|
کدخبر: 89212

رایزنی ترامپ و بن‌سلمان درخصوص بازار نفت

کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه برای بررسی بازار جهانی انرژی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، تماس تلفنی داشته است.

گسترش نیوز: این خبر را «جاد دیر» سخنگوی کاخ سفید امروز (سه شنبه) در حالی اعلام کرد که بهای جهانی در روزهای گذشته در پی تصمیم عربستان برای افزایش تولید نفت، به میزان بی‌سابقه‌ای در ۳۰ سال گذشته سقوط کرده است.

شایلین هاینز سخنگوی وزارت انرژی امریکا، «فعالان دولتی» از جمله عربستان و روسیه را به تلاش برای دستکاری و برانگیختن تکانه در بازارهای نفتی متهم کرد و افزود: ایالات متحده در مقابل تلاشهای آنها برای دستکاری در بازارهای نفت خواهد ایستاد.

بهای نفت خام امریکا به دلیل نگرانی از اشباع نفت در بازارها در رقابت بین عربستان و روسیه به عنوان تولیدکنندگان عمده نفت، بر سر سهم بازار، ۲۵ درصد کاهش یافت.

هاینز روز گذشته (دوشنبه)، گفت: دولت ترامپ از نزدیک پیامد نشست هفته گذشته اوپک پلاس بر بازارهای جهانی نفت را تحت نظر دارد... چنین تلاش هایی از سوی فعالان دولتی برای سوء استفاده و ایجاد شوک در بازارها، نشانگر اهمیت نقش امریکا به عنوان تامین‌کننده معتبر انرژی شرکا و متحدانش در جهان است.

قیمت نفت روز دوشنبه نسبت به سه دهه گذشته بیشترین کاهش در روز را داشت و نفت خام امریکا ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. این کاهش بعد از آن بود که تولیدکنندگان عمده نفت درباره کاهش بیشتر عرضه در واکنش به تقاضای ضعیف این محصول به دلیل شیوع ویروس کرونا، به توافق نرسیدند.

نگرانی‌ها درباره این که شیوع ویروس کرونا ممکن است به رکود اقتصادی در جهان منجر شود باعث فرار سرمایه‌گذاران از خطر و وخامت فروش نفت شده است.

شاخص نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریبکا روز دوشنبه با کاهش ۲۴.۶ درصدی بشکه‌ای ۳۱.۱۳ درصد به فروش رفت که بر اساس آمار، کمترین نرخ در یک روز از سال ۱۹۹۱ میلادی تاکنون بوده است.

نفت خام امریکا بیشتر با رسیدن به ۲۷.۳۴ درصد به کمترین نرخ از بهمن ۹۴ (فوریه سال ۲۰۱۶ ) رسید. بهای نفت خام امریکا در سال ۲۰۰۸ همزمان با رکود بزرگ اقتصادی جهان ۵۳ درصد کاهش یافت.

برنت شاخص نفت از مراجع قیمت‌گذاری نفت خام جهانی در لندن کاهشی ۲۴ درصدی را داشت و هر بشکه ۳۴.۳۶ دلار معامله شد که پیشتر با رسیدن به ۳۱.۰۲درصد بیشترین کاهش در نرخ را در چهار سال گذشته داشت.

خودداری روسیه از توافق با اوپک برای کاهش بیشتر تولید نفت در واکنش به کاهش تقاضا در نتیجه بحران شیوع ویروس کرونا، باعث شد نرخ نفت سقوط کند.

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها