|
کدخبر: 41477

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «گسترش نیوز»:

با بورس انرژی از «رانتیاریسم» دور می‌شویم

بورس و شفافیتی که در بورس وجود دارد از نقاط مثبت بورسی شدن نفت است. نفت باید سازکار دایمی خود را در بورس پیدا کند تا بتوان برای آن برنامه‌ای دایمی داشت. این روش یک بازار مطمئن برای آینده است. یکی از مزیت‌های این بازار آن است که از رانتیاریسم دور می‌شویم.

گسترش نیوز: غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم آبادان در ارتباط با بورس نفت در گفت‌وگو با « گسترش نیوز» اظهار کرد: بورس و شفافیتی که در بورس وجود دارد از جمله نقاط مثبت حضور نفت در بورس است. تا کنون تنها نفت یک بار در بورس عرضه شده است، اینکه با یک بار عرضه بتوان، بورسی شدن نفت را ارزیابی کرد، امکان‌پذیر نیست. قضاوت هایی که از این حضور انجام می‌شود نیز قضاوت‌های علمی نیست. نکته مهم در این ارتباط این است که نباید از عرضه دائم نفت در بورس غافل شویم. نفت محصولی است که دائم در حال فروش آن هستیم.

Bourse.jpg

برنامه‌ریزی در بازار بورس

شرفی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی در عرضه نفت در بورس بیان کرد: بورس سازکار مطمئنی در اقتصاد است. با برنامه‌ریزی دقیق از طریق بورس می‌توان نفت را در بازار جهانی عرضه کرد. یکی از مزیت‌های این بازار آن است که از رانتیاریسم دور می‌شویم.

رانتیاریسم متکی به منابع طبیعی

sharafi.jpg

وی در توضیح کشورهای رانتیاریسم گفت: درآمدهای دولت از منابع واقعی در اقتصاد همچون مالیات به‌دست می‌آید در حالی که در کشورهای رانتیر بخش بزرگی از درآمدهایشان از منابع غیر واقعی که در اقتصاد وجود دارد، تامین می‌شود. کشورهای رانتیاریسم بیشتر به کشورهای تک محصولی گفته می‌شود که متکی به منابعی هستند که از طبیعت استخراج می‌شود این کشورها همواره با مشکلات اقتصادی، سیاسی فراوانی روبه‌رو هستند.

عرضه نفت بارقه‌ای برای توسعه

شرفی در ادامه افزود: در ماه گذشته یک میلیون بشکه نفت در بورس عرضه شد، این عرضه بارقه‌ای در توسعه اقتصاد نفتی کشور محسوب می‌شود. درحال‌حاضر نفت ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد ورود نفت به بورس روشی است که با استفاده از آن می‌توان در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کرد. نفت باید سازکار دایمی خود را در بورس پیدا کند تا بتوان برای آن برنامه‌ای دایمی داشت. این روش یک بازار مطمئن برای آینده است.

«مدیریت تحریم» به جای «دور زدن تحریم»

وی با اعتراض از بکار بردن « دور زدن تحریم ها» توسط قشر فرهیخته عنوان کرد: دور زدن معنای مثبتی ندارد، با توجه به آنکه رسانه‌های خارجی، رسانه‌های ایران را رصد می‌کنند، با معنای منفی به زبان‌های دیگر ترجمه می‌شود. ایران کار اشتباهی انجام نداده است، این امریکا است که به ناحق بر علیه ایران تحریم وضع کرده است تلاش‌های ایران برای صادرات نفت نیز دور زدن تحریم‌ها محسوب نمی‌شود. باید به جای آن از واژه‌های مناسبی همچون مدیریت تحریم ها، مقابله با تحریم‌ها استفاده کرد.

نرخ پایه نفت ایران

گفتنی است نرخ پایه هر بشکه نفت خام توسط شرکت ملی نفت ایران به ارز دلار اعلام می‌شود و برابر با متوسط نرخ برنت (BWave) روزانه در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به ۲ روز تقویمی قبل از انتشار اطلاعیه عرضه با لحاظ نمودن اختلاف (دلتا) مندرج در OSP برای بازار مدیترانه در ماه متناظر با تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه خواهد بود. بدیهی است متقاضیان بایستی در روز عرضه بر روی نرخ پایه مندرج در این بند رقابت کنند.

ارسال نظر