|
کدخبر: 92695

تولید نفت جهانی کاهش می‌یابد

اوپک، روسیه و سایر متحدان در روز پنجشنبه طرح کلی بیش از ۲۰ درصد کاهش تولید را تهیه کردند.

گسترش‌نیوز: اوپک، روسیه و سایر متحدان در روز پنجشنبه طرح کلی بیش از ۲۰ درصد کاهش تولید نفت را ارائه دادند و اعلام کردند انتظار دارند آمریکا و سایر تولید کنندگان به این تلاش در جهت افزایش قیمت نفت که از بحران ویروس کرونا آسیب‌دیده بپیوندند.

ولی این گروه اعلام کردند قرارداد نهایی مستلزم ملحق شدن مکزیک پس از رد کاهش تولیدی است که از او درخواست شده بود. مذاکره بین وزرای بزرگ انرژی جهان در روز جمعه از سر گرفته می‌شود.

قرار است اوپک و متحدانش ۱۰ میلیون بشکه در روز معادل ۱۰ درصد از تولید خود را کم کنند و انتظار می رود سایر کشورها هم ۵ میلیون بشکه از تولید خود را پایین بیاورند تا به حل بزرگترین بحران نفتی طی دهه‌های اخیر کمک کنند.

با زمین گیر شدن هواپیماها، کاهش استفاده از خودروها و محدود شدن فعالیت های اقتصادی در مبارزه با ویروس کرونا، تقاضای جهانی سوخت ۳۰ میلیون بشکه در روز معادل ۳۰ درصد عرضه جهانی کاهش یافته است.

کاهش بی سابقه ۱۵ میلیون بشکه در روز از تولید نفت هنوز هم نمی تواند نفت اضافی در بازار را خارج کند و جلوی پر شدن سریع ذخایر نفت جهان را بگیرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هنوز آمادگی خود را برای حمایت از این کاهش تولید اعلام نکرده و در عوض عربستان سعودی را برای حل این مشکل در بازار نفت تهدید کرده است.

ترامپ که گفته بود تولید نفت آمریکا همین حالا هم به خاطر کاهش قیمت پایین آمده است، به ریاض هشدار داد اگر تولید نفت را به اندازه ای پایین نیاورد که به صنعت نفت آمریکا کمک شود، با تحریم و وضع عوارض بر نفتش مواجه خواهد شد.

مقامات سازمان کشورهای صادرکننده نفت و روسیه گفتند مقیاس بزرگ این بحران نیازمند مشارکت تمام تولیدکنندگان است.

کیریل دمیتروف، رئیس صندوق سرمایه گذاری مستقیم خارجی روسیه و یکی از مذاکره کنندگان ارشد این کشور گفت:«ما انتظار داریم سایر تولید کنندگان خارج از ائتلاف اوپک و متحدانش هم به این اقدامات در جهت کاهش تولید بپیوندند، این قرارداد احتمالاً در اجلاس جی ۲۰ بسته می شود».

مذاکرات روز پنجشنبه اوپک و متحدانش در روز جمعه در اجلاس جی ۲۰ بین وزرای انرژی ۲۰ اقتصاد برتر دنیا به میزبانی عربستان ادامه خواهد یافت.

نفت خام برنت که ماه گذشته به پایین‌ترین حد طی ۱۸ سال گذشته رسیده بود، ۳۲ دلار در هر بشکه در روز پنج شنبه معامله شد که نیمی از ارزش آن در پایان سال ۲۰۱۹ است.

ارسال نظر