|
کدخبر: 92365

قیمت جهانی نفت چند شد؟ (۹۹/۰۱/۲۰)

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۵ سنت معادل ۲.۴ درصد رشد به ۳۲ دلار و ۶۲ سنت رسید.

گسترش‌نیوز: امیدواری‌ها به نتایج احتمالی نشست روز پنجشنبه اوپک و متحدانش در مورد کاهش تولید نفت موجب شد تا نرخ نفت روز چهارشنبه شاهد افزایش باشد و نفت خام امریکا بیش از یک درصد جهش کند.

boshkehnaftt.jpg

بر اساس این گزارش، نرخ هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۵ سنت معادل ۲.۴ درصد رشد به ۳۲ دلار و ۶۲ سنت رسید. دیروز نرخ نفت برنت ۳.۶ درصد کاهش یافته بود. نرخ نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا هم پس از سقوط ۹.۴ درصدی در روز سه شنبه امروز یک دلار و ۳۰ سنت معادل ۵.۵ درصد رشد داشت و به ۲۴ دلار و ۹۳ سنت رسید.

این انتظار خوش بینانه در بازار ایجاد شده که نشست ویدئو کنفرانسی روز پنجشنبه میان اعضای سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه موفقیت آمیزتر از نشست اوایل ماه مارس خواهد بود. در نشست قبلی توافقی بر سر کاهش تولید نفت صورت نگرفت و عربستان و روسیه همزمان با افت شدید تقاضا اقدام به افزایش قابل توجه عرضه نفت خود کردند.

اما همچنان تردیدهایی در مورد نقش امریکا در هرگونه توافقی بر سر کاهش تولید وجود دارد.

کیم کوانگ رائه، تحلیلگر بازارهای مواد خام در موسسه سامسونگ فیوچرز سئول گفت: «اینکه آیا امریکا به تلاش‌ها برای کاهش تولید خواهد پیوست یا نه به دقت رصد می‌شود و هم اکنون بازار نفت کاملا روی نشست اوپک متمرکز شده است... با توجه به رویکرد صبر و انتظار حاکم بر بازار قیمت‌ها وضعیتی شکننده پیدا کرده است.»

عربستان و روسیه احتمالا بر سر کاهش تولید نفت توافق خواهند کرد اما توافق مذکور احتمالا منوط به همراهی امریکا با کاهش تولید خواهد شد. وزارت انرژی امریکا دیروز اعلام کرد تولید نفت این کشور بدون اقدام دولت مدتی است رو به کاهش گذاشته است.

موسسه‌ای ان زد ریسرچ هم در یادداشتی نوشت: «عربستان و روسیه چانه زنی بر سر توافق را ادامه می‌دهند... آنچه روشن است این است که امریکا هم باید بخشی از توافق باشد.»

منبع: تسنیم

ارسال نظر