|
کدخبر: 91923

قیمت نفت به زیر ۲۰ دلار می‌رسد؟

محمدعلی خطیبی معتقد است: اگر توافقی میان کشورهای تولیدکننده نفت صورت نگیرد، قیمت‌ها ممکن است به کمتر از ۲۰ دلار برسد. برعکس در صورت حصول توافق، طلای سیاه تا حدود ۴۰ و حتی ۵۰ دلار افزایش خواهد یافت.

گسترش‌نیوز: با افزایش امیدها برای حصول توافق میان تولیدکنندگان نفت در جهان، نرخ طلای سیاه در هفته‌ای که گذشت بیش از ۲۷ درصد رشد کرد و به بیش از ۳۴ دلار رسید.

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته، با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا از یک‌سو و آغاز جنگ نفتی عربستان از سوی دیگر، نرخ نفت به‌شدت کاهش یافت.

اما توافق مجدد برای کاهش چقدر عملی است و در صورتی که رخ دهد، نرخ نفت تا چه حد افزایش خواهد یافت؟

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک به چند پرسش در این زمینه پاسخ داده است:

در صورت حصول توافق میان کشورهای تولیدکننده نفت، به‌نظر شما قیمت‌ها تا چه سطحی رشد خواهد کرد؟

کشورها در تلاشند تا توافقی صورت بگیرد. در این توافق البته فقط اوپک‌پلاس حضور ندارد و خیلی از کشورهای دیگر از جمله امریکا و کشورهای غیراوپکی باید مشارکت کنند و تولید خود را کاهش دهند.

در صورتی‌که توافق صورت بگیرد، به نظر من نرخ نفت تا ۴۰ دلار رشد خواهد کرد. اما برعکس اگر توافقی انجام نشود، قیمت‌ها به زیر ۲۰ دلار سقوط می‌کند.

در اینکه کشورها به‌دنبال توافق هستند هیچ شکی نیست، اما از نظر مقدار، نحوه انجام آن و اینکه کدام کشورها مشارکت کنند، بحث‌هایی وجود دارد.

به‌هر ترتیب باید کشورها تولید خود را کاهش دهند تا بازار از وضعیت کنونی نجات پیدا کند. این مسئله‌ای است که همه آن را قبول دارند و تنها بحث بر سر جزییات باقی مانده است.

برخی از تحلیلگران در موسسات مختلف از جمله گلدمن سَکس، درباره حصول توافق ابراز بدبینی کرده‌اند و بر این باورند که متعهد کردن کشورها برای کاهش تولید، کاری سخت‌ و زمان‌بر خواهد بود. نظر شما در این زمینه چیست؟

به‌هرحال راه دیگری وجود ندارد. اگر همه کشورها بر سر این مسئله توافق کنند که با وضع بدتری روبه‌رو نشوند، ناچار به کاهش تولید خواهند بود. همان‌طور که گفتم، در صورت ادامه وضعیتی که بازار در آن به‌سر می‌برد، قیمت‌ها تا حدود ۲۰ و حتی ۱۵ دلار هم کاهش خواهد یافت و هیچ کشور تولید‌کننده‌ای، چه امریکا، چه روسیه و چه اوپکی‌ها این را نمی‌خواهند.

چرا باید نفت ۵۰ تا ۶۰ دلاری را ۱۵ دلار به‌ازای هر بشکه فروخت؟ آن هم زمانی‌که بیشتر کشورهای صادرکننده نفت، بودجه‌های خود را با قیمت‌های ۵۰ دلار بسته‌اند.

به‌همین دلیل، تولیدکنندگان هیچ راه دیگری ندارند و بر روی مسئله کاهش تولید و افزایش نرخ هیچ بحثی نیست.

امیدوارم هرچه زودتر کشورها بر سر جزییات از جمله سهم کاهشِ هر کشور و زمان آن توافق کنند؛ در غیر این صورت درآمد کشورهای صادرکننده به‌شدت کاهش می‌یابد و تمامی آنها دچار کسری بودجه شده و مشکلات عدیده دیگری به‌وجود خواهد آمد.

قیمت ۴۰ تا ۵۰ دلار برای بسیاری از کشورها قیمتی منطقی است و من فکر می‌کنم همه به‌دنبال تغییر وضعیت هستند.

منبع: تجارت‌نیوز

ارسال نظر