|
کدخبر: 38053

عربستان روزانه ۱۰ برابر ایران از یک میدان مشترک برداشت می‌کند

اما و اگرهایی در بهره‌برداری از سکوی مهم فروزان

چندی پیش در خبرها داشتیم عملیات بارگیری سکوی هزار و ۲۵ تنی مسکونی FYB میدان مشترک نفتی فروزان با حضور «محسن پاک‌نژاد» معاون تولید شرکت ملی نفت در جزیره قشم برگزار شد.

گسترش نیوز: لازم به ذکر است که از بارگیری Top Side یا عرشه سکو تا نصب و تکمیل عملیات نزدیک به یک سال زمان لازم است. سوالی که برای مخاطبان و تحلیلگران انرژی پیش آمده این است که نهایتا چه زمانی برداشت نفت از این حوزه آغاز می‌شود.

میدان مشترک نفتی فروزان حوزه‌ای از مناطق نفت خیز ایران مستقر در خلیج‌فارس بوده که در ناحیه جزیره خارگ مستقر است. در سال ۱۳۴۵ میدان نفتی فروزان با ذخیره نفت به میزان دو میلیارد و ۳۰۹ میلیون بشکه کشف شد. این میدان در مرز دریایی ایران با کشور عربستان سعودی واقع شده است. میدان سعودی به نام مرجان شناخته می‌شود و برداشت آنها در سال‌های گذشته از این حوزه روزانه بیش از ۴۵۰ هزار بشکه و ۹ برابر ایران اعلام شده است. برداشت ایران از این لکه مشترک از سال ۱۳۵۰ آغاز شد و آخرین برداشت کشور به سال ۱۳۶۶ و ۱۸۰ هزار بشکه در روز بر می‌گردد. در سال‌های بعد این میزان تا حد بسیار زیادی کاهش یافته و به مرور به ۴۰ هزار، ۲۰ هزار و اکنون پیش‌بینی می‌شود سطح برداشت به پایین‌ترین حد خود و نزدیک به صفر رسیده باشد.

میادین فروزان و اسفندیار مهم‌ترین میایدن مشترک نفتی ایران با کشور عربستان سعودی بوده اما در یک دهه گذشته تاکنون طرح توسعه این میادین مشترک با پیشرفتی لاک پشتی همراه بوده است به طوری‌که هم اکنون آمارها حاکی از آن است که عربستان در این دو میدان مشترک حدود ۱۰ برابر بیشتر از ایران نفت استخراج می‌کند.

در سال‌های اخیر قراردادهای متعددی برای توسعه و برداشت از این حوزه مشترک انعقاد شدند و هر ساله مدیران مربوط اعلام می‌کردند که برداشت از این میدان تا پایان همان سال آغاز خواهد شد. در سال ۱۳۸۱ نخستین قرارداد توسعه این میدان به مدت پنج سال امضا شد و شرکت‌های SLP انگلیس و تاسیسات دریایی ایران قرار شد میزان تولید نفت خام از این میدان مشترک را به ۶۵ هزار بشکه در روز افزایش دهند. هدف از طرح توسعه میدان نفتی فروزان استخراج بیش از ۳۰۰ میلیون بشکه نفت خام در مدت ۲۵ سال است ضمن آنکه گاز تولیدی از این میدان دریایی، معادل ۲۵۰ میلیون فوت مکعب در روز، از طریق یک خط لوله زیر دریایی به جزیره خارگ انتقال می‌یابد.

این در حالی است که حمید بورد مدیرعامل فلات قاره سال گذشته اعلام کرد: شرکت‌های صف و سرمایه‌گذاری غدیر به عنوان برندگان مزایده جمع آوری گازهای همراه میدان نفتی فروزان انتخاب شده‌اند و در حال طی مراحل عقد قرارداد با این کنسرسیوم ایرانی هستیم. مذاکرات خوبی نیز با کره ای‌ها داشته‌ایم که البته به دلیل کمبود وقت، در نهایت کنسرسیوم ایرانی به عنوان برنده این مزایده معرفی شد.

Foruzan1.jpg

باید اشاره کرد که نفت قابل برداشت از این میدان به دلیل افت طبیعی تولید به‌طور سالانه کاهش پیدا می‌کند و شیب منطقه مورد نظر بیشتر به سمت عربستان است بنابراین سطح برداشت ایران هر ساله کاهش یافته و خواهد داشت. منابع آگاه می‌گویند عربستان به دلیل کمبود افت فشار نفت در سال‌های گذشته آب به میدان تزریق می‌کند و زمانی که عملیات حفاری ایران در این حوزه پایان یابد امکان دارد ایران تا مدت طولانی آب برداشت کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها