|
کدخبر: 44907

دزدان دریایی کارائیب در کمین نفتکش‌ها!

جدیدترین تحریم‌های ترامپ برای محدود کردن صادرات ۱۱ میلیارد دلاری نفت شرکت PDVSA ونزوئلا به امریکا، بسیاری از رهبران جهان را نسبت به تبعات بین‌المللی این اقدام از رشد سریع نرخ نفت گرفته تا مشکلات بدهی کاراکاس نگران ساخته است اما تنها عده معدودی حواس‌شان به آب‌های پرتنش در منطقه کارائیب است.

گسترش‌نیوز : آب‌های کارائیب مدتهاست شاهد تنش‌های اقتصادی و قانونی میان صادرکنندگان و نفتکش‌های شرکت PDVSA بوده که صورت‌حساب‌های خود را پرداخت نمی‌کنند و این امر ممکن است راه را برای فعالیت دزدی دریایی هموار کند، زیرا شرکت‌های خدمات زیادی نفتکش‌های حامل محموله‌های نفتی را در بنادر کارائیب توقیف می‌کنند تا حسابشان را تسویه کنند.

بلومبرگ در گزارش مشروحی به شرح اقدامات کشورها و شرکت‌های غربی پرداخته که ممکن است جنگ اقتصادی علیه شرکت PDVSA به سرکردگی امریکا را گسترش دهد.

به عنوان نمونه کشتی ایکارو که حامل ۴۰۰ هزار بشکه نفت ونزوئلا است، بیش از یک ماه است که در آب‌های دریای کارائیب در جزیره کوراکائو لنگر انداخته است و تا زمانی که شرکت PDVSA بدهی خود را پرداخت نکند، جایی نمی‌تواند برود.

کشتی ایکارو نماد مشکلات ونزوئلا شده است و نشان می‌دهد حتی پیش از این که دوشنبه گذشته تحریم‌های امریکا علیه شرکت PDVSA اعلام شود این شرکت برای تحویل نفت به مشتریانش در جهان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کرد. این مسئله ممکن است مشکلات ونزوئلا را که تلاش می‌کند از دست رفتن بازار امریکا را جبران کند وخیم‌تر کند.

شرکت‌هایی که با شرکت PDVSA همکاری می‌کنند از تأمین‌کنندگان سوخت گرفته تا مکانیک‌ها و تکنسین‌های سیستم‌ها و اپراتورهای قایق‌های یدک کش زمانی که پول خدماتشان را دریافت نمی‌کنند خود را در وضعیت بغرنجی پیدا می‌کنند و از یک طرف تلاش می‌کنند بهر نحوی پول خدماتشان را دریافت کنند و از سوی دیگر به همکاری با یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت جهان ادامه دهند. هم اکنون هم با متوسل شدن به دادگاه‌های کارائیب هلند برای دریافت حق توقیف محموله‌های نفت ونزوئلا برای دریافت بدهی خود، به حد کافی روابشان با غول نفتی ونزوئلا تیره شده است.

اکنون که کاخ سفید خواستار انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از حکومت مادورو شده است و شرکت‌ها احتمال در پیش بودن طوفانی از ناآرامی، جنگ داخلی و مداخله نظامی خارجی را پیش‌بینی می‌کنند شرکت‌ها تلاش می‌کنند با توسل به زور وثیقه مطمئنی دست و پا کنند.

شرکت‌های متعددی اکنون از شرکت امریکایی کونوکو فیلیپس الگوبرداری کرده‌اند که سال گذشته در دادگاه‌های کارائیب هلند پیروزی مهمی به‌دست آورد که کمک کرد دو میلیارد دلار خسارت خود را دریافت کند. این شرکت توانست حکمی را برای توقیف ۱۲ نفتکش ونزوئلایی که از آب‌های کارائیب عبور می‌کردند دریافت کند.

با توجه به این که شرکت PDVSA ترمینال‌هایی را در کوراکائو، بونر و آروبا برای نگهداری و صادرات مجدد نفت به امریکا و آسیا دارد، جزایر کارائیب هلند به منطقه مهمی برای اتخاذ چنین روش‌های حقوقی تبدیل شده است. قوانین و دادگاه‌های هلند از طریق راه‌های قانونی و توقیف دارایی‌ها امکان می‌دهد شرکت‌های بدهکار ملزم به پاسخگویی شوند.

در این بین، نفتکش‌های PDVSA تلاش کرده‌اند از جزایر کارائیب دوری کنند و دیگر آن طور که شرکت دولتی PDVSA تلاش داشت ضررهای ناشی از محدودیت‌های جدید برای صادرات به بازار امریکا را جبران کند، نمی‌توانند فعالیت کنند. طبق آمار گردآوری شده از سوی بلومبرگ، سال گذشته در پی مرافعه حقوقی شرکت کونوکو فیلیپس، تنها ۱۷ کشتی شرکت PDVSA محموله خود را در کوروکائو تخلیه کردند در حالی که ۱۳۲ کشتی در سال ۲۰۱۷ محموله خود را در این جزیره تخلیه کرده بودند.

یکی از مسائلی که در گزارش بلومبرگ مطرح شده است این است که آیا هرج و مرج سیاسی در ونزوئلا ممکن است در منطقه کارائیب به شکل دزدی نفتکش ظهور کند و شرکت‌ها و دادگاه‌هایی که منتظر تغییر حکومت در ونزوئلا هستند توجیه قانونی بتراشند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر