|
کدخبر: 51745

جولان کشورهای عربی در فروش نفت

پالایشگاه‌های نفت در سراسر آسیا، برای جبران از دست دادن نفت ایران و ونزوئلا ناچار شده‌اند نفت تولیدکنندگان خاورمیانه از ابوظبی گرفته تا عمان را با نرخ بالاتری خریداری کنند.

گسترش‌نیوز : پلتفرم معاملات الکترونیکی "اس‌اند پی گلوبال پلاتس" نشان داد محموله‌های نفتی که در ژوئیه بارگیری می‌شوند، مانند موربان و داس، تا روز جمعه ۸۰ سنت تا ۸۵ سنت در هر بشکه گران‌تر از نرخ فروش رسمی خریداری شدند. این بالاترین اختلاف نرخ نسبت به نرخ پایه برای این گریدهای نفتی در سه سال گذشته محسوب می‌شود.

قیمت خرید پیشنهادی برای نفت آپر زاکوم ۶۵ سنت بالاتر از نرخ فروش رسمی بود اما نرخ گرید نفتی Umm Lulu تغییر نداشت و هم‌چنین ۹۵ سنت گران‌تر از شاخص نرخ بازار معامله شد. پیشنهاد خرید بالاتر در حالی روی داده که شرکت ملی نفت ابوظبی هفته گذشته نرخ فروش رسمی خود را بالا برده بود.

خریداران آسیا که بزرگترین منطقه واردکننده نفت در جهان است، در مواجهه با تحریم‌های امریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا تلاش می‌کنند نفت مورد نیاز خود را به هر طریق تأمین کنند. این تحریم‌ها نفت سنگین حاوی سولفور بالا را که پالایشگاه‌های آسیایی برای پالایش آنها تجهیز شده‌اند با کمبود عرضه مواجه کرده است. اختلالات غیرمنتظره در روند صادرات نفت روسیه و نیجریه و همچنین نگرانی‌ها نسبت به متأثر شدن صادرات نفت لیبی از جنگ داخلی، نیز به تب خرید محموله‌های نفت دامن زده است.

بهای معاملات آتی نفت عمان ۳.۱۰ دلار در هر بشکه نسبت به نفت دوبی که شاخص نرخ خاورمیانه است، گران‌تر شده است که بالاترین اختلاف نرخ از سپتامبر گذشته محسوب می‌شود که بازارها از چشم‌انداز تحریم‌های امریکا علیه صادرات نفت ایران به وحشت افتاده بودند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، رشد اختلاف نرخ میان نفت برنت که نرخ پایه بازار جهانی است و نفت خاورمیانه نیز در افزایش علاقه به گریدهای نفتی خاورمیانه سهیم بوده است. اختلاف نرخ نفت دوبی با معاملات نفت برنت روز جمعه به ۳ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین اختلاف حد در هفت ماه گذشته بود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر