|
کدخبر: 41520

«گسترش نیوز» قطع واردات برق عراق از ایران را بررسی می‌کند

اتمام ضرب العجل ۴۵ روزه در کمتر از یک هفته

«کوتاه بودن مسافت» و «پایین بودن نرخ برق» دلیل سرپیچی عراق از دستور امریکا مبنی بر قطع واردات برق عراق از ایران است.

گسترش نیوز: ضرب العجل ۴۵ روزه امریکا به عراق کمتر از یک هفته دیگر به پایان می‌رسد، فرصتی که امریکا به عراق داد تا جایگزینی برای واردات برق از ایران بیابد و واردات برق و گاز را از ایران متوقف کند.

bargh58.jpg

عربستان سرمایه گذاری‌های بسیاری برای تولید برق انجام داده و همواره با مقامات عراقی برای جایگزین شدن به جای ایران در مذاکره است. عراق برای ایران متحد استراتژیک محسوب می‌شود، «کوتاه بودن مسافت» و «پایین بودن نرخ برق» دو دلیل سرپیچی عراق از دستور امریکا می‌تواند باشد. اینکه آیا عراق واردات برق خود از ایران را متوقف می‌کند یا نه موضوعی است که « گسترش نیوز » با کارشناسان حوزه انرژی پی می‌گیرد:

دو شاخص برتری برق ایران

مجید پورکاید، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با « گسترش نیوز » اظهار کرد: عراق زیرساخت‌های لازم برای تامین انرژی مورد نیاز خود را ندارد و از طرفی خودکفایی و ایجاد زیرساخت‌های اولیه درخصوص تامین انرژی به خصوص برق نیاز به به یک بازه زمانی بیش از ۵ سال دارد. ناگفته پیداست به طور مسلم، عراق نیازمند انرژی برق ایران است. از طرف دیگر به دو دلیل کوتاه بودن مسافت و پایین بودن نرخ انرژی بهترین گزینه برای تامین گاز و برق این کشور، ایران است.

تبعات جبران ناپذیر خاموشی در عراق

porkaid.jpg

وی در ادامه با اشاره به جمعیت بیشتر از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری بصره افزود: ایران نزدیک‌ترین و کوتاه‌ترین خط انرژی گاز و برق به حومه و جنوب عراق به ویژه بصره است، بصره یکی از مهم‌ترین شهر‌های عراق محسوب می‌شود و هر گونه خاموشی در این شهر می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای سران این کشور داشته باشد. صادرات برق و ایران به این منطقه بیشتر از آبادان و مرز شلمچه انجام می‌شود. تاسیسات و تجهیزات برق ایران جزء پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است و شبکه برق آن نظم خاصی دارد به شکلی که می‌تواند به راحتی برق مورد نیاز کشور را تامین کند.

زیمنس رقیب ایران است؟

این کارشناس انرژی درپاسخ به این پرسش که آیا قراردادهایی که عراق با زیمنس برای تولید برق بسته است می‌تواند عراق را در تامین برق این کشور خود کفا کند به شکلی که عراق واردات خود از ایران را بنا ضرب العجل ترامپ قطع می‌کند؟ قرارداد‌های عراق با زیمنس در بهترین حالت تا ۵ سال دیگر نیز به بار نخواد نشست، اما باید در نظر داشت که ایران باید در زمینه صادرات انرژی آینده نگر باشد و مراقب رقیب‌های احتمالی خود در آینده باشد. ایران باید باید برنامه‌ریزی و تحقیق در راستای توسعه صنعت برق کشور به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

سرمایه گذاری‌های عربستان در تولید برق

پورکارید با اشاره به انرژی خورشیدی به عنوان منبعی نو در تامین برق گفت: تحقیقات بسیاری در ارتباط با انرژی خورشیدی به عنوان منبع پاک و تجدید پذیر برای تولید برق شده است، منطقه خاورمیانه نیز برای تولید این انرژی فرصت‌های بیشتری دارد. عربستان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در تولید برق از انرژی خورشیدی انجام داده است در کوتاه مدت امکان جایگزین شدن برق خورشیدی در منطقه وجود ندارد اما این امر در آینده حتمی است. با توجه به پیشرو بودن ایران در تولید برق و کامل زیرساخت‌های آن وزارت نیرو در قالب برنامه‌های توسعه‌ای می‌تواند همچنان در تولید برق منطقه پیشرو باشد.

نارضایتی مردم به دنبال قطع برق

meygolinejad.jpg

غلامعلی میگلی نژاد، کارشناس انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا امریکا موفق خواهد بود عراق را وادار به قطع صادرات برق از ایران کند، گفت: بعید می‌دانم که سیاست‌های امریکا در ارتباط با قطع خرید برق عراق به ایران نتیجه دهد، برق انرژی استراتژیکی است و هرگونه خلل در برق رسانی اعتراض و نارضایتی مردم را به دنبال دارد. این گونه نیست که به راحتی بتوان برای آن جایگزین یافت، وقتی امریکا عنوان می‌کند عراق باید واردات خود را از ایران قطع کند، جایگزینی نیز برای این حجم نیاز وجود ندارد، برق مورد نیاز عراق چگونه و از کجا باید تامین شود؟ با این استدلال به نظرم امریکا بعد از اتمام این ۴۵ روز، خود راهکاری برای خرید دوباره عراق از ایران باز می‌کند.

آیا عربستان جای ایران را خواهد گفت؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان می‌تواند گزینه‌ای برای تامین برق عراق به جای ایران باشد، به گسترش نیوز گفت: حجم برقی که عراق از ایران دریافت می‌کند به میزانی نیست که به این راحتی‌ها توسط کشور دیگری تامین شود، به طور قطع عراق سیاست‌های راهبردی خود در خصوص برق را به این راحتی‌ها به جای دیگر منتقل نمی‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها