|
کدخبر: 42089

سیر نزولی قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت با نشانه‌های کندی رشد عرضه امریکا و ادامه نگرانی‌ها نسبت به دورنمای اقتصادی جهانی، در معاملات روز دوشنبه بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد.

گسترش‌نیوز : بهای معاملات آتی نفت برنت ۶۰ سنت یا ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۵۴.۴۲ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا ۳۷ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۴۵.۹۶ دلار در هر بشکه رسید.

NAFT76.jpg

قیمت نفت از افت چشمگیری که هفته گذشته متحمل شد بهبود پیدا کرده است. نفت برنت هفته گذشته ۱۱ درصد کاهش نرخ داشت و روز جمعه به پایین‌ترین حد خود از سپتامبر سال ۲۰۱۷ تاکنون سقوط کرده بود. وست تگزاس اینترمدیت نیز هفته گذشته ۱۱ درصد ریزش پیدا کرد که بدترین عملکرد هفتگی‌اش از ژانویه سال ۲۰۱۶ بود. هر دو شاخص نرخ بیش از ۳۵ درصد از اوجشان در اوایل اکتبر کاهش پیدا کرده‌اند.

افت شدید قیمت‌های نفت باعث شده تولید‌کنندگان نفت شیل امریکا فعالیت‌های حفاری خود برای سال آینده را محدود کند. رونق تولید شیل امریکا این کشور را به بزرگترین تولیدکننده جهان تبدیل کرده و در جایگاهی بالاتر از عربستان سعودی و روسیه قرار داده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا، از این صنعت خواسته استقلال انرژی کشور را تقویت کنند.

به گفته تحلیلگران کالا در شرکت سامسونگ فیوچرز، به نظر نمی‌رسد نرخ نفت در کوتاه‌مدت کاهش بیشتری پیدا کند، زیرا وست تگزاس اینترمدیت به پایین ۵۰ دلار سقوط کرده و رئیس‌جمهوری امریکا نمی‌خواهد شاهد افت بیشتر نرخ آن باشد تا صنعت شیل امریکا پشتیبانی شود.

با این حال تصویر اقتصاد کلان و تاثیر آن بر تقاضا برای نفت همچنان قیمت‌ها را تحت فشار منفی قرار داده است. بازارهای سهام جهان در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به کندی روند تجارت به خصوص جنگ تجاری میان امریکا و چین سقوط کرده‌اند.

بازارهای سهام آسیا روز دوشنبه اندکی افزایش داشتند، اما معاملات به دلیل تعطیلات کریسمس و ۲۵ دسامبر محدود بود. به علاوه با وجود نشانه‌های کندی عرضه امریکا، تولید جهانی همچنان بالاتر از میزان تقاضا مانده است.

اوپک به همراه متحدانش شامل روسیه با هدف متعادل کردن بازار، ماه میلادی جاری در وین موافقت کردند تولیدشان را در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز یکشنبه در حاشیه دیدار کشورهای صادرکننده نفت عرب در کویت گفت: کشورهای عضو اوپک و متحدانشان در صورت لزوم نشست اضطراری برگزار خواهند کرد و آنچه که ضرورت دارد را برای متعادل کردن بازار انجام خواهند داد. مزروعی اظهار کرد: کمیته نظارتی مشترک اوپک و غیراوپک اواخر فوریه یا اوایل مارس در باکو دیدار خواهد کرد.

آنچه که بر نگرانی‌ها افزوده روند رشد فعالیت حفاری نفت در امریکا است. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال امریکا که معیاری برای سنجش تولید آتی این کشور است، هفته گذشته با ۱۰ حلقه افزایش، به ۸۸۳ حلقه رسید که بزرگترین افزایش هفتگی از هفته منتهی به نهم نوامبر و پس از دو هفته کاهش متوالی بود.

منبع: ایسنا

ارسال نظر