فرانتک از برندهای موجود در بازار است که برای استفاده نسبت به سایر برف پاکن‌ها مطلوب‌تر است.

چراغ جلو و عقب

cheragh-mashin.jpg

این فعال بازار لوازم یدکی درباره چراغ‌ها که یکی دیگر از قطعات مصرفی خودرو است به SMT اشاره کرد و گفت: یکی از بهترین برندهای ایرانی موجود در بازار است که در بحث نور بهترین کیفیت را دارد. مارک‌های دیگر ایرانی که به نسبت مناسب هستند و می‌توان استفاده کرد «جمع‌ساز» و دیگری «مدرن» است اما کیفیت SMT به مراتب از بقیه بهتر و مورد قبول تر است چرا که نور را در جلوی خودرو متمرکز می‌کند. نباید فراموش کنیم که در این زمینه چراغ‌هایی اصلی برخی خودروهای رنو به لحاظ کیفیت بسیار بهتر از داخلی‌هاست.

وی درباره نرخ این مارک ایرانی گفت: تفاوت خیلی زیادی ندارند اما چون خودروساز داخلی با آن قرارداد ندارد از مارک‌های درجه سوم استفاده می‌کند که نور را پخش می‌کند. حتی در ظاهر تفاوت آنها در مقایسه با هم قابل مشاهده است.

شمع

sham-mashin.jpg

ستوده در بحث برندهای مناسب شمع خودرو در بازار نیز معتقد است: شمع‌های موجود در بازار از نوع داخلی و خارجی زیاد مناسب نیستند و در این باره شاید بتوان گفت مارک خوبی در بازار لوازم یدکی وجود ندارد. وی درباره دلیل این امر نیز گفت: با توجه به بازخوردها مشخص می‌شود که شمع‌های مورد استفاده زود از بین می‌روند و نیاز به تعویض دارند. به طور مثال خودرو شخصی من ال ۹۰ است که شمع خود آن حدود ۵ سال کار کرد. خودرو دچار مشکلی شد. تعمیرکاران تشخیص دادند باید شمع آن تعویض شود. شمع عوض شد اما مشکل برطرف نشد چون تشخیص درست نبود. در این مدت از هر شمعی استفاده کردم در مدت کوتاه (کمتر از ۶ ماه) نیاز به تعویض داشت.

وی درباره شمع اول خودرو گفت: نوع فرانسوی بود و امروز برندهای ژاپنی، آلمانی و فرانسوی شمع‌های خوبی هستند اما چون نرخ بالایی دارند معمولا در بازار با توجه به وضعیت معشیت مردم فروش نمی‌رود و از سوی دیگر اجازه واردات آنها داده نمی‌شود. از این‌رو امروز شاهد هستیم که بازار پر شده از شمع‌های چینی.

ستوده تاکید کرد: شمع‌های با کیفیت که قیمتی بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان دارند کمتر متقاضی داشته و در مقابل شمع‌هایی که ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان نرخ دارند از خریداران بیشتری برخوردارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها