|
کدخبر: 45107

چرا نفت در بورس فروش نرفت؟

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی مهم‌ترین مزیت عرضه بورسی نفت نسبت به سنتی را مباحث قیمتی دانست و تاکید کرد: به لحاظ قیمتی مطمئنا بورس از جذابیت بالایی برخوردار است، به طوریکه امروز نرخ برنت روبه افزایش بود اما نرخ ما ۵۶.۲۴ دلار تعیین شد.

گسترش نیوز - امیرحسین تبیانیان درباره فروش نرفتن نفت در عرضه چهارم نفت در بورس اظهارکرد: امروز طبق روال گذشته یک میلیون بشکه با نرخ پایه ۵۶.۲۴ دلار در بورس عرضه شد که که قائدتا خریداران می‌توانستند بر پایه آن درخواست خود را انجام داده و معامله انجام شود اما معامله‌ای ثبت نشد.

bors-talarshisheyi.jpg

وی افزود: طی هفته اخیر مشتریان متعددی راسا یا از طریق کارگزاری‌هایشان با ما ارتباط گرفتند و در مورد اطلاعیه، شیوه عرضه، شیوه تسویه حساب و مکانیزم‌هایی که مدنظرشان بود تبادل نظر صورت گرفت، بعضا تقاضاهایی داشتند که بررسی شد، در هر حال قید ما این است که در زمان مشخصی عرضه‌ها انجام شود و اگر بتوانیم تغییراتی را هم انجام می‌دهیم.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی تصریح کرد: اگر خریدران بتوانند در بازه زمانی مشخص شده و طبق اطلاعیه عرضه اقدام کنند عرضه انجام می‌شود در غیر ین صورت معامله‌ای صورت نمی‌گیرد.

وی اعلام کرد: اینکه طی روزهای آینده میعانات هم در رینگ بین‌الملل بورس انرژی در کنار نفت خام عرضه خواهد شد.

تبیانیان خاطرنشان کرد: با توجه به صحبت‌های مشتریان شرایطی که برای معامله در نظر گرفتیم نسبت به فروش سنتی جدید است و این قاعده بورس و شرایطی جدید است و مشتریان خارجی چندان با آن آشنا نیستند، به همین دلیل تماس‌های متعددی با ما دارند و می‌خواهند موضوعات حل و فصل شود، ما هم در چارچوب اختیاراتی که داریم تلاش می‌کنیم در صورت توان بهبود ایجاد کنیم و بر این اساس کار را ادامه می‌دهیم اگر متقاضیان به عرضه برسند معامله انجام می‌شود و در غیر این صورت هم انجام نمی‌شود.

وی درباره دلیل فروش نرفتن نیز گفت: به طور کلی تحریم‌ها جاری است، محدودیت‌ها حتی برای خریداران ما اعمال می‌شود و خریداران همان مشکلات ما را دارند اما خود را وفق می‌دهند و شرایطی ایجاد می‌کنند که تحریم‌ها را پشت سر بگذارند.

نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی مهم‌ترین مزیت عرضه بورسی نفت نسبت به سنتی را مباحث قیمتی دانست و تاکید کرد: به لحاظ قیمتی مطمئنا بورس از جذابیت بالایی برخوردار است، به طوریکه امروز نرخ برنت روبه افزایش بود اما نرخ ما ۵۶.۲۴ دلار تعیین شد ضمن اینکه این نرخ پایه است و بر آن اساس مشتریان درخواست‌شان را درج و معامله انجام می‌شود، یعنی روی این نرخ رقابت شکل می‌گیرد، بنابراین به لحاظ نرخ شرایط واقعا خوب است.

وی یادآور شد: بیشتر موضوع این است که مشتریان باید خود را با مکانیزم در نظر گرفته شده تطبیق دهند، شرایط جدید است و زمان بیشتری می‌طلبد ضمن اینکه برخی مشتریان نیز تقاضاهایی دارند که ما بررسی و اگر بتوانیم اعمال می‌کنیم.

تبیانیان با بیان اینکه بیشتر از انجام معامله، حسن معامله و پاس شدن تعهدات برای ما اهمیت دارد، گفت: ممکن است تغییرات خوبی را اگر لازم باشد در چارچوبی که اختیار داریم، انجام دهیم، تا شرایط بهتر و معاملات بیشتری انجام شود و این بستگی به بازخوردهایی دارد که از مشتریان می‌گیریم.

وی زمان عرضه بعدی نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس را برای دو هفته آینده عنوان کرد.

منبع: ایلنا

ارسال نظر