|
کدخبر: 44217

در گفتگوی ویژه گسترش‌‌نیوز با ۲ مدیر ارشد بزرگترین مجموعه فولادی کشور:

فولاد مبارکه به اتهامات درباره کم‌آبی پاسخ می‌دهد

مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه اصفهان: با استفاده از شیوه بازچرخانی، میزان مصرف آب فولاد مبارکه را ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به مشابه سال پیش کاهش داده‌ایم.

گسترش‌نیوز: کم‌‌آبی در اصفهان و خشک‌شدن زاینده‌رود و معضلات باتلاق بین‌المللی گاوخونی ازجمله موضوعاتی است که برخی مهم‌ترین عامل آن را وجود صنایع آب‌بر در این استان بیان می‌کنند. فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان قطب صنایع فولادی کشور در ردیف اول این اتهام قرار‌‌دارد.

mohsensatari.jpg

برخی استعفای دسته‌جمعی نمایندگان اصفهان مجلس شورای اسلامی را مربوط به همین موضوع می‌دانند و آمدن صنایع پایین‌دستی در کنار صنایع مادر فولادی را به‌عنوان معضلی بزرگ مطرح می‌کنند که همچون غولی تمام سهمیه آب مردم را می‌بلعد. این در حالی است که بر اساس آمار بیش از ۹۰ درصد آب موجود ایران در مصارف کشاورزی، ۷ درصد در شرب و مصارف شهری و تنها ۲ درصد در صنعت مصرف می‌شود. فولاد مبارکه در مقام دفاع از طرح‌هایی سخن می‌گوید که آب مورد نیاز این شرکت را از پساب شهر‌های اطراف تامین می‌کند و عامل اصلی این کمبود آب در اصفهان را برداشت‌های بیش‌ازحد بالادستی‌ها عنوان می‌کند.

حقابه و ردیب بودجه ای سال ۹۸ چه شد؟

محسن ستاری، رئیس محیط‌زیست فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگو با «گسترش‌نیوز» عنوان‌کرد: در سال ۹۵ پیش، ستاد احیای رودخانه زاینده‌رود و باتلاق بین‌المللی گاوخونی تشکیل شد. برای هر بخش از مصارف ازجمله حیات اکولوژیکی بستر رودخانه و باتلاق گاوخونی حقابه اکولوژیک تعریف شد و حقابه کشاورزان شرق اصفهان مطرح و تعیین شد. قرار بر این شد که ردیف بودجه و میزان حق‌آبه مربوطه تصویب و اجرا شود. متاسفانه در بودجه‌ای سال ۹۸ ردیف بودجه‌ای خاصی برای فرآیند اجرایی این ستاد تعیین نشده بود که نمایندگان مجلس اصفهان تحصن کردند. در واقع این تحصن برای استیفای حقوق مربوط به حقابه‌های مجموعه‌ها ازجمله حقابه‌های اکولوژیکی در نظر گرفته‌شده بود و به فولاد مبارکه مربوط نمی‌شد. هیچ‌گونه اضافه برداشتی از سوی بخش فولاد مبارکه انجام نشده است.

رئیس محیط‌زیست فولاد مبارکه اصفهان افزود: با توجه به سهمیه و جدول تخصیصی که وزارت نیرو و مدیریت منابع یکپارچه که برای بخش‌های مختلف در نظر گرفته‌شده است، میزان برداشت در بالادست بیش از میزان بودجه تخصیص داده‌شده است. ما و کشاورزان شرق اصفهان پایین‌دست هستیم. این اعتراض در مورد اضافه برداشت‌های بیش از حدی است بالادست است.

کمبود آب اصفهان و مشکلات کم‌آبی

عباس اکبری، مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه اصفهان در ارتباط با کمبود آب در استان اصفهان و مشکلات کم‌آبی در این استان به گسترش‌نیوز گفت: کمبود آب در اصفهان ناشی از عوامل متعددی است بخشی از آن مربوط به ‌اضافه برداشت‌های بالادستی‌ها است که به سمت استان‌های مجاور منتقل می‌شود و بخش دیگر این اضافه برداشت‌ها برای مصارف کشاورزی و باغداری و طرح‌ها، در نظر گرفته شده است. این اضافه برداشت‌ها موجب می‌شود سهمیه آبی که برای شرق استان اصفهان که ما نیز جزئی از آن هستیم، کاهش یابد. نمایندگان استان اصفهان به این موضوع اعتراض دارند.

abasakbari.jpg

وی در ارتباط با آبی که استان‌های مجاور منتقل می‌شود، بیان کرد: استان مجاور طرح‌هایی را در نظر گرفته است که بر اساس آن بخشی از آب مورد نیاز خود را از استان ما و بخش‌های بالادستی تأمین خواهد کرد به‌طور ناخودآگاه با این برداشت میزان آبی که به پایین‌دستی‌ها و شرق استان اصفهان خواهد رسید، کاهش خواهد‌یافت.

کاهش میزان مصرف آب دغدغه فولادی‌ها

مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه اصفهان در پاسخ به این موضوع که عامل کم‌آبی در استان اصفهان، فولاد مبارکه و صنایع فولادی است، خاطر نشان کرد: بیشترین پرت آب با رقم ۹۰ درصد در بخش کشاورزی است. میزان آبی در تمام صنایع ایران مصرف می‌شود ۲ درصد کل آب کشور است. با این حال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فولاد مبارکه کاهش همین میزان مصرف آب است.

جایگاه متمایز فولاد مبارکه

این عضو هلدینگ فولاد مبارکه در ادامه افزود: درحال‌حاضر وضعیت فولاد مبارکه نه‌تنها در کشور بلکه در صنعت فولاد جهان جایگاه متمایزی دارد. به ازای هر کیلو تولید، میزان مصرف آب فولاد مبارکه ۲/۷۵ لیتر است درحالی‌که متوسط دنیا ۵ لیتر به ازای هر کیلو تولید است. این میزان در بعضی از شرکت‌های فولادی اروپایی بالای ۱۰ لیتر در ازای هر کیلو تولید است و در برخی شرکت‌ها تا ۵/۳ لیتر است. میزان مصرف آب ما در دنیا کمترین میزان مصرف آب در صنایع فولادی است و با پروژه‌هایی که در دست اقدام داریم به دنبال این هستیم که همین میزان را نیز کاهش دهیم.

کاهش میزان مصرف آب در پروژه‌ها

اکبری در ادامه با اشاره پروژه‌های کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه ادامه داد: برای کاهش میزان مصرف آب در سه گروه پروژه تعریف کرده‌ایم. تعدادی از این پروژه‌ها به پایان رسیده است و اجرایی شده است و برخی در حال انجام و در دست برنامه‌ریزی است.

تامین آب موردنیاز شرکت فولاد مبارکه از محل پساب

مدیر ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه اصفهان افزود: بخشی از پروژه‌ها مربوط به تامین آب موردنیاز شرکت‌های فولاد است. شاخص‌ترین پروژه‌ای که در این ارتباط تعریف‌شده، تامین آب موردنیاز شرکت فولاد مبارکه از محل پساب شهر‌های مجاور است. ۸۰ درصد این پروژه اجرا شده و تنها ۲۰ درصد تا پایان این پروژه باقی است. بخشی از پساب شهر‌ها وارد شرکت فولاد مبارکه و تصفیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد و تا پایان سال آینده نیز این پروژه‌ها به شکل کامل تکمیل خواهد شد.

سیستم بازچرخانی پساب صنعتی

وی در ارتباط با سایر پروژه‌های مدیریت آب فولاد مبارکه اصفهان گفت: یک دسته از پروژه‌ها در مورد تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی شرکت است که قسمت عمده‌ای از پروژه‌های آن امسال تکمیل شد و تا اواسط سال آینده نیز مابقی آن تکمیل می‌شود. با استفاده از شیوه بازچرخانی میزان مصرف آب فولاد مبارکه را ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به مشابه سال پیش کاهش می‌دهد.

اکبری افزود: سیستم بازچرخانی پساب صنعتی درحال‌حاضر تکمیل است ولی کیفیت آن در سال آینده تکمیل‌تر خواهد شد. منظور بهبود کیفیت آبی است که بازچرخانی خواهد شد. بیشتر پروژه‌های درحال اجرا در زمینه ارتقای کیفیت است چرا که بحث حجمی و کمیت آن تمام شده است. از آنجا که ما به دنبال آن هستیم که میزان مصرف آب در پروژه‌ها را کاهش دهیم، (هرچند که پساب باشد) یک سری از پروژه‌ها نیز مربوط به کاهش مصرف آب در فرآیند تولید است که بخشی از آن اجرایی شده و بخشی در حال اجراست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها