|
کدخبر: 37973

طرح‌هایی برای آینده سبز/ ۱

تامین گاز جهان در مشت آسیا و افریقا

خروجی برنامه‌ها و طرح‌های اکتشافی در جهان از سال ۲۰۰۰ به بعد همیشه ثابت بوده است. این در حالی است که طرح‌های تولیدات گازی در همین زمان ۵۰ درصد رشد داشته‌اند. در این مطلب تلاش کردیم چند پروژه سرآمد جهانی که با استخراج گاز طبیعی کمک بزرگی به درآمد سرانه کشورها می‌کنند را در کنار هم قرار دهیم.

گسترش‌نیوز: براساس آمار پایگاه جهانی Global Data، پیش‌بینی می‌شود، ۱۸۶ میلیارد دلار ارزش ۱۰ منبع بزرگ گازی جهان و پروژه‌های مربوط به آن باشد که تا پایان سال ۲۰۲۵ ۸۳.۴ میلیارد دلار آنها به پایان برسد.

این در حالی است که پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی برای وضعیت بخش انرژی خارجی، نشان می‌دهد که صنعت جهانی در ۲۰ سال آینده رشد خواهد کرد. از سال ۲۰۰۰ به بعد اکتشاف و استخراج در صنعت گاز جهان روزهای روشن تری نسبت به اکتشاف نفت به خود دیده و شاهد رشد قابل توجهی در میزان عددی و پولی بوده است.

در حالی‌ که توسعه میدان شمال قطر و استخراج از بیشترین ذخایر گاز طبیعی در جهان در واحد میلیارد فوت مکعب باقی مانده است. میدان بارزان نیز در این کشور قرار دارد که به طور تقریبی توان تحویل ۵.۵۸۰ میلیون متر مکعب گاز را دارد.

میدان شمال- قطر

newsimagegas.jpg

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسعه و بهره‌برداری این میدان در سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود. میدان گازی شمال قطر بزرگترین ذخیره باقی مانده گاز جهان را در خود دارد که تقریبا به ۵۶.۵۵۸ میلیارد متر مکعب می‌رسد.

در سال ۲۰۰۵، قطر یک مهلت قانونی برای شرکت‌های فعال در این حوزه در زمینه توسعه میدان شمال، که با کشور همسایه ایران مشترک است را تعیین کرد تا کارشناسان و دانشمندان در زمان کوتاهی مطالعات و بررسی را برای افزایش سریع تولید در مخزن پایان داده و به کار گیرند.

این مهلت قانونی در سال ۲۰۱۷ به پایان رسید و شرکت ملی نفت قطر اعلام کرد در ماه می‌این سال قرارداد طراحی دقیق و نصب جکت‌های مورد نیاز خود را به McDermott International امریکایی برای توسعه و بهره‌برداری واگذار کرده است.

پارس شمالی- ایران

parsshomalli.jpg

این میدان عظیم که در سال ۱۳۴۶ شمسی کشف شد یکی از بزرگترین مخازن مستقل گاز طبیعی در جهان است. این میدان در منطقه‌ای به طول ۱۲۰ کیلومتر از جنوب به شرق بندر بوشهر در خلیج‌فارس قرار دارد. حجم ذخیره موجود در این میدان حدودا ۳۵.۳۸۲ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

توسعه میدان گازی توسط شرکت نفت پارس و شرکت ملی گاز ایران انجام می‌شود و شرکت ملی نفت ایران (NIOC) ناظر پیمانکار و شرکت تابعه این پروژه است. چندی پیش شرکت اعلام کرد که مطالعات نهایی برای توسعه پارس شمالی آماده است و در چهار فاز انجام خواهد شد. هر فاز معادل ۳۶۰۰ میلیون فوت مکعب تولید استاندارد در روز است که هم‌اکنون مشغول ساخت آن هستند. مذاکرات نهایی برای توسعه میدان گازی پارس شمالی هم‌اکنون با یک شرکت چینی که هنوز نامش فاش نشده است ادامه دارد.

مجموعه مامبا (منطقه ۴) - موزامبیک

muzambik.jpg

مجتمع مامبا که به نام منطقه ۴ نیز شناخته می‌شود یک میدان گازی در خلیج موزابیک در نزدیکی استان دلگادو است. مجموعه مامبا شامل یک میدان گاز مرجانی است که در داخل مجتمع قرار دارد و در اوایل سال ۲۰۱۳ توسط Eni چند ملیتی ایتالیایی کشف شد.

فاصله این میدان از ساحل به شدت دور است و گاز به سمت خط لوله سخت انتقال داده می‌شود، به این معنی که برای دست‌یابی به ذخایر گاز طبیعی سایت، باید تاسیسات LNG شناور ساخته شود. در ژوئن ۲۰۱۷، شرکت انی یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک را به ارزش ۸ میلیارد دلار منعقد کرد که براساس آن تجهیزات مورد نیاز در کره جنوبی ساخته می‌شود تا سطح تولید به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.

ساخالین III - روسیه

sakhalin.jpg

ساخالین III یک پروژه زیر ساخت نفت و گاز است که در جزیره ساخالین روسیه قرار دارد. بخش اعظم توسعه و افزایش بهره‌وری این حوزه در اختیار شرکت بزرگ دولتی گازپروم روسیه است.

پروژه بهینه‌سازی از چهار بلوک به نام‌های شرق ادوپتو، آیاشکی، ونینسکی و کیرینسکی تشکیل شده است. پروژه توسعه بلوک ونینسکی به وسیله سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های رز نفت و سینوپک در حال انجام است و سه بلوک دیگر در مالکیت گازپروم قرار دارد.

در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۳ نخستین فصل استخراج گاز از بلوک کیرینسکی آغاز شد و مقرر گردید ساخت و توسعه آن در سال ۲۰۱۴ ادامه یابد. براساس گزارش شرکت گازپروم به دولت روسیه انتظار می‌رود اتمام و بهره‌برداری کامل از این میدان تا سال ۲۰۲۳ امکان‌پذیر باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها