|
کدخبر: 52523

۱۵ دستاورد بزرگترین نیروگاه کشور در سایه تحریم

نیروگاه دماوند در ۳ سال و نیم اخیر دستاوردها و موفقیت‌های متعددی در ابعاد ملی و بین‌المللی با مدیریت و کار جهادی مهندسان ایرانی و علی‌رغم همه تحریم‌ها داشته که مهم‌ترین این دستاوردها از سوی مدیرعامل این نیروگاه تشریح شده است.

گسترش‌نیوز : سیامک میرزایی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند اظهار کرد: نیروگاه دماوند با ظرفیت اسمی ۲۸۶۸ مگاوات درحال‌حاضر بزرگترین نیروگاه تولید برق در کشور و در نوع خود در خاورمیانه است.

وی افزود: بهره‌برداری از فاز اول این نیروگاه که شامل ۱۲ واحد گازی است با تکمیل ساخت و نصب در سال ۱۳۸۵ محقق شد؛ همچنین در سال ۱۳۸۶ تبدیل این نیروگاه به سیکل ترکیبی با احداث ۶ واحد بخار آغاز و در سال ۱۳۹۱ احداث این واحدها تکمیل و بهره‌برداری از آنها محقق شد.

میرزایی با بیان اینکه "شروع کارم در نیروگاه دماوند به سال ۱۳۸۲ که زمان تأسیس و آغاز احداث واحدهای این نیروگاه بود بازمی‌گردد"، گفت: در آن زمان به‌عنوان مدیر مکانیک و تعمیرات مشغول به کار شدم و در ادامه در سال ۱۳۹۴ به‌عنوان مدیرعامل شرکت تولید برق دماوند و عضو هیات مدیره به فعالیت خود ادامه دادم.

وی در تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای شاخص محقق‌شده در سال‌های مدیریت خود اظهارکرد: موفق شدیم مصرف آب نیروگاه را از ۷ میلیون لیتر در روز که میزان مصرف در سال ۹۳ و سال‌های قبل از آن بود، به ۲.۵ میلیون لیتر در روز کاهش دهیم که این کار منجر به صرفه‌جویی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر مصرف آب در فاصله زمانی ۳ سال شد و از هدررفت ۲۰۵ میلیارد تومان جلوگیری کردیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند افزایش ضریب آمادگی نیروگاه را از دیگر دستاوردها دانست و گفت: آمادگی کسب‌شده در سال ۹۷ جهت تولید ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون کیلووات‌ساعت و در سال ۹۶ نیز ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کیلووات‌ساعت بود که ثبت این ارقام در کشور بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: خروج اضطراری واحدهای نیروگاه را که در سال ۹۳ و قبل از آن ۶ درصد بود به کمتر از یک درصد کاهش دادیم که این دستاورد نیز در نوع خود در کشور بی‌سابقه بود.

میرزایی از برقراری کامل سیستم کاندیشن مانیتورینگ در جهت حفظ و نگهداری تجهیزات دوار و بهره‌برداری صحیح از تجهیزات نیروگاهی در نیروگاه دماوند خبر داد و گفت: به‌جرأت می‌توان گفت که این سیستم بهترین نوع خود در سطح نیروگاه‌های کشور است.

وی افزود: موفق به تعمیر ۵۰۰ عدد کارت الکترونیکی با همکاری اساتید و متخصصان ایرانی شدیم که این کار باعث صرفه‌جویی ارزی ۳میلیون یورویی شد، به‌طوری که کلیه هزینه‌های صورت‌گرفته از قبیل خرید اقلام لازم و دستمزد تهیه آن کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان طی سه سال شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند تصریح کرد: نصب سیستم خنک‌کن مدیا به‌جهت افزایش تولید واحدهای گازی که به‌جرأت می‌توان گفت بزرگترین پروژه در دنیا در نوع خود به‌صورت همزمان است موجب افزایش تولید ۲۴۰مگاواتی نیروگاه در ساعت اوج پیک تابستان می‌شود که با هزینه یک‌چهارم هزینه نصب یک واحد گازی ۱۶۰مگاواتی انجام شده است.

وی ادامه داد: انجام بیش از ۳۰۰ فعالیت جدید و مهم جهت جلوگیری از خروج‌های اضطراری که تماماً توسط همکاران جوان و خدوم خود نیروگاه با تشکیل کمیته‌ای فنی تخصصی صورت‌گرفته، از دستاوردهای مهم سال‌های اخیر نیروگاه است و کماکان اجرای چنین فعالیت‌هایی ادامه دارد.

میرزایی با بیان اینکه "کلیه مشکلاتی که از ۱۵ سال پیش و از زمان نصب نیروگاه وجود داشته در سه سال و نیم گذشته مرتفع شده"، گفت: این اقدامات موجب وجود آمادگی و تولید مناسب واحدهای نیروگاه در سال‌های اخیر شد.

وی افزود: بازنگری در چارت سازمانی نیروگاه برای نخستین بار در جهت ایجاد انگیزه انجام شد، به‌نحوی که هزینه‌های ارتقای شغلی پرسنل نیز از محل صرفه‌جویی‌ها تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند از اجرای موفق پایلوت یک طرح تحقیقاتی در این نیروگاه برای نخستین بار در جهان خبر داد و گفت: بررسی و مطالعه و ساخت دستگاه تولید آب از دود اگزوز واحدهای بخار در این نیروگاه برای نخستین بار در دنیا صورت پذیرفته است که پایلوت آن نیز با موفقیت ساخته شده و در صورت صنعتی شدن، نتایج آن حاکی از تولید روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار لیتر آب از هر واحد است که می‌تواند نیاز نیروگاه را از سفره‌های زیرزمینی به‌عنوان منابع ملی به صفر برساند.

وی ادامه داد: کاهش زمان اورهال واحدها به‌تعداد ۱۰ واحد از حدود ۱۰۰ روز در هر واحد به ۴۵ تا ۵۰ روز به‌نحوی که در مجموع ۵۰۰ واحدروز کاهش زمان در اورهال را داشتیم و درآمدی حدود ۸۰ میلیارد تومان از این طریق برای مالکان نیروگاه به‌همراه داشت.

میرزایی در خصوص مطالعه و برنامه‌ریزی جهت بازیافت پساب نیروگاه گفت: مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها جهت بازیافت پساب‌های نیروگاه به ارزان‌ترین روش و بدون صرف هیچ انرژی صورت گرفته به‌طوری که شاهد بازگشت آب به سیکل به‌میزان تقریبی ۱۰۰ میلیون لیتر در سال و پس از آن روزانه ۵۰۰ هزار لیتر در کمترین زمان ممکن باشیم که به‌زودی نسبت به ساخت و ایجاد امکانات لازم اقدام می‌شود.

وی افزود: همچنین مطالعات و بررسی‌هایی به‌منظور بازیافت بخارهای در حال پرت نیروگاه انجام گرفته تا بتوان از این بخارهای در حال پرت، حدود ۳۰۰ هزار لیتر آب استحصال کرد و در آینده نزدیک این اقدام عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند اذعان داشت: در نیروگاه دماوند تصفیه روغن‌های ضایعاتی به‌روش شیمیایی برای نخستین بار در دنیا با همکاری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی شد که محصول این کار در یکی از واحدها مورد استفاده قرار گرفت و از نظر کیفیت بسیار بالاتر از نمونه نوی آن بود؛ این کار می‌تواند در بحث محیط‌زیست کمک شایانی به کشور کرده و از ارزبری جلوگیری کند.

وی ادامه داد: انجام تعمیرات نیمه‌اساسی در بخش بخار به‌تعداد ۳ واحد و بویلرهای واحدهای بخار به‌تعداد ۸ بویلر توسط پرسنل خود نیروگاه و کاهش زمان بازدیدهای آنها باعث صرفه‌جویی بیش از ۸ میلیارد تومان شده است.

میرزایی با ابراز اینکه "بحث ساخت داخل در نیروگاه دماوند به‌صورت جدی دنبال شد"، گفت: پیگیری و اهتمام در خصوص ساخت داخل قطعات یدکی در کشور در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب با عنوان سال حمایت از تولید ملی و همچنین اقتصاد مقاومتی صورت گرفت که نتایج بسیار خوبی نیز به‌دنبال داشت و از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.

به‌گفته مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و اجرای طرح رشد و ارتقای علمی و فنی کارکنان، برگزاری ۲ همایش کاربران نیروگاه‌های سیکل ترکیبی V۹۴.۲ و برگزاری ۲ کنفرانس نیروگاه‌های کشور به‌میزبانی شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه دماوند، از دیگر دستاوردهای سال‌های اخیر این نیروگاه است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها