|
کدخبر: 41073

«گسترش نیوز» تاثیر خروج قطر از اوپک را بررسی می‌کند

تصمیم قطر برای ۲۰۱۹

قطر اعلام کرده است تا ۲۰۱۹ از اوپک خارج خواهد شد، اما هیچ سازمانی از خروج اعضای خود خوشحال نمی‌شود. به ویژه آنکه تولید نفت این کشور حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز است.

گسترش نیوز: قطر اعلام کرده است تا ۲۰۱۹ از اوپک خارج خواهد شد. رسانه‌های خارجی این خروج از اوپک را در حد یک بحران تلقی کرده‌اند. خروج قطر از اوپک به تنهایی مشکلی در عملکرد اوپک ایجاد نمی‌کند اما اگر شروعی برای خروج سایر اعضا باشد، نگران‌کننده است. اوپک نباید از این خروج غافل باشد و باید این موضوع آسیب شناسی شود.

naft-ghatar.jpg

قطر نه نخستین است و نه آخرین محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک( کارشناس نفت) در ارتباط با خبر خروج قطر از اوپک در سال ۲۰۱۹ به « گسترش نیوز » گفت: اوپک سازمانی است که همواره اعضایی به آن وارد و یا از آن خارج می‌شوند. قطر نه نخستین عضوی است که به آن وارد شده و نه آخرین عضوی است که تصمیم به خروج از آن را دارد. البته هیچ سازمانی از خروج اعضای خود خوشحال نمی‌شود.

خروج اندونزی از اوپک پیش تر اندونزی از اوپک خارج شد، دلیل این کشور برای خروج از اوپک کاملا منطقی بود. این کشور دلیل خود برای خروج را این گونه عنوان کرد: اوپک سازمان کشورهای صادرکننده نفت است. باتوجه به اینکه صادرات اندونزی قطع شده است دلیلی برای حضور در این سازمان وجود ندارد. هر کشوری بر اساس منافع ملی خود برای حضور و یا عدم حضور در اوپک تصمیم می‌گیرد.

اوپک نباید از این خروج غافل باشد وی با اشاره به لزوم بررسی ضعف سازمانی به عنوان یک آسیب در اوپک افزود: منظور از ضعف سازمانی این است که اعضا در قالب هزینه و فایده از سازمان اوپک خارج شوند. خروج قطر از اوپک به تنهایی مشکلی در عملکرد این سازمان ایجاد نمی‌کند اما اگر شروع یک حرکت باشد و بعد از قطر نیز یک سری از کشورها از این سازمان خارج شوند، نگران‌کننده است. اوپک نباید از این خروج غافل باشد باید در قالب یک برنامه مهم این موضوع را آسیب شناسی کند و دلایل این خروج را بیابد. اگر نتیجه این آسیب شناسی نشان دهد دلیل خروج این کشور از اوپک به دلیل ضعف‌های این سازمان است، باید فکری به حال این موضوع شود تا حضور در اوپک برای اعضا جذابیت داشته باشد.

قطر و درجه تاثیرگذاری بر اوپک نماینده سابق ایران در اوپک در پاسخ به این پرسش که آیا آنگونه که اندی کریچلو، (یکی از مدیران بخش انرژی پایگاه خبری س‌اند پی پلاتس) به شبکه سی ان بی‌سی گفت، خروج قطر از اوپک بر عملکرد این سازمان تاثیر‌گذار است یا خیر، اظهارکرد: با توجه به آنکه تولید کنونی نفت قطر بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز نیست، خروج این کشور از اوپک به دلیل تولید محدود تاثیر چندانی بر عملکرد حال حاضر اوپک نمی‌گذارد، از طرفی با توجه به این که این کشور ذخیره نفتی قابل توجهی نیز ندارد در چشم‌انداز آینده نیز تاثیری بر عملکرد نفت ندارد.

سهم یکسان کشاور‌ها در تصمیم گیری وی در پاسخ به این پرسش که برخی عنوان می‌کنند به دلیل کاهش حجم رسمی صادرات نفت ایران، میزان اثر‌گذاری ما در تصمیمات اوپک کاهش یافته است، گفت: در اوپک میزان ذخایر نفت کشور‌ها نقشی در افزایش یا کاهش قدرت تصمیم گیری‌ها ندارد. همه کشور‌ها در تصمیم گیری‌ها تنها یک سهم دارند. کشوری مانند قطر و گابن (کشوری واقع در غرب آفریقای مرکزی) با میزان تولید کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز و عربستان سعودی با ذخایر نفتی میلیونی هریک تنها یک سهم در رای گیری‌ها دارند. به شکل کلی باید در نظر داشته باشیم موضوع کاهش عرضه برای هر کشور تولید‌کننده نفت پیش می‌آید، همچنان که عرضه نفت عراق پیش تر کاهش چشم گیری داشت. امروز شاهد عرضه نفت این کشور به مرز ۴ میلیون بشکه نفت در روز هستیم.

دیپلماسی شاخصه‌ای تاثیرگذار نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به دیپماسی به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم در عرصه بین‌الملل اظهار کرد: درحال‌حاضر اوپک تنها مرجعی است که عرضه نفت در بازار را متعادل می‌کند. در شرایط مازاد و کسری با تغییر در میزان عرضه نفت، قمیت‌ها را متعادل می‌کند. درحال‌حاضر نقش اوپک در متعادل‌سازی بازار نفت بر کسی پوشیده نیست. در بعضی شرایط برخی ملاحظات سیاسی، فضای کارشناسی و اقتصادی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

خطیبی با بیان اینکه فضای اوپک نباید تحت تاثیر ملاحظات سیاسی درون و بیرون اوپک قرار نگیرد، گفت: نکته مهم این است که اوپک باید تنها به عنوان مرجع اقتصادی فعالیت کند. در همین راستا هم شاهد آن بودیم که رئیس جهمور امریکا در قالب موضوعات مختلف اوپک را با حالت دستوری خطاب قرار داد اما در نهایت دیدیم که سازمان اوپک استقلال عمل خود را در این زمینه حفظ کرد.

ارسال نظر