|
کدخبر: 81203

بررسی وضعیت مصرف سوخت واحدهای نیروگاه قزوین

موسی اصلی بیگی مدیر روابط عمومی نیروگاه شهیدرجایی گفت: در تعیین سهمیه سوخت گاز دخالت نداریم.

گسترش‌نیوز: مدیر روابط عمومی این شرکت در واکنش به انتشار گزارشاتی از وضعیت مصرف سوخت واحدهای نیروگاه شهیدرجایی در رسانه ها، گفت: با آغاز فصل زمستان، سهمیه سوخت پاک (گازطبیعی) نیروگاه‌ها و از جمله نیروگاه شهید رجایی به دلیل اولویت استفاده از این نوع سوخت برای مصارف خانگی، کاهش یافته؛ به طوری که طی ۲ هفته اخیر، این سهمیه در این نیروگاه به صفر رسیده است. از این روی برای تداوم تولید برق و خدمت رسانی به مردم کشور، به ویژه همشهریان عزیز استان قزوین، ناچار به استفاده از سوخت مایع(مازوت) هستیم.

موسی اصلی بیگی افزود: البته این شرایط، پایدار نبوده و انتظار می‌رود با کاهش برودت هوا و تثبیت نسبی وضعیت جوی، سهمیه بیشتری از سوخت گاز طبیعی به نیروگاه اختصاص یابد.

مدیر روابط عمومی نیروگاه شهیدرجایی با یادآوری این نکته که تعیین سهمیه سوخت گاز طبیعی، برای واحدهای نیروگاه، خارج از اراده این شرکت است گفت: نکته اساسی در این خصوص، عدم دخالت این شرکت در سهمیه بندی مصرف سوخت واحدهای نیروگاه است، چرا که سیاست گزار اصلی در این خصوص، مرکز دیسپاچینگ ملی گاز و شرکت گاز استان است که در فصل سرد سال، اولویت را به مصرف‌کنندگان خانگی می‌دهد.

موسی اصلی بیگی در توضیح علت تمایل نیروگاه به مصرف سوخت گاز طبیعی و ترجیح آن به مصرف سوخت مایع بیان کرد: مزایای سوخت گاز طبیعی، نیروگاه شهید رجایی را همواره ترغیب به استفاده از آن نموده است؛ در واقع با استفاده از سوخت گاز طبیعی، تجهیزات مربوط به واحدهای نیروگاه، دچار استهلاک ناشی از مصرف سوخت مایع نخواهد شد که این موجب کاهش تحمیل هزینه‌های جاری و تعمیراتی بر تجهیزات این شرکت خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر، با در نظر گرفتن ارزش حرارتی تقریبا یکسان سوخت گاز طبیعی و مازوت و تفاوت ۳ برابری بهای یک لیتر مازوت در مقایسه با بهای یک متر مکعب سوخت گاز طبیعی، منطقی به نظر می‌رسد سوخت گاز طبیعی، اولویت اول سوخت مصرفی واحدهای نیروگاه باشد که با این توصیف، استفاده از سوخت مایع(مازوت)، هیچ گونه توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

مدیر روابط عمومی نیروگاه یادآور شد: این نیروگاه در ماه‌های سرد سال، درحالی از سوخت مازوت استفاده می‌کند که تنها نیمی از ظرفیت تولید برق آن، حاصل از مصرف سوخت مازوت است و واحدهای سیکل ترکیبی که ظرفیت تولید آن بیش از هزار مگاوات است، قادر به استفاده از سوخت مازوت نیست.

موسی اصلی بیگی گفت: حال این پرسش مطرح می‌شود، در شرایطی که شاهد سرمای هوا هستیم و مسئولان محترم شرکت گاز هم بر کاهش مصرف سوخت گاز طبیعی، تاکید دارند، آیا مردم شریف و بزرگوار استان، انتظار استفاده از برق پایدار و مطمئن ندارند؟ در واقع انرژی الکتریکی، صورتی از انرژی است که امروزه به دلیل وابستگی شدید فناوری و زندگی روزمره به آن، عدم وجودش، غیرقابل باور خواهد بود.

مدیر روابط عمومی نیروگاه شهید رجایی اظهار امیدواری کرد با مهیا شدن شرایط مناسب و کاهش سرمای هوا، دوباره بر میزان مصرف سوخت گاز طبیعی در نیروگاه افزوده شود.

نویسنده: فهیمه زارع‌دار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها