|
کدخبر: 43820

ایران در بدبینانه‌ترین حالت چقدر نفت صادر می‌کند؟

در شرایطی که خبرها حکایت از واردات نفت ایران به کره جنوبی در آینده نزدیک دلالت دارد، مقامات دولت امریکا در روز ۱۳ ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی رسما اعلام کرده‌اند که قصد ندارند معافیت کشورها از تحریم خرید نفت ایران را بعد از پایان دوره ۶ ماهه تمدید کنند.

گسترش نیوز - برایان هوک نماینده امریکا در مورد ایران به خبرگزاری رویترز گفت: ایران۸۰ درصد از درآمد خود را از فروش نفت تامین می‌کند. به همین دلیل تحریم نفتی می‌تواند نبض اقتصادی این کشور را با اختلال روبرو کند. دلیل ما برای معافیت ۸ کشور از تحریم نفتی ایران در ماه نوامبر تلاش برای مقابله با ایجاد شوکی بزرگ در بازار و افزایش ناگهانی قیمت نفت بود که در این زمینه هم موفق عمل کردیم. حال به نظر می‌رسد بازار برای حذف نفت ایران آماده است و این طرح بعد از پایان اولین دوره معافیت اجرا می‌شود. البته او در مورد برنامه دقیق دولت در قبال تحریم‌های ایران مطلبی بیان نکرد ولی تاکید کرد که این معافیت‌ها ادامه نخواهد داشت.

naft_95044.jpg

نماینده دولت امریکا در هند با اشاره به اینکه هدف تحریم نفتی تحمیل فشار اقتصادی به ایران و بازگرداندن این کشور به میز مذاکره است، گفت: تاثیر این تحریم‌ها روی اقتصاد ایران به تدریج ظاهر شده است و بعد از توقف صادرات نفت ایران به هشت کشور معاف شده از ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی، این فشار اقتصادی بیشتر و بزرگتر می‌شود. دوره شش ماهه معافیت تا ماه می است و از ماه ژوئن بازار نفت با شرایط تازه ای کار خواهد کرد.

هند یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران است و کشوری است که در تلاش است با ایجاد سازوکار مستقل مالی مانع از فروش تاثیرپذیری اقتصادش از تحریم‌های ایران شود ولی سرمایه‌گذاری‌های کلان امریکا در هند و همکاری‌های گسترده در زمینه تکنولوژی مساله‌ای است که نمی‌تواند از دید مسئولان اقتصادی هند دور بماند.

از طرف دیگر اخبار دیگر حاکی از این مطلب است که ایران در بدبینانه‌ترین حالت خواهد توانست روزانه ۱.۵میلیون بشکه نفت صادر کند که درآمد حاصل از این میزان صادرات می تواند بخش زیادی از نیاز کشور را تامین کند. حتی سایت اویل پرایس از وجود مشتری‌هایی برای خرید نفت ایران خبر داد که به دلیل فشارهای امریکا نامشان فاش نمی‌شود. اویل پرایس نوشت که این مشتری‌ها بخش زیادی از فروش روزانه نفت ایران را به خود اختصاص می دهند. ازطرف دیگر شمار زیادی از کشورها با ایجاد سازوکار مالی جدا قصد دارند به خرید خود از ایران ادامه دهند. این ساز و کار مالی در کشورهای هند و اتحادیه اروپا ایجاد شده است و انتظار می‌رود زمینه ساز تداوم صادرات نفت ایران به این کشورها باشد.

به هر حال مساله تحریم نفتی ایران یکی از موضوعات مهم برای بازار نفت است. اگر این تحریم اجرایی شود، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد و بدون شک اقتصاد ایران آسیب می‌بیند ولی تجربه تحریم دوره قبل نشان داده است که ایران می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کند و کمتر از انتظار غرب، متحمل آسیب اقتصادی شود.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر