|
کدخبر: 44438

گسترش‌نیوز وضعیت فروش نفت و میعانات گازی را بررسی می‌کند:

از شانتاژ خبری تا برداشت گاز از میادین مشترک

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بیان این‌که نفت ایران مشتری ندارد برای ایجاد فضای روانی است تا مسئولان را به فروش ارزان نفت وادار کنند.

گسترش‌نیوز: فروختن نفت ایران در قیمتی پایین‌تر از فاب خلیج‌فارس هدفی است که توسط برخی خریداران نفت دنبال می‌شود. ایجاد جو روانی و فراهم آوردن فضای تبلیغاتی برای اینکه نرخ نفت ایران را در فضای تحریم پایین بیاورند در راستای این هدف است.

sharafi-ghr.jpg

تحریم‌های نفتی علیه ایران شرایط متفاوتی را برای فروش نفت ایران ایجاد کرده است. سومین محموله نفت خام در بورس انرژی عرضه شد. نظرات متفاوتی در ارتباط با فروش نفت ایران وجود‌ دارد. بیان این‌که نفت ایران مشتری ندارد برای ایجاد فضای روانی است تا مسئولان را به فروش ارزان نرخ نفت وادار کنند.

آیا برای نفت ایران مشتری وجود ندارد؟

غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سومین عرضه نفت در بورس انرژی گفت: با توجه به شرایطی که در منطقه خلیج‌فارس وجود ‌دارد و بازار نفت ایران به شکل کامل در این منطقه جا افتاده است. سخن گفتن از این‌که برای نفت ایران مشتری وجود ندارد، قابل‌قبول نیست. بیان این‌که نفت ایران مشتری ندارد بخشی از شانتاژ‌های خبری است که سوء استفاده‌گران داخلی و بی‌تعهد به مصالح کشور ایجاد می‌کنند تا در فضای روانی ایجادشده بتوانند مسئولان را به فروش نفت با نرخ پایین وادار کنند.

وی در ادامه افزود: فروختن نفت ایران در قیمتی پایین‌تر از فاب خلیج‌فارس هدفی است که توسط برخی خریداران نفت دنبال می‌شود. ایجاد جو روانی و فراهم آوردن فضای تبلیغاتی برای اینکه نرخ نفت ایران را در فضای تحریم پایین بیاورند در راستای این هدف است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحریم‌ها در کشور گفت: ما پیش‌تر نیز شرایط تحریم را داشته‌ایم در ۸ سال جنگ تحمیلی ما تحریم‌ها و شرایط به‌مراتب سخت‌تری از شرایط کنونی داشتیم اما می‌بینیم که نفت ایران به دلیل مرغوبیتی که دارد به‌راحتی در بازار جهانی به فروش می‌رسید. اینکه درحال‌حاضر نفت ایران بر روی دست مسئولان مانده است، به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.

وی افزود: ایران به تمام قول‌ها و تفاهم‌های بین‌المللی عمل کرده‌است از طرفی توانایی و ظرفیت تحویل به‌موقع محموله‌های نفتی را به مقصد دارد. بنابراین مشکلی وجود ‌ندارد.

مسئولان جو را ملتهب نکنند

شرفی خاطر نشان کرد: مسئولان باید شرایط را آن‌گونه که هست، ببینند و در قسمت‌هایی که نیاز به بازگو کردن موضوع است، جواب مردم را در خور و شایسته بدهند و جو را ملتهب نکنند.مردم نیز باید بدانند که شرایطی همچون تحریم و مشکلاتی از این قبیل در تمام کشور‌ها وجود دارد و هیچ‌یک از سختی‌هایی که در کشور وجود دارد از جمله شرایط ناجوانمردانه‌ای که در تحریم‌ها برای ایران در نظر گرفته‌اند موجب نشد که روند پیشرفت ایران در صنایع کند شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس شواری اسلامی با اشاره به موضوع استحصال گاز ایران از میدان‌‌های مشترک نفت ایران و قطر گفت: قطر سال‌هاست از میدان مشترک گازی با ایران گاز استحصال می‌کند و سود حاصل از آن در اقتصاد قطر صرفه اقتصادی ایجاد می‌کند. نباید فکر کنیم که با برداشت‌های کنونی چندان موفق بوده‌ایم. شاید اگر برداشت ایران از گاز میدان مشترک ایران و قطر، آهنگ ده‌ساله داشته باشد، بازهم به‌پای برداشت های قطر نمی‌رسیم.

dakalnaft-arabestan.jpg

کمیسیون انرژی مشاور متخصص و ناظر فنی است

وی در ادامه افزود: قطر با تولید گاز ال ان جی امکان صادرات گاز به سایر کشور‌ها را دارد. ایران نیز در زمینه پتروشیمی و فرآورده‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است اما باید شرایط به‌گونه‌ای باشد که متناسب با ظرفیت‌ها و فرصت‌ها دست به برنامه‌ریزی و تدبیر بزنیم و بتوانیم در صادرات گاز نیز نقش فعالی داشته‌باشیم.

شرفی در ارتباط با نقش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در بخش انرژی کشور گفت: کمیسیون انرژی، مشاور متخصص و ناظر فنی است. دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت متشکل از فنی‌ها و کسانی که علم کافی را دارند اقدامات عملیاتی انرژی را بر عهده دارند و کمیسیون انرژی مجلس سعی می‌کند موانع بر سر راه وزارت صمت را در پیاده کردن سیاست‌های پولی بردارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها