|
کدخبر: 61609

تا پایان سال آینده:

صادرات نفت از شرق تنگه هرمز امکان‌پذیر می‌شود

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: پروژه خط لوله گوره به جاسک باید تا پایان سال ۹۹ اجرایی شود و با اجرای این پروژه، نفت در شرق تنگه هرمز دریافت و صادر می‌شود که این مسئله یک اتفاق مهم در حوزه تولید و رونق اقتصادی است.

گسترش‌‌نیوز: تورج دهقانی در نشستی خبری و در جریان بازدید خبرنگاران از کارخانه لوله‌سازی اهواز، اظهار کرد: با تکمیل پروژه خط لوله گوره به جاسک در یک مسیر هزار کیلومتری در واقع انتقال نفت از دریا به مسیر خشکی تغییر می‌کند و به این ترتیب با تحویل محموله از پایانه‌ای که در جاسک و شرق تنگه هرمز احداث می‌شود، کشتی‌ها با کاهش مسیر نفت مورد نیاز خود را تامین خواهند کرد.

وی در خصوص هزینه احداث خطوط لوله برای پروژه خط انتقال نفت از گوره به جاسک، تصریح کرد: این پروژه حدود دو میلیارد دلار هزینه داشته که ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار آن قرارداد تامین لوله بوده که با توجه به اینکه با تکیه بر توان داخلی در حال تامین این مسئله هستیم، این پروژه به طور مستقیم همین میزان صرفه‌جویی در حوزه ارزی داشته است.

دهقانی با تاکید به این مسئله که در گذشته لوله‌های‌ای پی‌ای سرویس ترش از شرکت‌های اروپایی، چینی و کره‌ای تامین می‌شد، اظهار کرد: برای نخستین بار در یک مقیاس بزرگ تامین لوله‌ها با استفاده از توان داخلی و فعالیت کارخانجات لوله‌سازی و فولادسازی ایران صورت می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد که تا پایان سال ۹۹ امکان صادرات نخستین محموله نفت خام از شرق تنگه هرمز فراهم می‌شود.

او همچنین ظرفیت خط لوله گوره به جاسک را یک میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت: قرار است مجموع ظرفیت ۲۰ میلیون در منطقه جاسک جهت پشتیبانی صادرات نفت در این پایانه احداث شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی در صنعت نفت، توجه به ظرفیت و ارتقای توان داخل و همچنین اجرای به موقع پروژه‌های در نظر گرفته شده بوده و برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت نفت در همین راستا تدوین شده است.

وی به تاکید به این مسئله که درحال‌حاضر صنعت نفت می‌تواند بخشی از لوله‌های سرویس ترش و شیرین را در ضخامت‌های بالاتر از ۱۲ و کمتر از ۲۰ میلیمتر تامین کند، اظهار کرد: با این اقدام از خروج ۲۰۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر