|
کدخبر: 47796

افتتاح دو پالایشگاه پارس جنوبی توسط رئیس‌جمهوری

بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه‌های گازی طرح توسعه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی فردا با حضور رئیس‌جمهوری در استان بوشهر برگزار می‌شود.

گسترش‌نیوز : با تکمیل عملیات اجرایی چهار ردیف شیرین‌سازی گاز در هر یک از بخش‌های خشکی دو طرح توسعه‌ای پارس جنوبی، پالایشگاه فاز ۱۳ با ظرفیت شیرین‌سازی روزانه ۵۶ میلیون مترکعب و فازهای ۲۲ تا ۲۴ هم با ظرفیت فرآورش روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز، به‌طور رسمی افتتاح می‌شود.

هر یک از دو طرح توسعه برای برداشت و فرآورش ۵۶ میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان مشترک، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (ال پی جی)، ۲۷٥٠ تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است.

ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری و دستیابی به تولیدات سالانه طرح فاز ۱۳ و طرح فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اسمی و قیمت‌های فروش محصولات تولیدی با احتساب نرخ ۱۸ سنت برای هر مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده، ۵۰ دلار برای هر بشکه میعانات گازی، ۴۷۰ دلار برای هر تن گاز مایع (‪LPG) و ۲۶۰ دلار برای هر تن اتان و ۱۰۰ دلار برای هر تن گوگرد بالغ بر ۵.۵ میلیارد دلار در سال است.

با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (‪GDP) کشور در سال ۱۳۹۶ (معادل ۴۲۷ میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر