|
کدخبر: 38057

فروش نفت کشورهای تولید‌کننده زیر تیغ بدبینی امریکا به جامعه جهانی

میزان فروش نفت خام ایران کاهش یافته است

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) تولید ۱۳۲ هزار بشکه در روز ماه سپتامبر گذشته به ۷۶۱ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

گسترش نیوز: این سطح تولید ۶۵۰ هزار بشکه کمتر از سقف تولید در نظر گرفته شده جلسه اکتبر ۲۰۱۶ است. میزان تولید در ماه آگوست گذشته با اصلاح ۶۳ هزار بشکه‌ای، ۱۹۵ هزار بشکه در روز گزارش شده است. تولید نفت عراق در این مدت کمی بیشتر از سپتامبر بوده و به نظر می‌رسد که دولت این کشور تمایل دارد سطح فروش خود را که در بالاترین میزان در سال‌های اخیر قرار دارد، حفظ کند.

فروش نفت خام کویت در این مدت با میزان کمی تغییر در عدد ۱۰۵۰ میلیون تا ۱۱۰۰ میلیون بشکه در روز باقی مانده و به نظر می‌رسد سطح تولید خود را ثابت نگه دارند. از سوی دیگر لیبی ۱۰۳ هزار بشکه به صادرات خود افزوده و اکنون در سطح ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار قرار دارد.

بر اساس این گزارش سطح تولید ایران در شهریور ماه ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است و به نظر می‌رسد اثر بازگشت دوباره تحریم‌های اقتصادی در ریتمی آرام نمایان خواهد شد. این در حالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه، ۲۳ مهرماه) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، به موضوع تحریم نفت ایران و تلاش‌های امریکا برای توقف و به صفر رساندن صادرات نفت ایران اشاره کرد و گفت: بی‌شک ایالات متحده امریکا به چنین هدفی نمی‌رسد، ما نیز سازوکارهای لازم را برای تداوم صادرات نفت طراحی کرده‌ایم. صادرات نفت ما ادامه خواهد یافت و این موضوع توسط وزارت نفت و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط پیگیری می‌شود.

Opec.jpg

عربستان سعودی با افزایش ۱۰۸ هزار بشکه‌ای به سقف تولید خود به بالای ۳ میلیون بشکه در روز رسید. نفت تحویلی عربستان به بازار جهانی در مقایسه با دسامبر ۲۰۱۶، ۱۱۴ هزار پایین تر از سقف تولید است.

امارات متحده عربی نیز در شهریور ماه گذشته ۳۰ هزار بشکه در روز به تولید خود افزود. میزان تحویل نفت خام این کشور نیز بخاطر همراهی با تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده به کمی بالاتر از ۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. ونزوئلا نیز در ادامه مسیر سقوط خود به زیر ۱.۲۰۰ میلیون بشکه در روز رسید و به نظر می‌رسد فشار بیرحمانه ایالات متحده به اقتصاد این کشور اثر‌گذار بوده است.

OPEC1.jpg

پنج تولیدکننده بزرگ نفت خام اوپک خاورمیانه در ماه گذشته به ترتیب عربستان سعودی، کویت، ایران، عراق و امارات متحده عربی بوده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها