|
کدخبر: 43527

اختصاصی گسترش نیوز:

نظر سخنگوی کمیسیون انرژی درباره قیمت گاز ۹۸

اسدالله قره‌خانی گفت: درحال‌حاضر در کمیسیون تلفیق مباحث مربوط به الگوی تعیین نرخ گاز و نحوه محاسبه گاز بها برای مشترکین پرمصرف در حال بررسی است.

گسترش نیوز: مدیرعامل شرکت ملی گاز در نشست خبری که در شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، گفت: برنامه‌ای برای افزایش نرخ گاز نداریم مگر اینکه مجلس ما را به افزایش نرخ مکلف کند، موضوع گاز به‌عنوان انرژی یک از مباحثی است که در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

saderatgaz7.jpg

گسترش نیوز نظر اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را در ارتباط با موضوع گاز و افزایش نرخ آن برای سال آینده، جویا شده‌است که در زیر می‌خوانیم:

اسدالله قره‌خانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نماینده علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تقسیم‌بندی مصرف‌کنندگان گاز گفت: بخشی از گاز کشور به مصرف پتروشیمی‌ها، صنایع و بخشی در مصارف شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید به یاد داشته باشیم پتروشیمی‌ها باید هزینه‌ای را که برای گاز پرداخت می‌کنند متناسب با درآمدها و فروش محصولات پتروشیمیایی باشد.

gharekhani.jpg

مشوق‌ها راهکاری برای نوسازی خط تولید

وی با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی و نوسازی خط تولید بیان کرد: میزان گازی که برای کارخانه‌ها در نظر می‌گیریم باید متناسب با فعالیت آن واحد تولیدی باشد. هر واحد تولیدی را می‌توان با در نظر گرفتن مشوق‌هایی، برای حرکت به سمت نوسازی خط تولید و نصب تأسیسات جدید سوق داد.

باید بین گاز شهری و روستایی تفاوت قائل شویم

قره‌خانی الوستانی در ارتباط با میزان گاز مصارف خانگی گفت: باید بین گاز شهری و روستایی تفاوت قائل شویم و حتی این تفاوت را در تعیین نرخ گاز مناطق اعیان‌نشین، متوسط نشین و حاشیه شهر‌ها نیز باید در نظر بگیریم. باید طی یک برنامه‌ریزی دقیق، مشترکانی که جزء دهک‌های پایین جامعه هستند، از تعرفه پایین‌تری نسبت به سایر مشترکان بهره‌مند شوند. همچنین باید بهای گاز مصرفی مشترکان پرمصرف نیز بر اساس یک الگوی خاصی محاسبه شود، چراکه زمانی که الگوی محاسبه یک مشترک پرمصرف و کم‌مصرف یکی باشد، در حقیقت ما به پرمصرفان و متمولین یارانه می‌دهیم. افرادی که بیش از همه از حامل‌های انرژی استفاده می‌کندند یارانه بیشتری می‌گیرند.

مرجع تعیین قیمت گاز

وی در پاسخ به این پرسش که مرجع تعیین نرخ گاز با چه ارگان و یا سازمانی است، گفت: تعیین بهای گاز توسط مجلس شورای اسلامی و دولت مشخص می‌شود.

قره‌خانی الوستانی در ادامه افزود: درحال‌حاضر در کمیسیون تلفیق مباحث مربوط به الگوی تعیین نرخ گاز و نحوه محاسبه گاز بها برای مشترکین پرمصرف در حال بررسی است.

تصمیمی برای افزایش بهای گاز سال ۹۸ نداریم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سخن مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مبنی بر اینکه تصمیمی برای افزایش نرخ گاز در سال ۹۸ ندارند، مگر اینکه مجلس آن‌ها را به افزایش نرخ مکلف کند، به گسترش نیوز گفت: به شکل کلی مجلس شورای اسلامی نیز تصمیمی برای افزایش بهای گاز در سال ۹۸ ندارد، مگر اینکه در کمیسیون تلفیق تصمیمی برای این موضوع گرفته شود.

طرح‌ها در دست بررسی است

حسن بهرام نیا، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با تعیین نرخ گاز برای سال ۹۸ به گسترش نیوز گفت: دولت برای تأمین مصارف همگانی یارانه در نظر می‌گیرد و سعی می‌کند قیمت‌ها به‌گونه‌ای باشد که جامعه به عدالت اجتماعی نزدیک‌تر شود.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح‌های مربوط به افزایش بهای مشترکان پرمصرف و یا طرح‌های تشویقی پتروشیمی‌ها به کجا رسید، گفت: برای طرح‌های این‌چنینی برای سال ۹۸ تاکنون تصمیم قاطعی گرفته نشده است. این طرح‌ها در دست بررسی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها