|
کدخبر: 53831

واردات ۱۷۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران توسط ژاپن

آمارهای اولیه وزارت دارایی ژاپن نشان داد واردات نفت توکیو از ایران در ماه آوریل به روزانه ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ بشکه رسیده است.

گسترش‌نیوز : آمارهای اولیه وزارت دارایی ژاپن نشان داد واردات نفت توکیو از ایران در ماه آوریل به روزانه ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ بشکه رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۴۲ درصد کمتر است.

این کاهش یک ماه پس از افزایش خرید نفت از ایران در ماه مارس به میزان ۲۹۲ هزار و ۲۰۹ بشکه در روز اتفاق افتاد. افزایش ماه مارس به علت ازسرگیری واردات نفت از ایران در ماه فوریه بود که توکیو ۷۶ هزار و ۵۷ بشکه نفت در روز از تهران خرید؛ این خرید نخستین واردات نفت از تهران طی ۴ ماه بود.

ژاپن خرید نفت از ایران را به علت تحریم‌های امریکا متوقف کرد. پالایشگاه‌های ژاپنی در ماه آوریل، پس از تشدید تنش‌های میان واشنگتن و تهران و لغو معافیت‌ها، خرید نفت از ایران را به حالت تعلیق درآوردند.

ژاپن با جمعیت ۱۲۷ میلیون نفر، سومین اقتصاد بزرگ و بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام در جهان است. همچنین بزرگ‌ترین واردکننده گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) پیش از چین و کره جنوبی است. این کشور، در عین حال، سومین واردکننده زغال‌سنگ در جهان پیش از هند و چین است.

اقدام ترامپ در لغو معافیت‌های نفتی خریداران نفت ایران، بسیاری از واردکنندگان نفت را گرفتار کرد چراکه بیشتر آنها انتظار داشتند تا برای جبران بشکه‌های کم شده از بازار به علت توافق کاهش تولید اوپک، این معافیت‌ها تمدید شوند.

سرگردانی ژاپن به این دلیل است که این کشور هیچ نفت و گازی برای تولید ندارد؛ بر اساس جدیدترین بررسی اداره اطلاعات انرژی امریکا در مورد بخش انرژی ژاپن، توکیو بیش از ۸۰ درصد نفت و گاز خود را از خارج وارد می‌کند. این کشور منابع انرژی محدودی دارد و درحال‌حاضر، تنها کمتر از ۱۰ درصد کل مصرف داخلی انرژیش را در تولید می‌کند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفته است ژاپن به همکاری با امریکا ادامه خواهد داد و همچنین یک نقش سازنده برای کاهش تنش‌های میان ایران و امریکا بازی خواهد کرد و امید دارد به زودی واردات نفت از ایران را از سر بگیرد.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها