|
کدخبر: 47650

صنعت تبلیغات به تنهایی کارامد نیست

جواد نوفرستی / کارشناس انرژی

noferesti213.jpg

صنعت تبلیغات می‌‌تواند در بهینه‌سازی مصرف انرژی تاثیر‌گذار باشد. یک بسته یا کمپین اطلاع‌رسانی برای آموزش، فرهنگ‌سازی و همراه کردن جامعه در بهینه‌سازی مصرف انرژی لازم و موثر خواهد بود. این موضوع باید در قالب یک بسته سیاستی حمایتی ضمن اصلاح ساختار تعرفه‌های انرژی انجام شود. مردم تا بهینه‌سازی مصرف انرژی برایشان مملوس نباشد و توجیه اقتصادی نداشته باشد، همراهی نخواهند کرد.

چالش‌های دولت

چالش‌های سال اخیر که دولت نتوانست برای آن راه‌حل پیدا کند زیاد‌ند و مهم‌ترین آن عدم مدیریت نرخ ارز بود که عامل صدها و هزاران مشکل دیگر شد. اما مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه انرژی که دولت برای حل آن اقدام نکرد قاچاق بالای سوخت، مصرف بالای بنزین، بحران خاموشی‌های برق در تابستان ۹۷ که در سال ۹۸ حادتر و بحرانی تر خواهد شد، هدفمندی یارانه‌های انرژی (یارانه‌های پنهان ناعادلانه) است، این مشکلات راه‌حل دارد.

مهمترین موضوعی که در سال ۹۸ باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد

مهمترین موضوعی که در سال ۹۸ باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد بحث هدفمندی یارانه‌های انرژی به‌عنوان کلید حل بسیاری از مشکلات و بحران هاست. پیامدهای این موضوع درصورت اجرای درست را می‌توان توزیع عادلانه یارانه‌های پنهان انرژی، کمک به افزایش قدرت خرید ۵ تا ۷ دهک درآمدی پایین و متوسط و جبران اساسی کاهش قدرت خرید ۹۷، کمک به کاهش ضریب جینی (شاخص توزیع ناعادلانه درآمد)، کمک به کاهش شدید مصرف انرژی، کاهش شدید یا حذف قاچاق سوخت، کمک به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، کمک به حذف واردات انرژی و حتی توسعه صادرات انواع حامل‌ها از جمله بنزین، گازوئیل و برق و...، کمک به کسری بودجه دولت، حرکت یا گامی بزرگ در مسیر اقتصاد مقاومتی، دانست.

وظیفه متقابل دولت و مردم در سال جدید

وظیفه متقابل دولت و مردم در سال جدید این است که دولت با کمک کارشناسان و مراکز تحقیقاتی و اندیشکده ها، طرح و بسته سیاستی جامع برای یارانه‌های انرژی تدوین و ابلاغ و اجرا کند. مردم هم باید در کاهش مصرف انرژی به‌خصوص برق در ماهها و ساعات پیک مصرف، حداقل با هدف کمک به همنوع، صرفه جدی جدی داشته باشند. همچنین از دولت، تدوین و اجرای یک طرح جامع را مطالبه کنند.

فرهنگ‌سازی همزمان با اصلاح تعرفه‌‌ها

واقعیت این است که فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف انرژی، بدون اصلاح تعرفه‌ها و اعمال سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی و سیاست‌های تشویقی تنبیهی، موثر نخواهد بود. شاید در مورد برق فقط بتوان بر حس نوعدوستی تاکید کرد که بخاطر رعایت حال هم‌وطنان در مناطق گرم‌سیر، در ساعات پیک مصرف صرفه جویی کرد.

تاکید بر منابع، بین نسلی بودن حامل‌های انرژی، کاهش آلودگی هوا، حفط محیط‌زیست و... برای توصیه و خواهش به کاهش مصرف انرژی، اثرات بسیار جزئی و در حد ناچیز دارد. عامل اصلی اثرگذار، داشتن توجیه اقتصادی اقدامات بهینه‌سازی مصرف انرژی است که جز با اصلاح اساسی تعرفه ها، ممکن نخواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها